Hallo,
Ongevallen in het RC kunnen gebeuren; tot nu toe ben ik getuige geweest van 2 omgevallen.
- Een stagiair die geelektrocuteerd is geweest wanneer hij een warmte-pistool onderspanning aan te repareren was.
- Een bezoeker die werd verbrand met een kokende waterstraal van een koffie apparaat die was in herstelling.
Elke ervaren technieker zou zeker zeggen: bezoekers hebben geen toegang in de reparatiewerkplaats.
Maar we willen dat de bezoekers aan de reparaties deel nemen, zonder dat ze enige kennis hebben van veiligheidsmaatregelen.
Dat is de reden, waarom wij de veiligheid moeten bewaken .
Ideaal uitrusting van een elektro - elektronische werkplaats zou zijn:
- of een 1KVA of groter geisoleerde variac met bipol. 6A automaat als beveiliging van secundair.
- of een 1KVa of groter niet geisoleerde variac met een 1KVA isolatie transformator en 6A automaat
Het zou van nut zijn de mogelijkheid te hebben een 100W lamp in serie te zetten om stroom tot 0,5A te beperken als men, bijvoorbeeld, moet een geschakelde voeding na herstelling testen.
- een 500V isolatie weerstand meter. (megger)
Volgens veiligheidsnormen, spanning lager dan 50V wisselstroom is veilig in normale toestanden (droge skin) en geen speciale bescherming tegen aanraken nodig is.
Al wat getest kan worden met lagere spanning dan 230V zou dan met 50V of lager spanning getest worden.
Ik ga akkoord, elektronische sturingen willen niet werken met zo'n lage spanning maar u mag deze sturing bypassen met een draad en twee krokodil klemmen.
Als Variac oplossing duur is, hebben we een andere oplossing gekozen: 2 verschillende veiligheidskisten te maken.
- een met een lage spanning (48V) transformator.
- een tweede met een 230/230V scheidingstransformator maar met beperkt vermogen (alleen 250VA).
In deze tweede veiligheidskist, is het ook mogelijk een 100W lamp (met schakelaar) in serie te zetten.
Met lamp in serie, kan men veilig de triac sturingen direct testen, de lamp dient als belasting.
Wat betreft aardfout, de apparaten moeten eerst met 500V isolatieweerstandsmeter getest worden.
NB: er is nog een ander voordeel de test te doen met lage spanning: koppel en sterkte van motoren is beperkt en dat vermindert risico's zich te kwetsen.
Want iets op deze manier testen geeft slechts een indicatie of iets in grove lijnen goed zou werken.
In 90% van de gevallen, zal het ook met volle spanning werken.
En het meggeren bij electronische circuits is zowieso niet aan te raden
Dat is maar geldig voor hoge spanning meggeren.
Met 500V megger, kan electronische circuiten niet beschadigd worden, als ze met 230V x 1,41 = 324V peak moeten werken.
NB: bedankt aan Drambuie voor de duidelijke uitlegging...ik ben franstalig en het is niet zo eenvoudig voor mij in het Nederlands te schrijven.