Bonen koffiezetter De'Longhi ESAM04.320.S

Gestart door John, 26 december, 2025, 14:23:00

Vorige topic - Volgende topic

John

Heel attent je uitgebreide mening. Het is inderdaad een te grote trip om dat stuk te gaan rijden.

Ik zal eerst proberen om met vaseline de zetgroep te versoepelen. Als dat niet de oplossing is kijk ik verder.

Als uiteindelijk het euvel in de zetgroep blijkt te zitte en die vervangen moet worden mag je deze hebben.

Groet,
John

John

Vandaag de zetgroep onderhanden genomen: wat vaseline gebruikt om het mechaniek te smeren. Heel groot verschil in beweging!

Lijkt opgelost voor nu. Nu nog hopen dat goed blijft werken.

Dank voor alle input!

Groet,
John

Henk 2 leerdam

Natuurlijk hopen we allemaal dat het goed blijft werken.
Ben benieuwd wat het lange termijn resultaat van de vaseline zal zijn.
In het document wat ik heb aangereikt word siliconen vet FDA gebruikt.
Het zou kunnen zijn dat de o-ringen sneuvelen of de koffie smaak aan de haal gaat.
Dan is het een troostrijke gedachte dat fouten de krachtigste invloed op het leerproces hebben.

Mvg
henk

John

Vwb vaseline: was probeersel omdat ik geen silliconenvet in huis had. Ga ik halen en daarna de zetgroep goed reinigen en siliconenvet gebruiken.

hvm

Nog een tip: als je de grijze zetgroep uit elkaar haalt, goed kijken naar de merktekens rondom die je vertellen in welke stand alles terug moet. De zuiger mag nooit zo hoog kunnen komen dat het weggooi-hendeltje de zuiger raakt. Enkele maanden terug heb ik nog een machine gerepareerd met meerdere afgebroken onderdelen, na een schoonmaakbeurt van de zetgroep door de eigenaar.

John

Update:

Siliconenvet gebruikt: zetgroep niet uit elkaar gehaald, alles lijkt goed te blijven werken:

de koffiepuck is nu echt een "tablet" en valt goed in opvangbak, veel minder vloeistof in de lekbak en... belangrijkste: de koffie is weer heerlijk.

Kosten: op de O-ring van de zuiger na (die achteraf niet nodig bleek, maar ben toch blij dat ik die heb vervangen) € 0,00.

Kluservaring rijker en heel voldaan!

Dank voor alle input.