miele stofzuiger c3

Gestart door avl, Gisteren om 11:53:23

Vorige topic - Volgende topic

avl

ik heb een vraag c3 miele stofzuiger de motor is goed uit geprobeerd met een nieuwe print edw 8303

met de oude print gaat hij niet aan maar wel branden de letjes als je het toerental veranderd van hoog naar laag en anders om  wat kan er mis zijn met het printje edw 8303 ?

Henk 2 leerdam

,,Wat is er mis met printplaat EDW 8303"

Beste Avl,

Dat heb ik me ook al heel vaak afgevraagd. Er zitten heel veel SMD componenten op die ook allemaal kapot kunnen. Ook als ze allemaal nog goed zijn kan de printplaat nog weigeren, doordat de minste verontreiniging tussen de pootjes van de SMD componenten voor ongewenste elektrische geleiding kan zorgen. We zien in de Repair Cafés van Leerdam en omgeving veel defecte Miele C3  stofzuigers met verontreinigde printplaten, motoren en turbines, omdat de imitatie stof zakken niet goed aansluiten en de motor beschermingsfilters niet nauwkeurig genoeg zijn uitgeknipt. Soms helpt in die gevallen een schoonmaakbeurt met PCB cleaner.

Wat was er mis met die ouwe vertrouwde potmeter (draaiknop), waarmee we voorheen de triac aanstuurden, die als vanouds  bij Miele stofzuigers in de motor zit om de toeren regeling te verzorgen?
Eigenlijk niets, maar de ontwerpers bij Miele moeten hebben gedacht ,,waarom zou je het zo makkelijk doen als het ook moeilijk kan?"
En zeg nou zelf, het is toch prachtig om te zien dat je met een plus- en een minknop en een hele rij LED's hetzelfde kan doen als met die ouderwetse draaiknop.

Bekende zwakke broeders op printplaten zijn de MKP X2 condensatoren. Die heb ik bij de EDW 8303 printplaten ook wel eens vervangen alleen dat gaf geen resultaat.

Nota bene de printplaten van de boordcomputers van espresso vol automaten redden het met beduidend minder componenten dan op de EDW 8303!

Henk 2