Delonghi Magnifica EVO maalunit

Gestart door Monique, 22 april, 2025, 09:39:51

Vorige topic - Volgende topic

Monique

Hoi
Kunnen jullie goede raad geven ?
Koffiemachine Delonghi Magnifica EVO gaf problemen met de maalunit. Zonder bonen draaide hij mooi rond, met bonen viel hij stil. Riempje tussen de motor en het maalgedeelte bleek afgesleten en heb ik vervangen. Maalgedeelte volledig proper gemaakt en terug gemonteerd adv Youtubefilmpje. Maalgedeelte zelf zag er nog als nieuw uit. Nu maalt hij netjes de bonen maar de gemalen bonen komen er niet uit. Nergens een verstopping te zien.
Ter vergelijking had ik van onze oude magnifica S de maalunit er uitgehaald (om eventueel om te wisselen met de EVO) maar gewoon terug gemonteerd. Nu geeft die ook een gelijkaardig probleem: draait rond maar er komt geen gemalen koffie uit.
Bij beide machines al geprobeerd met de maalgraad te veranderen. Helpt niet.
Geen probleem om een nieuwe maalunit te bestellen, maar omdat beide machines hetzelfde probleem geven vraag ik me af of ik niet ieets doms over het hoofd zie.
Iemand een idee?

Henk 2 leerdam

Beste Monique,

De door u gebruikte type aanduiding ken ik niet.
In de Delonghi ESAM ????? Magnifica serie worden meestal koffiemolens toegepast met een beveiliging tegen geblokkeerde maalstenen. Dit voorkomt dat verontreinigingen in de koffie, of in de molen ernstig defecten opleveren.  De molen maakt dan een enorme herrie en er komt geen maalsel uit.
De constructie met een aantal veren en kogels maakt dat de motor kan draaien terwijl de molen stilstaat. Aangezien u niets over vreemde geluiden vermeldt moet ik u aanraden een Repair café in de buurt te bezoeken om opheldering over de oorzaak te krijgen.

Mvg
Henk 2 Leerdam