Siemens EQ300 espresso machine

Gestart door Rob Tabbers, 16 december, 2024, 09:43:49

Vorige topic - Volgende topic

Rob Tabbers

Goedemorgen,

Ik heb net een nieuwe Siemens EQ bonnen koffiezetapparaat gekochtm tenminste daar ga/ging ik van uit en twijfel nu een beetje omdat bij het uitpakken en het verwijderen van het watervoorraad bakje het er onder nat was. Ik heb het gekocht bij Coolblue en dat mag je zonder opgaaf van reden binnen 30 dagen ruilen.

Wat er gaat ik nu met de machine

Als ik 3/4 kopjes koffie heb gezet zit er behoorlijk wat water in de opvangbak onderin. Ongeveer voor een kopje koffie. Is dat normaal.

Ik heb fotos gemaakt maar kan zo 1, 2, 3 niet vinden hoe die bij dlte voegen hier. Ik zag wel dat je een you tube link kan toevoegen. Misschien dat daar iets mee lukt

Ik hoor graag van jullie.

Ps ik zet elke keer een opvang bakje onder de uitloop waar water uitkomt bij het aan en uitzetten.
Rob Tabbers

hvm

Beste Ron,

Dit lijkt normaal te zijn, zie: https://bean2cup.org/forums/showtopic/20787/15/siemens-eq6-leaking.html

Als het lukt om het water op tijd weg te gooien is het misschien niet zo erg. Water houdt de machine schoon.

Koffieprut is als cementmortel: olie en vettigheid ("cement") houden de gemalen koffie ("zand") bij elkaar en het mengsel verstopt de boel. Heet water spoelt de olie er vroeg uit, waardoor de koffiedeeltjes niet blijven steken in de machine. Als er ergens water komt waar het niet hoort, is er natuurlijk iets mis. Open deur :-)

Ik ken de machine verder niet goed genoeg. Anderen hier kunnen je misschien gerichter adviseren.

Groet,
Hans

ddenhamer

Dag Ron,

Mijn twee centen:
Zonder af te doen aan het ongetwijfeld correcte antwoord van Hans:

Zeker omdat het apparaat nieuw is en CoolBlue de gelegenheid biedt, zou ik het omruilen voor een ander.
Je mag immers als (betrekkelijke) leek verwachten dat lekkage niet hoort.
Ik geef je nog de overweging mee om hem in te ruilen voor een ander merk en model, dat goede onafhankelijke reviews (Consumentenbond) heeft gekregen.

Dirk

Henk 2 leerdam

Gebruikershandleiding.com heeft van dit Siemens nummer nog geen handleiding!!!!

Die type nummers worden soms gewoon gemaakt voor grote afnemers die een actieprijs afspreken. Gebruikershandleiding heeft dan ook geen meldingen van ervaringen van gebruikers op hun forum.

Van naburige type nummers als EQ6 zijn met het zoekwoord 'lek', 37 hits van lekbak tot aardlek!
https://www.gebruikershandleiding.com/Siemens-EQ-6-series/handleiding-5-561480.html
Onlangs ronde ik een reparatie af van een DeLonghi met een lekkage die ook tot kortsluiting leidde.

Raadpleeg dus in ieder geval na de Consumentenbond ook bovenstaande website om praktijk ervaringen van lotgenoten te vernemen. En lees voor het kopen eerst de gebruiksaanwijzing, vooral over de onderhoudsverplichtingen.
Wie weet besluit u toch, dat het vertrouwde papieren filter nog niet zo gek was.

Henk 2

hvm

Citaat van: ddenhamer op 16 december, 2024, 15:59:36Mijn twee centen:
Zonder af te doen aan het ongetwijfeld correcte antwoord van Hans:

De vraag "Moet je hier akkoord mee gaan?" liet ik inderdaad bewust buiten beschouwing. Als de machine verder goed werkt en Rob is tevreden met de koffie, dan hoeft hij niet terug. Elke machine heeft voor- en nadelen en het oog wil ook wat. Zelf heb ik goede ervaringen met de De'Longhi ECAM's, maar ieder z'n ding. Deze Siemens kan in elk geval ook uit elkaar: https://www.youtube.com/watch?v=mkzUeq70rzA :-)

Groet,
Hans