Delonghi Magnifica S - defect indicatie koffiedikbakje vol

Gestart door Onno, 01 januari, 2025, 12:55:53

Vorige topic - Volgende topic

Onno

We hebben deze koffiemachine, type ECAM22.110SB, al zo'n 5 jaar. Als je het koffiedikbakje leegt en terugzet, moest je de laatste tijd vaak even duwen en rammelen voordat het lampje "koffiedikbakje ontbreekt" uit ging.

Gisteren ging het mis: lampje ging niet meer uit na legen. Machine wilde niet uit met de knop aan de voorkant (wel logisch: dan moet het lekbakje + koffiedikbakje op zijn plek staan om spoelwater op te vangen). De zetgroep bleef in zijn laagste stand staan en kon er niet uit.

Ik heb eens goed gekeken hoe het zit: aan het koffiedikbakje zit een pal (uitsteeksel) die tegen een microswitch schuift. Ik kon het schakelaartje voorzichtig met een schroevendraaier induwen. Ik zag dat de pal iets (1 mm) scheef stond. Beter kijken: hij was bijna afgebroken, er zat een scheur in waar de pal aan het bakje zit. Hij drukte de schakelaar niet meer in.
MagnificaS-brokenpin.jpg

Er staat op: ABS plastic. Ik bracht met een kwastje enkele druppels aceton in de scheur, dit maakt het plastic zacht en kleverig. Bakje ondersteboven gezet om het aceton ook in het bredere deel van de scheur te laten zakken, nog een een druppel (het verdampt snel) en twee minuten wachten. Heel zachtjes met een kleine lijmklem de pal terug geduwd in de goede positie. De lijmklem is om terugveren te voorkomen. Niet strak aandraaien dan zou de pal vervormen of te ver omhoog gaan staan.
Het gesmolten plastic vulde de scheur. Nog even de scheur afgestreken met het kwastje met aceton.
MagnificaS-clampedpin.jpg
Halfuur gewacht om de aceton te laten verdampen.
MagnificaS-gluedpin.jpg

Bakje terug op zijn plek. De koffiemachine zag het bakje weer en was weer bereid zijn werk te doen.

hvm

Mooi, gefeliciteerd! Neem even contact met me op als het uitsteeksel toch weer afbreekt, want ik heb nog wel zo'n bakje voor je.

Onno

Voor de nieuwsgierigen. Ik heb een endoscoopcamera naar binnen geschoven en een close-up gemaakt van de microswitch. De gleuf waarin de schakelaar zit en waar de pal in schuift, is ca 4 mm breed.
MagnificaS-microswitch.jpg

Bert

Door de breuk onder mechanische druk m.b.v. tap of zo iets te fixeren kun je met een druppeltje secondenlijm de breuk wel vullen. De capillaire werking zuigt de breuk wel vol.
En wordt de positie van het deel ook niet vervormd als gevolg van het smelten van de kunststof
Je kunt de omgeving waar ruimte is vullen met baking soda en die dan indruppelen met secondenlijm.
Zo heb ik recent nog een beugel van een headset gerepareerd en die gaat nooit meer stuk.

Wil je er wat zwarte kleur aan geven? Meng dan de baking soda met grafietpoeder.
Groetjes,

Bert