Miele Electronic 1800 (S380) stofzuiger (deed niks)

Gestart door hvm, 17 oktober, 2024, 15:53:18

Vorige topic - Volgende topic

hvm

Update: de links werken niet goed, dus foto's apart toegevoegd.



Stofzuiger gedemonteerd. Degelijk materiaal, typisch Miele.



Deze doorvoerstekker is wat heet geweest. Drie van de zeven pinnen zijn links-rechts verbonden, de overige niet. Ik heb de connectoren aangepast zodat andere pinnen gebruikt worden dan deze heetgeworden aansluitingen.



De bovenzijde. Ook hier is de hitte te zien. Ik heb dat stekkertje dus naar een andere locatie verplaatst, en onderop bij de motorconnector hetzelfde gedaan.



De motor, waar het probleem zat.



De onderkant van de print. Het probleem is duidelijk te zien. Even opnieuw solderen en alles werkt weer.



Bert

Wat zat er aangesloten op die twee contacten die zo los gesoldeerd zijn?
Groetjes,


Bert

hvm

Dat is de ronde klixon die je op de bovenzijde van de print ziet. Deze motor was schoon, niet in onbalans, maar toch trilt het. Zo'n klixon is relatief zwaar en hoog, dus ik denk dat massatraagheid en hefboomwerking het dan winnen van de soldeerverbinding. Die verbinding zit in serie met de motor, dat helpt misschien ook niet als er eenmaal scheurtjes ontstaan

Groet,
Hans

Bert

Als er trillingen zijn dan zijn er onbalansen of uitlijningsfouten of kogels in de lagers die niet meer jofel zijn.

Ik zou de clixon wat meer fixeren met hete lijm rondom, aan de printkaart.
Misschien een shuntje met draad over het contact maken, want zo gauw als er een haarscheur ontstaat, is het bingo en fikt hij verder,
Groetjes,


Bert