Cursus Elektronica Repareren

Gestart door Roland, 27 oktober, 2024, 19:25:30

Vorige topic - Volgende topic

Roland

Beste lezer,

bij deze de 'slides' van de presentatie zoals 27 Oktober 2024 gegeven in repair Cafe 'de Bieb' op de Neude in Utrecht.

Met vriendelijke groet,
Roland Vossen.

Bert

Een mooi stuk werk Roland.

Maar wel heb ik nog een stukje opbouwende kritiek.

Bij de vermogensberekeningen gaat het niet helemaal goed, want het vermogen in een wisselstroomomgeving is ook afhankelijk van de arbeidsfactor cos phi.
Deze formule klopt alleen als het over ohmse belastingen, zoals verwarmingselementen en gloeilampen gaat.

Maar het voorbeeld dat aangehaald wordt van de stofzuiger is een inductieve belasting met waarschijnlijk een cos phi van zo rond de 0,8 en zal de uitkomst toch wel heel anders zijn.

Als je spanning en stroom kent, kun je het vermogen uitrekenen.
Bijvoorbeeld, als een stofzuiger 10A trekt uit een 230V stopcontact, dan consumeert hij 2300 Watt (10A x 230V).

Dan wordt het dus 10A x 230 V x 0,8= 1840 W

en dat is 460 W minder.

Bij de relais wordt niet gesproken van normally on en normally off, maar van normally close (NC), en normally open (NO). waarbij deze afkortingen vaak bij de aansluitingen staan.
Groetjes,

Bert

Roland

Hallo Bert,

dank je wel voor je feedback. Inderdaad heb ik geen rekening gehouden met de cos phi factor, omdat ik dat de cursisten (nog) niet aan wilde doen. Wellicht kan ik het stofzuiger voorbeeld vervangen door een gloeilamp voorbeeld.

Opmerkingen over relais: dank, ik zal ze opnemen in de presentatie.

Tijdens de (eerste) uitvoer van de presentatie bleek trouwens dat hij te lang duurt, zeker als de cursisten nog wat willen testen met hun (vaak net aangeschafte) multimeter. Dus ik heb hem inmiddels opgesplits in tweeen.

Groetjes, Roland.

Henk 2 leerdam

Hartelijk dank Roland,
Prima naslagwerk.
Henk2

Bert

Citaat van: Roland op 31 oktober, 2024, 11:00:13Wellicht kan ik het stofzuiger voorbeeld vervangen door een gloeilamp voorbeeld.

Groetjes, Roland.

Ik denk dat je dan beter kunt praten over een straalkachel of verwarmingselement, want gloeilampen zijn ook monumentaal aan het worden.
En led lampen zijn natuurlijk een ramp voor theorieën.
Groetjes,

Bert

Bert

Misschien dat je ook nog ideeën kunt opdoen bij Rob Hoevenaars, hij is leraren opleider aan de HTS in Utrecht.

Hij maakt zoveel films van alle aspecten en legt het zo mooi uit.
Daar geniet ik altijd van.

https://www.youtube.com/@RobsTechy/videos
Groetjes,

Bert