Senseo HD7853 na reset vult de boiler niet

Gestart door ErtjeTheFreeze, 23 september, 2024, 21:10:40

Vorige topic - Volgende topic

ErtjeTheFreeze

De Senseo-handleiding op dit forum is geweldig. Helaas niet specifiek voor mijn HD7853 latte, maar toch genoeg om de conclusie te trekken dat de 3-wegklep defect was.
Vervangen en voor de zekerheid de reset gedaan.
Maar nu staat de EEPROM blijkbaar op "boiler vullen" en de procedure om die te vullen werkt niet.
Als ik hem nu aan zet, gaat de aan-knop direct continue branden, alsof hij al op temperatuur is. Dat klopt na een reset. Als ik dan een van de knopjes of beide kopjes indruk, knippert de aan-knop ca. 4 sec, alsof het water op is.
Als ik de 1-sec-reset nog een keer doe (6.1), of als ik de stekker er even uithaal en weer insteek, knippert de aan-knop heel snel (alsof het een stroboscoop is).
Ik heb ook nog de 15-seconden-reset geprobeerd, die ik ergens op internet vond.
Als ik het reservoir verwijder, gaat de aan-knop knipperen, zoals het hoort. Dus die sensor werkt ook nog gewoon.
Alles werkte goed vóór de reparatie, maar de reset lijkt hem gesloopt te hebben.
Ik kan op geen enkele manier het apparaat spoelen, of er voor zorgen dat hij weer in de normale status komt.
Iemand nog ideeën of tips die ik kan proberen?
Groetjes,
René

Piet

Werkt dit ook niet?

Druk de 1-kops knop en de 2-kops knop tegelijkertijd kort in om het doorspoelen te starten.  , De lichtring rond de aan/uitknop knippert langzaam om aan te geven dat het doorspoelen begonnen is.

Als dat ook niet werkt ben ik bang dat de boiler defect is.
Ik repareer alleen koffiemachines

ErtjeTheFreeze

Beste Piet,
Bedankt voor je reactie!
Dat is inderdaad wat ik geprobeerd heb. En ik kan me niet voorstellen dat de boiler kapot is, want alles werkte, voordat ik de 3-weg-klep heb vervangen. Helaas heb ik voor de zekerheid de reset uitgevoerd, voor het geval dat de boiler niet meer helemaal vol was. Sindsdien lijkt de Senseo in de "boiler leeg stand" te blijven staan en niet te reageren op de "2-knops start".
Met vriendelijke groeten,
Rene

Piet

Dag Rene,
Zo goed ken ik deze Senseo ook weer niet maar voor de zekerheid zou ik de boiler toch even doormeten. Dan kan je die als mogelijke oorzaak dan uitsluiten als hij niet defect is.
Groet,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

Henk 2 leerdam

Beste René,

Doet de pomp het nog?
Neem de stekkertjes van 230V los en zet via een hulpkabeltje er rechtstreeks 230V op.
Wees attent op eventuele storing in diode en/of thermische beveiliging.
Zo kan je ook boiler gevuld krijgen, maar als dat te laat is kan die wel doorgebrand zijn.

suc6
Henk

ErtjeTheFreeze

Beste Henk,
Bedankt voor je reactie!
De pomp werkt, want ik ben er achter gekomen dat, als je de stekker er instopt terwijl je alle 3 de knoppen inhoudt, je met de kopjes-knoppen de pomp kunt bedienen 😃
Ik ben bang dat door de reset de EEPROM van slag is geraakt...
Met vriendelijke groeten,
Rene

prismaster

Rene,
Wat een apart geval. Als je pomp werkt zit er water in de boiler.
Dat de eeprom in de war is lijkt mij niet het geval.
Heb je wel eens gekeken op https://weldaadkoffie.nl/senseo-resetten/

Misschien heb je er wat aan.

ErtjeTheFreeze

Beste Prismaster,
Bedankt voor je reactie!
Deze reset helpt helaas niet. Ik vond ook nog een soortgelijke 15-seconden-reset, maar ook die helpt niet.
De Senseo reageert wel op de reset met het knipperen dat beschreven is.
Als ik hem na de reset koud opstart met een vol reservoir, brandt de aan-knop direct continue, alsof hij al op temperatuur is. Dat zou kloppen na een reset. Daarna druk ik tegelijk op de 2 kopjes-knoppen en dan zou het vullen van de boiler moeten starten. Dát gebeurt dus niet. De Senseo reageert bij het gebruik van beide of één van de kopjes-knoppen met een knipperende aan-knop, alsof het water op is. De hal-sensor werkt ook goed, want als de aan-knop brandt en ik verwijder het reservoir, gaat de aan-knop direct knipperen.
Kortom: alles lijkt te werken, maar de Senseo herstelt niet naar de normale status na de reset 😢
Ik heb allerlei knop-combinaties geprobeerd, ook ingedrukt houden terwijl ik de stekker er in stop.
Het is zo frustrerend dat alles aan het apparaat lijkt te werken, maar het niet meer uit de reset-status komt.
Groetjes,
Rene

Piet

Als ik de bijdragen goed heb gelezen maak ik daaruit op dat de boiler niet opwarmt. Als de boiler zelf niet defect is ligt het wellicht aan de temperatuursensor op de boiler. Wat ik niet weet is of dat van invloed zou kunnen zijn op het opstarten van het vullen van de boiler. In ieder geval is het opwarmen van de boiler de eerste actie van een Senseo.
Groet,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

ErtjeTheFreeze

Beste Piet,
Weer bedankt voor het meedenken!
Nou, de boiler start niet met vullen na de reset en zal daarom ook niet starten met verwarmen, omdat hij ge-reset is. Als de Senseo in de normale status zou zijn en de boiler te koud, dan verwacht ik dat de aan-knop langzaam knippert, totdat hij op temperatuur is. Als de Senseo "denkt" dat de koude boiler wel op temperatuur is, zou hij gewoon koude koffie moeten maken.
Zit er nog ergens een sensor die controleert of de pad-deksel dicht is?
Als de Senseo "denkt" dat de deksel open staat, zal hij waarschijnlijk niet starten met vullen. Misschien dat de kopjes-knoppen daarom knipperen, als ik ze gebruik om het vullen te starten?
Groetjes,
Rene

Piet

Uit de gebruiksaanwijzing: Als het deksel niet goed gesloten is, knippert de lichtring rond de aan/uitknop gedurende enkele seconden wanneer u op de 1-kops knop q/f of de 2-kops knop qq drukt. In dat geval zet de machine geen kof�e.

Er zit dus inderdaad een sensor die op bovenstaande wijze aangeeft of het deksel gesloten is. Echter, de aan/uitknop knippert slechts enkele seconden als het deksel niet of niet voldoende is gesloten.

Mijn advies blijft staan om de boiler door te meten en ook de sensor in de boiler te testen. Als die goed zijn kan je die als oorzaak uitsluiten. Nu is het mogelijkheden bedenken die de storing kunnen veroorzaken.
Groet,
Piet

Ik repareer alleen koffiemachines

ErtjeTheFreeze

Beste Piet,
Als ik één of beide kopjes-knoppen indruk, dan gaat de aan-knop inderdaad een paar seconden langzaam knipperen en dan weer continue branden. Zoals de handleiding aangeeft.
Het direct continu branden komt volgens mij door de reset en zou de Senseo bij het gebruik van beide kopjes-knopppen de boiler moeten gaan vullen.
Daarom verdenk ik dus de magneet of hall-sensor in de deksel, maar daar kan ik weinig over vinden in de reparatie-handleiding. Waar zitten de magneet en sensor en hoe kun je de sensor testen, doormeten of tijdelijk overbruggen om te kijken of dit de oorzaak is?
Groetjes,
Rene

Drambuie

Service Manual
Hierboven de link naar het Service Manual van deze Senseo.
Hierin kan je vinden dat het dicht of open zijn van het deksel wordt gedetecteerd door een microswith (26) in de rechter onderkant van de dekselboden(waar de padhouder in ligt) en hoe deze te (de)monteren. Ik zou hem eerst even doormeten door iets in het betreffende vergrendel-gat te drukken en te kijken of hij in sluiting gaat.

Ook staan de reset- en instel-procedures voor dit type hierin, waarbij het belangrijk is dat je bij het vullen van de boiler het water door laat stromen tot de tank leeg is en de microprocessor dat signaal krijgt. Dan pas wordt de cyclus afgesloten en opgeslagen!

Succes, Alex
HD7853 automatic filling procedure.jpgdeksel switch HD7853.jpgHD7853 demonteren deksel schakelaar.jpg
Van iets dat stuk is leer je het meest.

ErtjeTheFreeze

Beste Alex,
Enorm bedankt voor deze bijdrage!
Zeker het service-manual voor deze specifieke machine en de reset-procedure.
Ik ga ermee aan de slag en laat hier zeker weten wat de uitkomst is!
Groetjes,
Rene

ErtjeTheFreeze

Allen,
Bedankt voor jullie bijdragen, maar ik heb de Senseo maar overleden verklaard. De microswitch van de deksel was oké, de boiler keurig 33 Ohm, de temperatuursensor 100
kOhm, boiler-beveiliging 0 Ohm, de niveau-hall-sensor werkt oké.
Ik houd het er maar op dat de EEPROM/elektronica defect is.
Groetjes,
Rene

Piet

Als laatste poging zou je nog kunnen  kijken naar de triac die de boiler aanstuurt.
Ik repareer alleen koffiemachines

ErtjeTheFreeze

Beste Piet,
Ik weet niet onder welke omstandigheden de Senseo, na een reset, reageert met een paar seconden knipperen alsof het water op is, zodra je op beide of een kopjes-knop drukt. Dan zou normaal gesproken het vullen moeten starten.
Als de triac defect is, zou de Senseo dat dan überhaupt merken? En zo ja, zou hij dan op bovenstaande manier reageren?
Jij hebt denk ik veel ervaring met Senseo's, dus misschien heb jij deze situatie eerder meegemaakt.
Groetjes,
Rene

Piet

Dag Rene,

Met deze machine heb ik niet zoveel ervaring. Dat ik een aantal malen vroeg om testresultaten van de boiler en de sensor komt omdat als de boiler niet opwarmt er allerlei storingen kunnen  optreden. De oorzaak is dan vaak een defecte boiler en/of sensor maar het kan ook liggen aan de aansturing van de boiler door de triac. De boiler hoeft dan, zoals in jouw geval, niet defect te zijn. Ik zou het dus, tenzij je daar geen zin in of tijd voor hebt, niet zomaar opgeven. De opwarming van de boiler is, net zoals in bijna alle bonenmachines, één van de eerste dingen waar de machine mee begint. Vandaar mijn twijfel of het aan de EEPROM ligt.
Groet,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

prismaster

Opeens herinner ik mij dat ik ook dit type in de kast heb liggen. Een keer van iemand gekregen en ik herinner me dat ik daarmee een vergelijkbaar probleem heb. heb hem toen maar in de kast gelegd.
Met deze bovenstaande informatie ga ik er nog eens mee aan de slag.
Dit is wel een wat complexere machine omdat er ook een soort waterkoker inzit voor melkopschuimen.
Ik begrijp alleen niet precies hoe dat bij mij werkt, wat ik heb er verder niets bij gekregen.

prismaster

Ik heb jouw verhaal van 27 september er nog eens bijgepakt en bij mij doet hij precies hetzelfde.
Water in de tank en powerknop aanzetten. Die gaat dan vast branden bij indrukken van een 1 of 2 kops knop gaat ie powerknop slow knipperen en gebeurd er verder niets.
Waarschijnlijk een probleem waar de fabrikant bij moet helpen. Ik weet alleen niet waar dat is.
Ik laat heb maar even stil in een hoekje liggen