Bosch TCA5309 /01 FD 9303 12 0125

Gestart door Henk 2 leerdam, 06 december, 2025, 17:22:34

Vorige topic - Volgende topic

Henk 2 leerdam

Bosch TCA5309 /01 FD 9303 12 0125 Foutmelding

In ons Repair café werd bovengenoemde espressoautomaat aangeboden met het probleem dat de bereidings unit was vastgelopen.
Omdat gewoon resetten geen resultaat gaf werd met 6 volt DC het programmarad naar de ruststand gedraaid.
De bereidings unit kan er weer soepel in en uit.
Twee groene leds branden normaal tijdens het opwarmen. Daarna knipperen de bonen+ en S leds gelijktijdig (de nummers 2 respectievelijk 7C van de gebruiksaanwijzing)
Met het trefwoord ,,knipperen" werden op zes pagina's van de gebruiksaanwijzing 1) relevante teksten gevonden en in het bijzonder op pagina 41 waar het knipperen van de 2 bedoelde leds beurtelings wordt toegelicht als een fout van de bereidingsunit .
Over het gelijktijdig knipperen wordt nergens een antwoord gegeven.
Nogmaals resetten en nog twee extra pogingen hadden geen resultaat.
Ook de truck met de stroomkraan openen leverde niet het gewenste resultaat.
De pomp, die hoewel apart getest in orde bleek, kwam in het geheel niet in actie bij deze pogingen.

Wie heeft een idee wat hier aan de hand kan zijn?

1) https://www.gebruikershandleiding.com/Bosch-TCA5309/preview-handleiding-577605.html

Henk 2 Leerdam

Piet

Dag Henk,
Meestal is er geen simpel antwoord op deze storingen.
Wat gebeurt er precies bij het opstarten. Hoor je de zetgroep bewegen of gebeurt er niets. Komt de machine aan spoelen toe of komt hij gelijk in storing.
Als de zetgroep zonder aanwijsbare oorzaak blokkeert kan dat bijvoorbeeld komen door een defecte microswitch.
Ik heb ook wel meegemaakt dat de zetgroep na het schoonmaken niet goed werd teruggeplaatst.
De zetgroep zelf kan een defect hebben.
Kortom, mogelijkheden te over.
Een defecte zetgroep is meestal goed te testen door een vervangende zetgroep te plaatsen.
Maar die moet je dan wel weer hebben liggen.
Belangrijk blijft goed waar te nemen wat er precies tijdens het opstarten gebeurt.
Ben benieuwd.
Succes,
Piet

Nog een andere vraag: is het ontkalkingsproces onderbroken?
Ik repareer alleen koffiemachines

Henk 2 leerdam

Dag Piet,

Tijdens het opstarten zien we alleen de lichtjes zoals beschreven, maar we horen geen aanstalten van beweging van zetgroep of spoelen.

Over de toedracht van het vastlopen was geen eenduidige opheldering te krijgen. Vader die het toestel bracht wist nergens van. Telefonisch raadplegen van de dochter leverde geen duidelijkheid over wie van de volwassen kinderen bij het optreden van de storing getuige was.
In elk geval had het niet te maken met een onvoltooide ontkalking beurt, noch met uitval van het lichtnet tijdens het koffiezetten.

Vast staat wel dat de zetgroep op een volkomen onlogische stand was geparkeerd en daarom met behulp van een 6V DC spanningsbron het programmarad inclusief de zetgroep weer naar start positie werd gedirigeerd. Misschien is dit niet optimaal gelukt, maar dat zou dan met de reset hebben moeten slagen.

Een defecte micro switch is een suggestie die me sterk aanspreekt.
Hoewel het apparaat ermee vol zit en ik nog nooit een defect exemplaar heb betrapt, weet ook al welke ik als eerste onder de loupe neem.
Het testen met een gezonde zetgroep uit mijn verzameling leverde geen verbetering.

Dank voor je bijdrage. Wordt vervolgd.
henk

Henk 2 leerdam

Intussen twee micro switches van het programmarad en één die door de aluminium tong boven aan de zetgroep wordt bediend, getest en in orde bevonden.
De micro switches van de handel van de zetgroep en de lek lade zijn kennelijk wel in orde, want de foutmeldingen bij de start zijn uit te lokken. Een lege of missende water-tank wordt niet gesignaleerd.
In de kast is ook nergens iets van een niveau sensor te vinden dit wordt mogelijk door de debietmeter gecontroleerd.
Bij deze onderdelen leverancier wordt nota bene wel onder de foutmeldingen de watertanksensor besproken, maar het onderdeel wordt in de rubriek niet aangeboden!
https://komtra.de/bosch-ersatzteile/bosch-ersatzteile-benvenuto-tca5309-classic/sensor-sicherung.html?page=categorie&ag=995197&cat=691

Het programmarad werd nog een fractie teruggedraaid.
Helaas al deze pogingen nog zonder resultaat.

@ Piet heb je nog meer suggesties?

Wie je het weet mag het zeggen.

Mvg
Henk

hvm

Hoi Henk,

Een knipperende S-led betekent gewoonlijk: serviceprogramma is bezig. Er kan een ontkalking voortijdig zijn afgebroken. Zo'n programma kan ook met gewoon water doorlopen worden.

Hier is wellicht nog wat nuttigs te vinden: https://komtra.de/bosch-kaffeevollautomat-reparaturanleitung.html

En hier mogelijk nog wat: https://www.youtube.com/watch?v=El4OXnvOhDQ

Groet,
Hans

Piet

Henk,
Wat mij triggert is dat de zetgroep niet in de beginstand komt. Ik zou de zetgroep eruit halen, de microswitches overbruggen (ook van de deur) en dan de machine (open) opstarten zodat je kan zien wat er gebeurt. Dan zou de aandrijving van de zetgroep in ieder geval in de juiste stand moeten komen. 
Groet,
Piet

Piet

Citaat van: hvm op 10 december, 2025, 17:35:38Hoi Henk,

Een knipperende S-led betekent gewoonlijk: serviceprogramma is bezig. Er kan een ontkalking voortijdig zijn afgebroken. Zo'n programma kan ook met gewoon water doorlopen worden.

Hier is wellicht nog wat nuttigs te vinden: https://komtra.de/bosch-kaffeevollautomat-reparaturanleitung.html

En hier mogelijk nog wat: https://www.youtube.com/watch?v=El4OXnvOhDQ

Groet,
Hans

Heb ook nog even in de gebruiksaanwijzing gekeken. Het is inderdaad goed mogelijk dat b.v. het ontkalkingsproces niet volledig afgerond is. Maar je had al geprobeerd door de stoomkraan open te zetten dit proces te herstarten, zonder resultaat.

hvm

Daar kwam mijn informatie inderdaad ook vandaan. Bij andere merken blijft het ontkalkingsproces hangen als er bijvoorbeeld te weinig water in de tank zit. Dan 'vindt' de machine dat er onvoldoende water gespoeld is, en moet de tank eerst bijgevuld worden (en de stoomkraan in de juiste stand gezet). De stoomkraan openen/sluiten is niet voldoende, bij die machines.

Piet

Heb inmiddels van Henk begrepen dat als de stoomkraan wordt geopend er wel een klein beetje water uitkomt. Dit doet mij vermoeden dat of de pomp te weinig druk opbouwt, dit is te testen door een van de drukslangen los te maken, of dat de flowmeter verstopt is. Een andere oorzaak kan nog zijn dat er ergens een kalkblokkade zit in één van de slangen.
Groet,
Piet

hvm

Mogelijkheden te over, een mooie puzzel. Ik lees nu dat een afgebroken ontkalking al was uitgesloten, dus die suggestie van mij was niet zo nuttig :-)

Henk 2 leerdam

Beste Hans en Piet,

Hartelijk dank voor het meedenken en excuus voor de vertraging in de reactie van mijn kant.
Voor m'n eigen welzijn heb ik dit hoofdpijn exemplaar even laten rusten om eerst weer een paar toestellen met meer slagingskansen onder handen te nemen.

De flow meter heb ik gecontroleerd op eventuele verstoppingen en in orde bevonden. Draait als een zonnetje.

Het overbruggen van alle microswitches heb ik in overweging genomen, maar niet aangedurfd.
Wel heb ik ze één voor één getest en in orde bevonden.
Het overbruggen zou in elk geval voor één, maar mogelijk ook voor één a twee andere microswitches ongewenst zijn. Met name de onderste van het programmarad moet zeker in de neutraal stand van dat rad open staan. Omdat ik onzeker was of in die neutraal stand de bovenste switch wellicht wel contact mag/moet maken heb ik het rad nog een enkele graad hoek verdraaiing meer gegeven. De switch die door de aluminium strip bovenaan de zetgroep wordt geactiveerd komt slechts in op het moment dat voldoende druk in de zetgroep is opgebouwd.

De pomp rechtstreeks bekrachtigen met 230 VAC levert goede druk en waterverplaatsing. De indruk bestaat dat de stilte bij de start van het apparaat  en aanwijzing is dat de pomp in het geheel niet wordt bekrachtigd.
De verwarming komt echter wel op gang met de twee groene lampjes als getuigen en daarna volgt de vreemde combinatie van 7c en 2

Het blijven hangen in het service/instellingen programma is serieus overwogen, maar pogingen dit te voltooien of te hervatten mislukken.
Reset poging: het toestel reageert niet op de toets combinatie 3 + 4 gedurende minstens 5 seconden ingedrukt houden. Mogelijk is dit het gevolg van  de instructie in de gebruiksaanwijzing "het apparaat moet klaar zijn voor gebruik" . Geconcludeerd moet worden dat het toestel in het geheel niet klaar komt voor gebruik. Het toestel reageert na de verwarmings fase namelijk nergens meer op. Alle toetsen lijken Oost-Indisch doof. Ook de toets combinatie 4 + 5 voor ontkalken doet niets.
Pogingen de toets combinaties direct na het inschakelen toe te passen  leveren geen resultaat.
Langzamerhand ga ik vrezen dat toch de elektronica op de printplaat van slag is geraakt. Koolborstels van koffiemolen hebben wel degelijk fijn koolstof door de machine doen zwerven. De printplaat is bij dit toestel  toch wel aardig ingepakt. Daarom kom ik in laatste instantie aan dit scenario toe. Of heeft iemand een beter idee?

Henk 2

Piet

Dag Henk,

Wat ik nog zou proberen is het volgende:
Maak de slang los bij de ingang van het thermoblock en kijk of de pomp dan wel water door de slang pompt. Indien dat het geval is doe dan hetzelfde aan de uitgang van het thermoblock.
uiteraard wel ervoor zorgen dat je het water kunt opvangen zonder sluiting te veroorzaken.
Ik doe dat altijd met een lange siliconen drukslang die ik heb liggen.
Groet,
Piet

hvm

Henk, kijk ook naar vastzettende druktoetsen op het bedieningspaneel. Voelen ze allemaal goed?

Henk 2 leerdam

Beste Hans en Piet,

De boel maar weer eens open geschroefd.
De pomp brengt het water tot de stoomuitlaat zonder problemen. En via de andere afslag richting de zetgroep tot het drainage ventiel.

Het demonteren van de bedieningsknoppen bracht geen oplossing.
Het zilvergrijs gekleurde binnen deel lijkt stevig gelijmd aan de veel dieper daaronder gelegen printplaat (zie foto). Bosch levert dit onderdeel compleet met printplaat onder de naam display module voor € 103,08.
Plots bedacht ik nog een dergelijke Bosch voor donor onderdelen in ontvangst genomen te hebben van een naburig repair café. Het verwisselen van de module resulteerde in dezelfde storings verschijnselen.
Nota bene herinner ik me weer dat deze machine met dezelfde problemen naar dat Repair café was gebracht. Zucht, had niet iedere ketting de zwakste schakel op dezelfde plek zitten......

Nu toch maar eens doorgepakt en het onderzoek in de richting van de slijtage van de koolborstels uitgebreid. Te beginnen met het toestel dat toch voor sloopdelen gedoneerd was, maar daarover later.

Dank voor het meedenken.
Henk

Piet

"De pomp rechtstreeks bekrachtigen met 230 VAC levert goede druk en waterverplaatsing. De indruk bestaat dat de stilte bij de start van het apparaat  en aanwijzing is dat de pomp in het geheel niet wordt bekrachtigd.
De verwarming komt echter wel op gang met de twee groene lampjes als getuigen en daarna volgt de vreemde combinatie van 7c en 2"

Beste Henk,

Uit je laatste bericht begrijp ik dat de pomp dus wel wordt aangestuurd en dat de doorstroom van water tot aan het thermoblock ongehinderd gaat. Heb je ook kunnen constateren of er (heet) water uit het thermoblock komt?
Als dat niet het geval is dan zou dat wijzen op een verkalking daarvan.
Geen water naar de zetgroep zou op een defect of niet juist gemonteerd drainageventiel kunnen duiden wat een vaak voorkomend euvel (defect ventiel) is.

Met vriendelijke groet,
Piet

Henk 2 leerdam

Beste Piet,

Hier ontstaat een misverstand:
"Uit je laatste bericht begrijp ik dat de pomp dus wel wordt aangestuurd en dat de doorstroom van water tot aan het thermoblock ongehinderd gaat. Heb je ook kunnen constateren of er (heet) water uit het thermoblock komt?"
Ik schreef "rechtstreeks" de pomp bekrachtigen. Daarmee wil ik zeggen buiten de machine logica om rechtstreeks. Dit juist omdat de pomp niet wordt aangestuurd door de machine logica. Het hete water komt dan wel zover als ik aangaf. Geen zorgen dus over verkalking van het thermoblok. Omdat de zet groep niet beweegt, beweegt de klep lichter van het drainageventiel ook niet. Het hele programmarad werd even min aangestuurd.

Dit is intussen opgelost. De machine vertoont normale start geluiden. De foute leds blijven uit. En de machine is uit te schakelen met de toets aan de voorkant (nummer 1 volgens de gebruiksaanwijzing).
Dat hoe dat gelukt is, schrijf ik later.

Nu moet ik eerst aan de slag met de laatste zin van je laatste bijdrage. Immers, de koffie komt niet uit daarvoor bestemde tuitjes, maar eindigt in de morslade. Dit ondanks het feit dat ik de leiding tussen zetgroep en uitlaat tuitjes, alsmede de tuitjes zelf, in een eerder stadium al een grondige reinigingsbeurt had gegeven. Net als het drainage ventiel en daaronder hangend expansie vaatje. Wellicht is de druk van de pomp niet voldoende om de klep bovenin de zet groep te openen. Een nieuwe lippendichtung zit er namelijk ook al in.

Mvg
Henk

Drambuie

Ik heb recent bij dit type zetgroep meegemaakt dat het terugslagventiel boven op de zetgroep goed was (bij druk open ging) en ook het zeefje schoon. Er bleek wel een soort plug van ingedikt koffiedrap in het kanaaltje van achter het zeefje naar het ventiel te zitten wat voorkwam dat de koffie naar de uitloop liep en in de opvangbak terecht kwam.

Achteraf gezien wezen het moeizaam pompen en de zeer natte koffie puck in de opvangbak al in deze richting.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet

Inderdaad ,dit is ook nog een mogelijkheid dat het water niet door de zetgroep komt.
Groet,
Piet

Henk 2 leerdam

Beste Drambuie en Piet,

Hartelijk dank voor het meedenken zo houden we de moed er wel in.
Gelukkig heb ik van de meeste merken en typen de zet groepen wel achter de hand om die snel als boosdoener uit te kunnen sluiten. Aan de vooravond van kerst was ik er even helemaal klaar mee, en kon er vandaag met nieuw verzamelde energie weer tegenaan.
Zet groep bleek inderdaad wel in orde.
Het eerder zo goed verzorgde drainage ventiel toch maar even vervangen door een fris exemplaar. Dat bracht uitkomst.

Met enkele grote zuchten van verlichting ga ik dit hoofdstuk afsluiten echter niet zonder de eerder beloofde ontknoping van het hoofd euvel uit de doeken te doen.

Henk

Henk 2 leerdam

Op 17 februari 2024 adviseerde ik Vynckeels nog op dit forum:

"Met een fijne kwast eventueel met PCB cleaner kan een printplaat wel schoongemaakt worden. Nog onlangs had ik succes met de printplaat van een wasmachine waar praktisch onzichtbare roet sporen van de koolborstels op waren neergeslagen. Na de schoonmaak met PCB cleaner werkte de machine weer naar behoren.
In deze Delonghi zijn beide motoren van koolborstels voorzien!
Koolstof op de printplaten is dus niet ondenkbaar, maar of de schoonmaak het hier ook de oplossing is....."

Het onbegrepen gedrag van deze Bosch TCA 5309/01 espressoautomaat bracht me uiteindelijk op het idee de elektronica te verdenken. Eerst heb ik de PCB van de machine voor sloop onderdelen onder de loep genomen.
Ondanks de zwarte doos(foto 4125), die bijna hermetisch rondom de printplaat sluit, bleken toch duidelijk koolstof sporen binnengedrongen te zijn (foto 4126). Ook de onderzijde van de printplaat had plaatselijk concentraties van koolstof opgebouwd (foto 4127) dit terwijl de deel van de doos nog het beste aansluit en geen ventilatiespleet heeft ter hoogte van één van de twee triacs. In de doos zelf heb ik door het middelpunt met een wattenstaafje een horizontale en een verticale streep getrokken die duidelijk maakt wat hier in feite aan de hand is (foto 4129). Iets voorzichtiger heb ik ook deze test op de beide zijden van de printplaat herhaald.
Met goede ervaringen in het verleden heb ik vervolgens met een grote kwast met PCB cleaner de onderzijde van de printplaat geheel gewassen. Vervolgens heb ik aan de bovenzijde de zichtbaar vervuilde plekken net zo aangepakt, maar vooralsnog vermeden het gebied met de fijne SMD componenten nat te maken.
Deze behandeling bleek voldoende om de espressoautomaat weer normaal te laten reageren.

De printplaat die uit dit toestel kwam had aanmerkelijk minder koolstof aantasting maar wel trof ik een SMD component die kennelijk gepoft was (foto 7669). Wellicht door de koolstof sporen die nog in de cirkel te zien zijn?

Wellicht heb ik hiermee toch een bijdrage geleverd om PCB cleaner een vaste plaats in de Repair Cafe praktijk te gunnen.

Henk