Concept checklist veilig werken in Repair Cafe

Gestart door Ron59, 10 juni, 2024, 20:53:04

Vorige topic - Volgende topic

Ron59


Ik werk als vrijwilliger bij het Repaircafe Ede-Bennekom. In het kader van veiligheid voor vrijwilligers en bezoekers werk ik aan een protocol/formulier (bijlage) dat tijdens iedere bijeenkomst wordt ingevuld door een "vrijwilliger veiligheid". Deze ervaren vrijwilliger kan al of niet meewerkend (bij drukte) zijn als reparateur.

De ingevulde formulieren worden na iedere bijeenkomst opgeslagen zodat ook achteraf (bij calamiteiten waar instanties aan te pas komen) kan worden aangetoond dat het thema veiligheid een professioneel onderdeel is van iedere bijeenkomst van het repaircafe.

De naam van de persoon die handelingsbekwaam is bij reanimatie kan per bijeenkomst verschillen. De vrijwilliger veiligheid kan tevoren rondvragen of er iemand aanwezig is die een EHBO opleiding heeft afgerond of een reanimatie cursus heeft gedaan.
Immers, aanraking van 230 volt spanningsvoerende onderdelen kan een hartstilstand tot gevolg hebben. Snel kunnen handelen (aanwezigheid bekwaam persoon en bekende lokatie defibrillator) kan levensreddend zijn.

Voor reacties en aanvullingen houd ik mij aanbevolen!

Met hartelijke groet,
Ron