Inventum broodbak machine BM121

Gestart door prismaster, 20 januari, 2025, 15:25:27

Vorige topic - Volgende topic

prismaster

Van deze machine is de getande riem beschadigd en moet vervangen worden.
Inventum zegt dat zij die onderdelen niet hebben. Je kunt alleen de deeghaken en een bakblik bestellen.
Wel vreemd dat zo'n onderdeel wat aan slijtage onderhevig is niet leverbaar is. Ook onderdelen.nl en parts.nl hebben dat niet.

Heeft iemand een idee waar zo'n riem te bestellen is.
Het zou toch van de gekke zijn dat zo'n apparaat daardoor op de schroothoop zou komen.

Ben Jonkers

Bert

Er staan ongetwijfeld merktekens op de riem.
Groetjes,

Bert

Paul Joosten

Je kunt ook het aantal tanden tellen en dan zoeken op tandriem <aantal>. Op bijvoorbeeld Aliexpress zie ik er verschillende.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Henk 2 leerdam

Beste Ben,

Leuke adviezen maar als die riem gebakken is valt er niet veel meer te meten.

Vraag even bij deze hulpvaardige mensen of die van AFK BM2 ook past.
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/afk-afk-aandrijfsnaar-van-broodbakmachine-bm2-90s3.html
Zo nee dan helpen ze je vast verder aan de goede die wel past.

Want hier heeft Inventum andere machine nummers op de markt gebracht.
https://www.ebay.com/str/breadmachinepartsfinder/Bread-Machines/_i.html?_sacat=20669&rt=nc&_pgn=1&_trksid=p4429486.m3561.l161211&_tab=shop
De laatste Inventum die ik zag had in der daad een veel langere getande riem.

Suc6
Henk

Bertrand

Dag Ben,
Als je de diameter meet van beide tandwielen en de centerafstand meet dan kan je de oorspronkelijke lengte achterhalen. ( +/- )
Vervolgens de pitch tussen de tanden meten en de breedte. Dan kan je zoeken op de verschillende onderdelensites.
vb.
https://www.partsnl.nl/zoeken?keyword=snaar&z=eyJyIjoiYSIsImEiOnsicSI6InNuYWFyIiwibCI6NSwibSI6MCwicmF3Ijoic25hYXIiLCJvIjowLCJ0IjoiYSIsImYiOnsiZiI6eyJjYWxfbGV2ZWwyIjpbMTAwNTk1XX19fX01

Bij de produktspecificaties vind je dan lengte, breedte en pitch terug.
( Vermoedelijk wordt deze bakmachine nl. niet door Inventum zelf gemaakt dus die aandrijfriem zal ook wel bij verschillende andere merken gebruikt worden )

ddenhamer

Ik verwijs ook naar mijn draadje van even geleden:

Tandriem/snaar broodbakmachine mogelijke TIP
Gestart door ddenhamer, 22 december, 2020, 11:31:19

Dirk

Bert

Groetjes,

Bert

ddenhamer

Dankje, Bert.

Ik wil eerlijk zijn:
Kortgeleden heb ik een van mijn klanten een tandriem/'timing belt' van 540 mm (= 1 tandje extra) gegeven en gevraagd of hij me wilde laten weten hoe zijn bevindingen waren.
Tot mijn verbazing had het bij hem niet het verwachte goede resultaat: het kneden ging daarna met horten en stoten.
Dit ene resultaat wil natuurlijk niet per se zeggen dat het in andere gevallen ook niet goed gaat.

Dirk

Bert

Ja Dirk het heet niet voor niets timing belt.
Groetjes,

Bert

prismaster

Dank voor jullie aandacht en adviezen.
Doordat het een machine is met 2 deeghaken en dus 2 verschillende snaren heeft waarvan de kleinste helemaal  kapot was gedraaid vond ik het lastig om lengtes op te meten en tanden te meten.

Ben nog een keer op het web aan het zoeken geweest en kwam met het type bm121 uit bij een firma Poolberen.com. Na een aantal keer heen en weer emailen via een soort chatbot kwam wonder boven wonder van de week de 2 snaren binnen die nog pasten ook. Helemaal blij natuurlijk.

Uit recenties op internet is te lezen dat dit bedrijf heel slecht communiceert en regelmatig het verkeerde levert. In mijn geval moest ik wel 3 keer een foto van een type plaatje sturen voor het juiste type.
Maar er is maar 1 type bm121 en door aan te houden kreeg ik de juiste snaren toegestuurd.
Het blijkt een Franse firma te zijn.
Nou, een heel verhaal maar de machine doet het weer en gered van de afvalberg.
Nogmaals dank voor jullie meedenken.

Bert

In ieder geval is het mooi om te horen dat het gelukt is en bedankt voor de terugkoppeling.
Groetjes,

Bert