Hoofdmenu

Waterkokers

Gestart door ddenhamer, 17 juli, 2024, 09:51:58

Vorige topic - Volgende topic

ddenhamer

Beste collega's,

Ik krijg regelmatig 'kapotte' waterkokers voorgezet.
Mijn ervaring tot op heden is dat vooral een van de twee volgende gebreken de oorzaak zijn:
* de thermische zekering (meestal herkenbaar aan een sokje eromheen) heeft het begeven; meetbaar met een multimeter (ik doe het op de 'piepstand')
-> Vervangen.
* het verwarmingselement meet 0 (nul) of meer dan 100 Ohm op de multimeter.
-> Einde oefening, naar het afvalscheidingsstation, omdat het verwarmingselement een geheel vormt met het apparaat en dus niet vervangbaar is.

Opmerkingen, aanvullingen, correcties en/of suggesties verneem ik graag!

Dirk


Bert

Schermopname (11).png


Vaak is het zoeken van de juiste clixons of thermobeveiligingen toch wel een klusje.

Conrad levert een groot deel van het programma van ESKA en daar kun je aan de hand van de specificaties de nummers vinden.

Ook voor clixons die door de witgoedfabrikanten niet als los onderdeel geleverd worden en je complete elementen moet kopen.

https://www.eska-fuses.de/sicherungen-passive-bauelemente/temperatursicherungen-und-temperaturschalter/
Groetjes,


Bert

Drambuie

Andere defecten bij Waterkokers:
-) Aardlek in verwarmingselement (aardlekschakelaar vliegt er uit of vaak ook Ohms te meten) > soms is een element los verkrijgbaar, anders helaas.
-) Slecht / geen contact met voetplaat bij snoerloze waterkoker (doet het soms wel, soms niet) Ingebrande / geoxideerde of verbogen contacten > soms mechanisch of door reinigen/opschuren op te lossen.
-) Niet meer sluitende deksel (waterkoker slaat niet of veel te laat af doordat stoom niet bij bimetaal komt) > soms met wat knutselwerk of een nieuw veertje op te lossen.
-) Bij fancy waterkokers die de temperatuur weer geven of waarbij je het water net niet aan de kook brengt in de 'thee-stand' is soms de elektronica defect (voeding, temp-sensor, relais, etc. )vaak lastig te repareren en vaak ook 'ingegoten'
-) De waterkoker lekt, omdat een van de steunen waarmee het element tegen het water reservoir gedrukt wordt afgebroken is > soms mechanisch met wat creatief knutselwerk op te lossen.

NB. Voor de veiligheid wil je zeker weten dat de koker, na reparatie, afslaat als de minimum(!) hoeveelheid water kookt!
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Henk 2 leerdam

Beste Dirk,

Als de thermische zekering, kortweg Tf, die in het sokje, het heeft begeven dan is het oppassen geboden.
Meestal heeft dan de thermostaat, Klixon®, of NTC  een steek laten vallen en zorgt de Tf dat erger wordt voorkomen.
Het vervangen van de thermofuses is nog een uitdaging apart. Ze kunnen immers niet gesoldeerd worden.
In de meeste toestellen zijn ze met de krimp tang type Knipex 975214 of vergelijkbaar aangebracht. Op doorsnede ziet de krimp er dan uit als een hoofdletter B. Sinds ik zo'n tang heb wil ik nog wel eens een fast on kabel stekkertje gebruiken voor de verbindingen met Tf. De door Conrad en andere geleverde aluminium hulsjes geven een niet erg betrouwbare verbinding. Ik had dan meer vertrouwen in ongeïsoleerde adereindhulsjes die met de bijbehorende tang aangebracht werden.
Maar het optimum wordt toch bereikt als je de hoofdletter B kunt persen. Ik houd me dus aanbevolen voor een bericht van degene die een leverancier of naam van deze onderdelen weet te vinden.

Henk2



ddenhamer

Dank voor alle reacties.

Een waterkoker is dus een stuk ingewikkelder dan ik dacht.

Ik heb de Knipex -die ik een beetje op een T-rex vind lijken ;-)- opgezocht en vastgesteld dat die 175 dollar kost...

Het verwarmingselelement van de waterkoker die ik nu onderhanden heb, geeft zelfs in de 2MOhm-stand van mijn DMM geen cijfers. Mag ik daaruit afleiden dat ie niet meer te redden is?

Dirk

Bert

Als ik reken met naar schatting een vermogen van 1500 watt, dan kom ik ongeveer uit op 35 ohm aan weerstand.
Daarbij geen rekening gehouden met uitzetting en temperatuur coëfficiënten.
Dus dit element is duidelijk defect en zolang je er geen los element voor kunt kopen, dus einde verhaal.
Groetjes,


Bert