Skilsaw 5240 handcirkelzaag onderdeel mysterie

Gestart door tijmen, 28 februari, 2026, 11:46:24

Vorige topic - Volgende topic

tijmen

Dag allemaal,

Ik heb een Skilsaw 5240 voor inspectie van de koolborstels en een schoonmaakbeurt uit elkaar gehaald. Bij het uit elkaar halen viel er en clipje (onderdeel nummer 50) uit het apparaat en ik heb geen idee waar het thuis hoort. Het doet denken aan een borgring, echter wordt het onderdeel omschreven als "conductor" wat doet vermoeden dat het een elektrische functie heeft?

Schematische weergave van het apparaat:

De clip op de foto, rechtsonder:

Nog een foto ter overzicht:

Weet iemand van jullie waar deze clip thuis hoort? Of een idee? Ter borging van de bus (nr 25) is deze clip niet geschikt.

tijmen

Na wat rondvragen op andere fora is de meest waarschijnlijke plek voor de clip op de bronzen glijlager. Door deze hierop te monteren kan deze niet meer op en neer schuiven, dus klinkt logisch!

Apparaat zit inmiddels weer in elkaar en doet het, geen gekke geluiden ook. Als iemand twijfelt aan deze oplossing laat het weten.

Henk 2 leerdam

Beste  Tijmen
Ja ik twijfel aan de oplossing om dit veertje op bus 25 toe te passen.
Conductor  kan taalkundig gewoon geleider zijn, ook niet elektrisch, maar mechanisch.
Op je foto zie ik in de as nummer 848 een gleufje onder bus 25 zitten. Wellicht dient die voor dit veertje. Logisch was dan geweest dat het veertje 90° gedraaid op de onderdelen tekening was komen te staan.
Moet dat as einde wel kunnen schuiven maar liever niet gaan draaien? dan kan ik die constructie begrijpen. Maar zit er dan in de bronzen bus ook een gleufje?

Mvg
Henk 2 leerdam

tijmen

Ha Henk,

Grappig dat we elkaar nu eens op het forum ontmoeten in plaats van in Vianen!

In de bronzen glijlager zit geen gleuf maar wel spievertanding (daar lijkt het het meeste op) met 2 tanden: een richel boven en onder die ook in de plastic behuizing in een specifiek gleufje passen. De clip kan zo gemonteerd worden dat deze twee uitstulpingen precies niet in de weg zitten, 1 valt in de opening van de clip en de andere in de open vorm ervan. De clip valt vervolgens precies in een opening, niet helemaal exact op maat maar het lijkt wel logisch. Wat de clip voorkomt is het schuiven van de glijlager bus in de lengterichting van de as. Niet heel kritisch zou ik denken, maar wellicht dat het bij de 4200 toeren per minuut dat het draait bij gebruik wel een verschil maakt.

De naam van het onderdeel blijft wel raadselachtig bij hierboven omschreven toepassing. Kan natuurlijk ook een foutje van de website zijn gezien dit niet de fabrikant zelf betreft maar een derde partij.

Henk 2 leerdam

Hoi Tijmen,
Leuk je hier tegen te komen.
Ik kon niet eerder zien welke Tijmen het zou zijn.
Jou kennende wist ik dat het een breinbreker moest zijn en had ik natuurlijk helemaal niets toe te voegen gehad.

Tot gauw weer.
Henk