Reparatie van een Lakeland Dry:Soon droogrek

Gestart door Martine, 06 januari, 2025, 16:45:52

Vorige topic - Volgende topic

Martine

James Reed van Repair Café St. Johns Harborne in Birmingham nam onlangs een Dry:Soon droogrek onder handen. Hij schreef een blog over deze reparatie, die volgens hem heel eenvoudig was en ervoor zorgde dat een elektrisch droogrek van 150 Britse pond het met 5 minuten werk weer deed.

Lees zijn verslag, met foto's en video's, op deze website.

Bert

Hoi Martine,

Een mooi verslag, maar ik wil er toch wel wat aantekeningen bij plaatsen.

Dit probleem werd duidelijk bij de Senseo, vandaar de bijnaam Senseo syndroom.

De MKP condensator die het probleem veroorzaakt, moet wel de piekspanning van de sinus halen, voor 230 volt is dat dus 325 volt.

Maar vanwege o.a. de zonnepanelen mag de spanning zelfs oplopen tot 256 volt en dan is de topwaarde dus 361 volt en voldoet een condensator van 310 volt dus niet en zal zo weer tot problemen gaan leiden.

Dus er moet een condensator in die minimaal 360 volt kan hebben.
Liever nog groter, want de plannen zijn er dat we nog hoger gaan zitten.
Groetjes,

Bert

hvm

Hoi Bert,

De gekozen condensator is 310V AC niet 310V DC. Die 310V is dan de RMS-waarde toch? Het ding heeft in elk geval VDE- en ENEC-keuring voor aansluiten op de netspanning, wat dat dan ook waard is. Misschien wil je het me uitleggen, het is mijn vak niet.

Ik ken onze reparateurs een beetje (2 RC's) en zij vervangen meestal door hetzelfde onderdeel. Een enkeling komt op het idee om een onderdeel met een grotere spanningswaarde te plaatsen (vanwege die stijgende netspanning of gewoon omdat het vorige onderdeel was overleden). Ergens ben ik ook wel blij dat niet-deskundigen niet te creatief zijn hierbij.

Henk 2 leerdam

Leuk Martine!

Dank dat je er nog eens de aandacht voor vraagt.
Zo kunnen in de elektronica nog niet zo erg bedreven collega's ook nog successen boeken.
Tenzij de fabrikant je het leven zuur maakt door de hele boel vast te kitten (Zie foto).

Condensatoren zijn in schakelingen veel vaker spelbreker. Vooral de gele X2 blokjes, maar ook de blauwe.... De Senseo reparateurs kunnen er over meepraten.
De nominale capaciteit kan met 10 tallen procenten teruglopen. Nameten dus en zo nodig vervangen.
En -als het op de print past- een 275 volt vervangen door 315 volt exemplaar. Een iets hogere capaciteit kan als anticiperen op toekomstig verval ook nog een optie zijn.

Elektrolytische condensatoren zijn als ze bol staan (of helemaal geploft zijn) ook voor de leek te herkennen. Een prachtig voorbeeld vind ik nog altijd de inductie kookplaat van Miele die voor 0,66 € gereanimeerd werd (i.p.v. € 739,00 + voorrijkosten + werkuren) :

https://www.youtube.com/watch?v=c5xe1lEUkSk

Veel kijkplezier
Henk2

IMG_3985.JPG

Bert

Het maakt de condensator natuurlijk niet zo veel uit of hij gelijkstroom of wisselstroom voor zijn kiezen krijgt.
Bepalend is de hoogte van de maximaal spanning en die ligt helaas bij wisselstroom de factor 1,41 hoger als de effectieve spanning.

Helaas zijn de ontwerpen van de electronica in de consumentensector dusdanig krap gedimensioneerd, dat ze de garantie termijn net halen.

Een goed voorbeeld is de schakelende voedingen in witgoed, die bij bosjes sneuvelen.
Ze zitten aan de piek van hun vermogen, als ze niet stuk gaan door de hitte van de bedrijfsstroom, dan gaat de beveiligingsweerstand er wel uit, vanwege de aanloopstroom, die de schakeling vraagt.
Als de condensatoren helemaal leeg zijn gelekt door stilstand.
Meestal is het verhogen van de weerstand met een stap in de weerstandsrange voldoende om de print het eeuwige leven te geven. Ook een iets zwaardere LNK of TNY die 5 cent meer kost, geeft goede resultaten.
En krijg je de print nooit meer terug.
Dat bereik je dus niet, als je deze kennis niet bezit, en niets aan het probleem doet.
Want hoeveel percentage printen zal gerepareerd worden? 
Maar ja ik ben wel opgeleid om op component niveau te repareren en heb nog nooit een print weer terug gezien, voor de 2e keer.

En ja, fabrikanten zitten niet op ons te wachten, want wij kosten ze alleen maar omzet.
Maar dat dit bewust gedaan wordt, is al heel lang bekend.
Groetjes,

Bert