Karcher K5 85M herstellen

Gestart door Hoege, 08 januari, 2025, 12:53:15

Vorige topic - Volgende topic

Hoege

Beste,

Bovenvermelde toestel werkt niet meer. Water loopt er gewoon door op leidingdruk, motor start niet op bij indrukken HD slang
Ik heb het toestel volledig gedemonteerd.

- Elektrisch deel niks fout mee: schakelaar, condensator, aansluitingen etc.
- Pompdeel: geen beschadigingen dichtingen, behuizing etc.
geen bijzondere vervuiliing allerhande.

De oorzaak ligt volgens mij bij het onderdeel nr6 uit bijgaande foto - figuur. Dit onderdeel zit vast. Voor zover ik uit de tekening kan opmaken moet het normaal gezien gewoon uit de behuizing schuiven, of vergis ik me?

Werking? Volgens mij moet het zwarte stiftje, het moment dat water op HD gevraagd wordt via het witte hefboompje de rode hoofdschakelaar bedienen.
Klopt mijn redenering? Wie kan mij de exacte werking van dit onderdeel uitleggen?

Het onderdeel staat bij Karcher België als discontinued vermeld, wordt nooit meer gemaakt en is ook nergens meer op voorraad in België.

Ik heb wel een gelijkaardig onderdeel gevonden op Bol maar kan nergens afmetingen vinden om zeker te zijn of dit exact het juiste onderdeel is.

Kan iemand hier eens zijn licht over laten schijnen?

Bertrand

Hallo, Ik denk inderdaad dat de oorzaak van het probleem zit rond dit onderdeel. Zat het onderdeel goed vast door vuil of kalkaanslag? Het onderdeel moet soepel kunnen bewegen. Als je niets visueel als gebroken ziet en de dichtingsringen zijn nog intact dan zou het onderdeel nog OK moeten zijn, kan op zich niet veel mee misgaan. Terug monteren met wat vaseline. Dit onderdeel zorgt er inderdaad voor dat de pomp stopt als er geen water meer gevraagd wordt, de pomp komt op druk en het betreffende mechanisme schakelt de motor uit. Zodra je de spuitknop indrukt, daalt de uitgangsdruk en wordt de pomp terug gestart. Is het koppelingsmechanisme met de schakelaar nog OK. Geen stukjes afgebroken? Hopelijk verder veel succes met de herstelling. Bertrand

Hoege

Beste Bertrand

Van harte dank voor je reactie. probleem is dat ik het onderdeel niet los krijg, en gezien er geen dergelijke onderdelen meer te vinden zijn zou ik het graag losmaken zonder beschadigen.

Heb jij tips?

Bertrand

Dus je krijgt het niet los uit die kamering. Vermoedelijk vast door kalkaanslag. Eens proberen met wat azijn in te gieten en wat laten inwerken en daarna wat duwen/trekken/draaien en hopen dat het loskomt. Ik heb het ooit eens voorgehad , je hebt er geen grip op, dat is het probleem.

hvm

Het aardige met kalk en roest is dat het met weinig geweld loskomt als je voldoende lang voor trilling zorgt. De deeltjes moeten loskomen en als ze eenmaal los zijn kleven ze niet meer vast.

Ik vraag me alleen af waarom je denkt dat dit onderdeel het probleem is. Kan dit een overdrukventiel zijn dat de hoofdschakelaar juist onderbreekt als het pinnetje naar boven komt? Heb je die schakelaar doorgemeten en getest toevallig?

Groet,
Hans

Hoege

Beste HVM,

Van harte dank voor je antwoord. De hoofdschakelaar werkt zonder enig probleem. bij manuele bediening werkt de pomp aan.

Groeten Geert

Henk 2 leerdam

Citaat van: Hoege op 08 januari, 2025, 12:53:15Werking? Volgens mij moet het zwarte stiftje, het moment dat water op HD gevraagd wordt via het witte hefboompje de rode hoofdschakelaar bedienen.
Klopt mijn redenering? Wie kan mij de exacte werking van dit onderdeel uitleggen?

Beste Geert,

Je zegt "bedienen". Betekent dat de schakelaar aan of uit gaat?
Ik denk, als ik de constructie goed begrijp, dat bij het inknijpen van de handle op de spuitlans, de waterleiding druk terugvalt en de zwarte stift zich terugtrekt en dus ook het witte hefboompje de hoofdschakelaar vrijgeeft, dat wil zeggen elektrisch aan gezet wordt.

Van de Kärcher toestellen die tot nu toe ter reparatie aangeboden kreeg heb ik er nog niet één aan de praat gekregen. Dit komt omdat steeds het defecte onderdeel bij Kärcher was uitverkocht.

Tegenwoordig help ik de vraagsteller om zelf de diagnose te stellen door zijn apparaat op de Kärcher website op te zoeken en te kijken welk onderdeel uitverkocht is!

De laatste keer was het gewoon een defecte schakelaar, die eruitzag als dezelfde die in menig stofzuiger enzovoorts is terug te vinden. Maar nee deze was net iets anders en alle vervangers passen net niet.
Er stond ook helemaal niets op, van wie de schakelaar gemaakt had, wie hem goed gekeurd had, geen nummers, alles ontbrak aan het voorbeeld.

@ Bertrand. Azijn heeft een verwoestende werking op o-ringen.

Henk

Bertrand

Stap voor stap. Onderdeel moet er uit. Never mind de O-ringen, die vervang je als ze blijken aangetast te zijn door vb azijn.Betreffende onderdeel is volgens mij te redden door demontage en reiniging.

Hoege

@Bertrand, @Henk,

Van harte dank voor jullie bijdrage. De uitleg van de werking is idd waar ik ook aan dacht.
Het uitverkocht verhaal klopt volledig.

Heb het onderdeel nog niet los gekregen. Blijf porberen.

Groeten
Geert

Henk 2 leerdam

Probeer de stift in boormachine vast te zetten (type impactboormachine, die trilt ook zonder te draaien, geen klopboor dus!).
En laat de trillingen het werk doen.
Nieuwe O-ringen bij voorkeur met met siliconen vet monteren. Vaseline is als aardolieproduct minder geschikt.

Hoege

Beste allen,

Van harte dank voor alle info en mogelijke oplossingen.

De machine doet het weer.
De eerlijkheid gebiedt me te melden dat ik niet echt weet waarom.
Heeft het te maken met het verversen van de olie in  het pompgedeelte ( olie was duidelijk vervuild)
of
met het proberen losweken overdrukschakelaar met citroenzuur waardoor er vanbinnen wat kalk is opgelost, ik weet het niet maar...

ik kan weer naar hartelust alles proper spuiten en dat was het doel