Espressomachine Kitchenaid met problemen

Gestart door Boarder, 13 maart, 2025, 19:36:53

Vorige topic - Volgende topic

Boarder

Ik heb hier een Kitchenaid 5KE6503 espressomachine die niet meer deed. Ondertussen de fout gelocaliseerd tot aan het stuurprintje . Hier is de sturing van een driewegventiel defect. Deze is gemaakt als H-brug voor het sturen van een motor. 1 smd transistor(?) is defect. Ik kan niet vinden welke de juiste waarden zijn. Iemand toevallig een idee.
Q4 en Q5 zijn gemerkt met A07W
Q10 en Q11 zijn gemerkt met 23W
Ik heb ze al vervangen door smd transistors (npn) zonder resultaat

Bertrand

Dikwijls lastig om het juiste type terug te vinden bij die SMD componenten. Ik vind beide bv ook niet terug via https://www.s-manuals.com/smd

ALs die transistoren en H-brug vormen : waarom zouden ze twee soorten transistoren gebruiken? Lijkt niet logisch...
Die driewegklep : staan daar gegevens op?

In welke zin was die ene transistor defect : onderbroken of in kortsluiting? Wat was het effect dan op de driewegklep: continu onder spanning of nooit spanning?

Boarder

Een H-brug kan oppgebouwd worden uit pnp en npn transistoren of N- en P-fets.
Een transistor stond in kortsluiting, de voeding hikte. Na het verwijderen van de defecte werkt de voeding terug. Maar die klep moet aangestuurd worden.
Kitchenaid levert geen info of onderdelen

Bertrand

OK, ik snap het wat betreft die H-brug. Dus je hebt ook de 3 nog goede transistoren verwijderd. Staat er geen bijkomende info op de onderzijde? Kan je op basis van enkele metingen op deze transistoren niet meer te weten komen welke technologie ze zijn? Transistortester? Het wordt een moeilijke bevalling vrees ik ...

Bertrand

Ken je toevallig de LCR-T7 tester? Kost bijna niets. Hebben we onlangs aangekocht hier voor repaircafé. Kan handig zijn om uit te vissen welke transistoren het zouden zijn.

Boarder

Met een LCR-tester kan je toch geen transistoren simuleren/meten. De motor die et ventiel stuurt heeft ongeveer 12V/0.15A nodig om te werken. Ik ga trachten de met standaard componenten de H-brug terug op te bouwen. 

Bertrand

Google even LCR-T7 , de typebenaming is wat verwarrend maar het is een componententester, kan dus soorten transistoren onderscheiden. Via Amazon of via Conrad.

Boarder

T7 besteld bij nonkel Ali, als het binnen is gaan we nogmaals proberen