Miele CM 6300 drainage ventiel

Gestart door Henk 2 leerdam, 06 mei, 2026, 17:23:31

Vorige topic - Volgende topic

Henk 2 leerdam

Miele CM 6300 drainage ventiel vervangen.

Voordeel van deze Miele is dat achter de zet groep een extra luikje is dat toegang geeft tot het drainageventiel.
Je hoeft dus niet de complete aandrijfunit te demonteren met alles wat daar voor nodig is behalve......

Na lang zoeken op internet uiteindelijk één demontage filmpje gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=ulZcpoRRZN4   
Helaas sneuvelt de expansie kamer. Deze is bij dit type Miele van slap rubber.
De maker van het filmpje weet dat op te lappen met een brok van die expansie kamer, een stuk slang en heel wat tape.
Waar hij zo gauw die specifieke maat slang vandaan had, is mij niet duidelijk geworden.
Het liefst wil ik voorkomen dat het ding kapot gaat. Want bij de diverse onderdelen leveranciers heb ik dat onderdeel ook nog niet aangetroffen.

De vraag is dus:
weet iemand een manier om dit rubber deel zonder schade te demonteren?

Opgemerkt moet worden:
Dat Miele hier een afwijkend drainage ventiel toepast en de maker van de film het harde kunststof koppelstuk tussen zijn rubber slang en drainage ventiel niet meer gebruikt!
Dat tevoren het ontkalken een prima ongestoorde waterstroom gaf door melk slang, stoom uitgang en koffie uitloop tuitjes, zodat de verstoring feitelijk uitsluitend in het drainageventiel gezocht moet worden.

Mvg
Henk

hvm

Een stuk makkelijker dan de Bosch Benvenuto Classic die ik onlangs in handen had!

Heb helaas de Miele nog niet mogen repareren. Succes Henk!

Groet,
Hans

Piet

Hallo Henk,

Heb dit nog niet bij de hand gehad. Soms kan je dit soort onderdelen vinden bij Amazon of Aliexpress.
Maak eens een foto van het onderdeel met Google Lens, dan krijg je wellicht een link naar een leverancier.
Good luck,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

Henk 2 leerdam

Intussen weet ik de prijs van dit stukje rubber slang, namelijk € 82,50.
Er is dus veel aan gelegen dit onderdeel zonder schade los te krijgen.

Na een maand vergeefs wachten op ervaringsdeskundigheid heb ik de moed verzameld om dit rare ding dat ook nog schandalig kostbaar is te demonteren. Immers, bij de andere merken zijn er plastic doosjes toegepast die 4 - 8 euro kosten en bovendien zeer simpel te demonteren zijn.

Miele heeft ook een eigen model drainage ventiel. Blijkens de verpakking kennelijk afkomstig van een Portugese fabrikant.
De prijs ervan bedraagt nu € 39,95! Bij de andere bekende merken betaalde ik steeds ongeveer € 16,00
Zover ik kan zien zit het verschil in de uitgang naar het dure stukje rubber, waar ook nog een verloop stukje tussen moet. Niet gratis meegeleverd! Maar dan heb je ook een echte Miele.

Een andere complicatie die ik ondervond was het feit dat deze machine op de Turkse taal was ingesteld. Hetgeen volgens de Nederlandse gebruiksaanwijzing niet ongedaan gemaakt kon worden door resetten van de fabrieksinstellingen.

Nog even de verantwoording van diagnostiek en therapeutisch keuze:
Als het ontkalking- en reinigingprogramma met succes is doorlopen en door alle uitgangen voor koffie , stoom en melkschuim het reinigingsmiddel naar buiten stroomt, is dat een gezond teken.
Wordt echter daarna bij de keuze voor koffie bereiding geen druppel uit de koffie uitloop gegeven, dan zou volgens het vloeistofloop schema van dit toestel de fout wel moeten zitten in het drainageventiel.
Reden waarom het drainageventiel als oorzaak van de storing werd aangemerkt en tot vervanging werd besloten.

Een reparatie handleiding als aanvulling en wijziging bij het enige tot nu toe bekende Youtube filmpje, plaats ik op dit forum in de rubriek "Reparatiehandleidingen".

https://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=726.0

Henk 2 Leerdam