De melkkan geeft geen melk

Gestart door merchr32, 21 februari, 2026, 13:30:58

Vorige topic - Volgende topic

merchr32

Goedemiddag, we hebben een Delonghi Prima Donna S maar de melkkan doet niets. Ze geeft geen melk!!
Veel stoom maar geen melk. De onderdelen zijn allemaal schoon.
Heeft iemand een idee waar ik probleempje dit moeten zoeken?

Piet

Hallo,
Om goed te kunnen helpen is het van belang te weten wat er precies gebeurt en in welke volgorde. Zo kunnen andere oorzaken worden uitgesloten.

Zoals:
Spoelt de machine bij het aanzetten?
Loopt het maalwerk, is de pompwerking normaal en hoorbaar?
Het beste is ook een filmpje te maken en de link van Youtube hier in het antwoord te zetten.

Hopelijk kan er dan gericht gereageerd worden.
Ook nog even het juiste typenummer vermelden.
Mvg
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

merchr32

Als we een cappuccino willen dan plaatsen we uiteraard de melkkan en vullen deze met koude volle melk.
De machine gaat aan, spoelt en warmt op en als we de knop "cappuccino" drukken dan bereid de machine zich voor met zachte tikken en dan begint de uitloop van de melkkan plots te stomen. Er komt geen melk uit, ook niet als we de knop in verschillende standen draaien. Soms zie je de melk iets (1 cm) omhoog komen in het pijpje in de melkkan maar de melk geraakt niet tot boven in het pijpje. Na een aantal 10-20 seconden stopt het melkproces en begint het koffieproces.
Ondanks het feit dat de stoom nogal heftig blaast tijdens het melkproces krijgt deze niet de melk omhoog.
Ligt het dan aan de melkkan (helemaal schoon) of ligt het eraan dat er toch te weinig stoomkracht is? Bij onze andere machine komt er zodra de stoom start ook meteen melk mee.   

Henk 2 leerdam

Zie bijgaand screenshot.
De instructies "Reiniging van het melkreservoir" staan op pagina 18 van die zelfde gebruiksaanwijzing.

suc6
Henk 2

merchr32

Dank je maar dit heb ik al meerdere keren gedaan. Ik heb de melkkan ook al compleet gedemonteerd en schoongemaakt maar het mag niet baten. Ik krijg alleen maar stoom.

Henk 2 leerdam

Zie screenshot voor advies van Komtra
https://komtra.de/delonghi-ersatzteile/delonghi-ersatzteile-ecam-26.455.b-primadonna-s-de-luxe/milchaufschaeumer-heisswasser.html?page=categorie&ag=995182&cat=1509

De melk moet door de venturie werking aangezogen worden.
Mist het stijg buisje of is die niet luchtdicht aangesloten aan de deksel dan kan het al misgaan. Ik kan hier vandaan niet zien of de schoonmaak wel adequaat is gebeurd.
Lekt er geen stoom weg voor de venturie, waardoor de druk te laag is geworden?
Als niets meer helpt toch maar een nieuwe melkkan kopen.

suc6
henk2

merchr32

Dank je. De melk komt in het stijgbuisje 1 cm omhoog en daarna valt deze weer naar beneden.
Ik ga een nieuwe melkkan bestellen denk ik.

Piet

Goedemiddag,
Nog dank voor de reactie. De symptomen duiden duidelijk op een verstopping ergens in het circuit. Dat kan bij een magneetventiel zijn (zonder juiste type aanduiding kan ik dat niet nagaan) dat misschien ook niet goed werkt of het ligt aan het bovenste deel van de melkkan, de cappuccinatore.
Mvg
Piet

merchr32

Hallo Piet, het betreft een Prima Donna S ECAM26.455.BLB
Kunnen het ook de o-ringen zijn van het pikkie dat uitsteekt en in de melkkan gaat?

merchr32

Hallo, ik heb een nieuwe melkkan besteld en binnengekregen en ook gelijk geprobeerd. Wederom echter hetzelfde resultaat. Ik zie de vloeistof met de meest gunstige stand van de draaiknop ongeveer 1 cm in het buisje omhoog komen. Draai ik de draaiknop anders dan daalt het niveau in het buisje zelfs lager dan het niveau van de melkkan. Maar er komt geen 'melk' in mijn kopje alleen heel veel stoom. M.a.w. de venturiewerking van de stoom heeft niet het vermogen om de melk omhoog te trekken en mee te nemen tot in het koffiekopje.

Heeft iemand een oplossing ??

merchr32

Volgens ChatGPT ligt het aan het thermoblock. De nippel waar het slangetje op zit zou verstopt kunnen zijn.
Kan dit kloppen?

Henk 2 leerdam

Ja.
Als 2 melkkannen het niet doen is de kans reel dat de stoom productie toch onvoldoende is.

Ook al lijkt de stoom productie wel indruk wekkend, moet toch voldoende nieuwe aanvoer van water en hitte gewaarborgd zijn, om de vereiste capaciteit te leveren. Het onvoldoende in acht nemen van de ontkalkings beurten kan verstoppingen, ook gedeeltelijk, veroorzaken. Kalk groei ontstaat vooral in de boiler, maar in de eerste vernauwing erachter zit meestal de verstopping. En mijn ervaring is dat dit meestal voor de ingang van het dunne hoge druk slangetje zit.
Daar een korreltje vinden en weghalen is  niet genoeg. De boiler zal grondig kalkvrij gemaakt moeten worden, om herhaling te voorkomen.
Maar zoals Piet al aangaf is in principe het hele water circuit verdacht voor verstoppingen, die capaciteits problemen geven.

suc6
Henk 2

Piet

Goedemiddag,

Aan de melkkan ligt het dus niet, had ik ook niet direct verwacht.
Zoeken moet altijd een zekere volgorde hebben.
1.Deze DeLonghi heeft een testprogramma (https://komtra.de/media/files/DeLonghi-ECAM-Test-Programme-26.4xx-28.4xx-A6531004050.pdf); doorloop dat eerst en beschrijf de resultaten, misschien dat daar een oorzaak naar voren komt.
2.Om uit te sluiten dat er een kalkprobleem is zou ik de machine eerst tenminste 2x ontkalken met Amidosulfonzuur en daarna testen
3. Deze machine heeft 2 magneetventielen (solenoids). Het ventiel dat het melkgedeelte aanstuurt kan defect zijn. (niet of niet goed openen/sluiten)

Succes,
Piet

merchr32

Hallo. Ik heb (verdunde) antikalk van Melita in de melkcontainer gedaan en vele malen de "melk" functie geprobeerd. Daarna de machine 1 uur laten staan en toen weer geprobeerd. Na twee of drie keren begon hij de vloeistof in de container te gebruiken. Toen weer laten staan en weer een aantal keren geprobeerd en daarna de vloeistof uitgeruild met koud water.

Alles werkt weer perfect. Inmiddels na veelvuldig spoelen zijn we al een cappuccino (of wat) verder.

Dank allemaal !!   

Piet

Dank voor de terugmelding, dus toch kalk in het systeem.