DeLonghi PrimaDonna S De Luxe ECAM 28.465.M melkopschuimer

Gestart door Arjan, 14 september, 2024, 12:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Arjan

Hallo, Ik ben nieuw hier maar deel graag mijn kennis. Wellicht kan iemand mij helpen.

Ik heb een probleem met mijn DeLonghi-PrimaDonna-S-De-Luxe-ECAM-28.465.M. Eerst had ik lekkage in mijn koffiemachine en heb dit met behulp van diverse video's goed kunnen verhelpen, diverse onderdelen goed schoongemaakt en ontkalkt. Van het kijken van video's leer je veel over zo'n machine.

Ik heb zelfs de diverse handige pagina's gevonden over mijn machine; bijvoorbeeld de onderdelenlijst en de video van hoe de processen nu eigenlijk lopen, top. Ik ben handig, maar qua elektra of doormeten van zaken een leek. Maar zoals pipi het zegt..ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan.

Maar goed, mijn grootste uitdaging met deze machine:

Wij drinken altijd de koffie met melk, en dan de verschillende soorten. 2 jaar geleden hebben we zelfs een onderhoudsbeurt gehad van delonghi en zijn er diverse onderdelen vervangen, hij deed het goed.

--------------------
We hebben uw toestel De'Longhi ECAM28.465.M met de grootste aandacht nagekeken.
Reparatieomschrijving :
Pomp,ventiel en zetgroep vervangen. Instellingen aangepast. Toestel getest en in orde
Vervangen onderdelen :
- 1 x 5113211311 : POMP ULKA EP5GW INTENSA
- 1 x 5213218421 : VENTIEL 3V NM MAGNIFICA
- 1 x 7313251451 : ZETGROEP ECAM
- 2 x 5313220031 : DICHTING O-RING STOOMPIJPJE
Kwaliteitscontrole :
Aantal koffie's : 15056 ; Aantal cappuccino's : 13792 ; Aantal ontkalkings : 42 ; Hardheid : 2
-----------------

Maar als ik nu een cappuccino zet dan gaan de eerste 2 kopje goed, er komt netjes melk schuim vanuit het melkkannetje in het koffieglas, maar meestal bij de derde die ik dan zet, dan komt er stoom door het melkreservoir en geen melk meer. Ik zet dan de knop van het melkreservoir op spoelen, zodat het stopt. Vervolgens moet ik dan het kannetje eraf halen en dan spoel ik de gehele bovenkant van het kannetje, dus de inlaat, uitlaat en slangetje. Als ik het reservoir er dan weer opdoe en de schakelaar in de juiste stand zet, dan zet hij 9 van de 10 keer weer een goed bakkie cappuccino.

Ik heb in de loop van de jaren nu 3 kannetjes gekocht, maar die worden ook steeds duurder (€50,-) en ik heb ze alle drie helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd en weer in elkaar gezet.
Het lijkt mij sterkt dat het aan het melkkannetje ligt, maar ik ben eigenlijk ten einde raad en weet niet wat te doen.

Ik heb het melktuutje al vernieuwd in de machine, maar ook dit geeft niet het gewenste resultaat.

Wellicht zit er nog ergens een kalkverstopping in een leiding, maar welke leiding kan het dan zijn? Ik ga ze allemaal maar nalopen.
Of is het 1 van de magneetschakelaars die niet goed werkt, vervuild is, moet ik die vervangen?

Zet het melkkannetje uit? En na verloop van tijd moet je deze vernieuwen? Of is het het slangetje/ binnenwerk van het melkkannetje dat toch verwijdt?

Wie kan mij raad geven wat te doen, zonder dat ik weer (voor niets) een nieuw melkkannetje, of (niet nodige) onderdelen koop..

Bert

Ik krijg de indruk dat je niet dagelijks het melkdeel schoon maakt met de speciale reiniger, klopt dat?

Delonghi Melkreiniging - Instructie


__Instructie
Handmatige reiniging Delonghi
1) Dompel de te reinigen componenten 5 a 10 minuten onder in een 10% oplossing van lauwwarm water en DELONGHI MILK CLEAN, vervolgens met water afspoelen Maak gebruik van een kwastje om de minder toegangkelijke zones met een 10% water en DELONGHI MILK CLEAN melkreiniger oplossing te reinigen.


Automatische reiniging: Voor de reiniging van het Delonghi melkreservoir / Delonghi melkcircuit
1) Giet een oplossing van 90 ml water en 10 ml DELONGHI MILK CLEAN in het melkreservoir.
2) Plaats het melkreservoir op het apparaat, zet een reservoir onder de tuit van de afgiftegroep en zet de schuimregelaar op het deksel van het melkreservoir op "Cappuccino". Afhankelijk van het model vervolgens de volgende handelingen uitvoeren.
3) Druk snel tweemaal op de toets "Cappuccino" (digitale modellen met toetsenbord). Druk op de toets "MILK" (modellen met touch screen)
4) Wacht tot het melkreservoir helemaal leeg is.
5) Verwijder eventueel het resterende water uit het melkreservoir vul het met vers water en herhaal 3 tot 4 maal de cyclus vanaf punt 3.

Zie ook:

How to clean the milk frother using the clean function on your De'Longhi ECAM 25.462

Groetjes,


Bert

Arjan

Hallo Bert, bedankt voor je reactie.

Het melkkannetje wordt gewoon gereinigd door de clean knop te gebruiken en elke dag afgespoeld onder lauw water. Het gaat ook regelmatig de vaatwasser in. DELONGHI MILK CLEAN melkreiniger oplossing kende ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het meer doet dan afwasmiddel, schoonmaakazijn en vaatwastabletten.
Ik maak altijd het stoomtuutje van het apparaat ook schoon als ik de melkkan eraf haal.
Mijn 3 melkkannetjes (type DLSC011) zijn nog nooit zo schoon geweest omdat ik werkelijk elk onderdeel heb losgehad en schoongemaakt, gereinigd.
Zelfs de monteur die 2 jaar geleden er was zei dat ie voor een machine van 5 jaar nog nooit zo'n, keurig onderhouden machine had gezien die netjes al haar spoelingen en ontkalkingen heeft gehad. Nee...altijd schoon, en de juiste koude magere melk.

Nu zie ik op het filmpje wel een ander type melkkannetje op het apparaat zit, de DLSC006, dus ja dan ga je ook weer twijfelen of het toch aan dat kannetje ligt; maar die is niet voor 28.465M.

Ik denk zelf dat het in het VENTIEL 3V NM MAGNIFICA (5213218421) zit, die niet meer goed werkt, door slijtage of viezigheid.

Maar aanbevelingen blijven zeer welkom, wellicht heeft iemand hetzelfde gehad (of is expert in de delonghi machines)!!

Piet

Arjan,
Met melkkannetjes heeft deze storing mijns inziens niets te maken.
Ik ben dit probleem nog niet tegengekomen maar kijk maar eens mee bij Komtra.de:
https://komtra.de/forum/index.php/Board/24-DeLonghi-%E2%80%A2-Reparatur-%E2%80%A2-Wartung-%E2%80%A2-Pflege/?pageNo=3

Bij het forum komen de meest uiteenlopende storingen aan de orde. Ik zoek in ieder geval even voor je.
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

Piet

Citaat van: Piet van Dorssen op 14 september, 2024, 17:18:43Arjan,
Met melkkannetjes heeft deze storing mijns inziens niets te maken.
Ik ben dit probleem nog niet tegengekomen maar kijk maar eens mee bij Komtra.de:
https://komtra.de/forum/index.php/Board/24-DeLonghi-%E2%80%A2-Reparatur-%E2%80%A2-Wartung-%E2%80%A2-Pflege/?pageNo=3

Bij het forum komen de meest uiteenlopende storingen aan de orde. Ik zoek in ieder geval even voor je.
Piet

Deze koppeling of de dichtingen daarvan kunnen het probleem veroorzaken:
https://komtra.de/delonghi-ersatzteile/delonghi-ersatzteile/kupplung-milchkaraffe-delonghi-ecam-kaffeevollautomat.html
Ik repareer alleen koffiemachines

Piet

En  hier nog een mogelijke aanwijzing:

heute Morgen noch einmal ausprobiert und die erste Milch kam bestens geschäumt raus, leider nur eine, die zweite war wieder nur heißer Dampf
Das deutet auf ein defektes Thermostat der Dampheizung hin. Mal während dem Dampfbezug mal direkt an der Dampfheizung messen, da muss die Spannung bis zum Schluß ununterbrochen anstehen.

Heeft deze machine wel een thermostaat op het thermoblock voor de stoomvoorziening?
Ik repareer alleen koffiemachines

Arjan

Citaat van: Piet van Dorssen op 14 september, 2024, 17:18:43Arjan,
Met melkkannetjes heeft deze storing mijns inziens niets te maken.
Ik ben dit probleem nog niet tegengekomen maar kijk maar eens mee bij Komtra.de:
https://komtra.de/forum/index.php/Board/24-DeLonghi-%E2%80%A2-Reparatur-%E2%80%A2-Wartung-%E2%80%A2-Pflege/?pageNo=3

Bij het forum komen de meest uiteenlopende storingen aan de orde. Ik zoek in ieder geval even voor je.
Piet
Oh kijk, nu gaat het de goede kant op...ik zie aanknopingen... ik ga zoeken

Arjan

Citaat van: Piet van Dorssen op 14 september, 2024, 17:55:25
Citaat van: Piet van Dorssen op 14 september, 2024, 17:18:43Arjan,
Met melkkannetjes heeft deze storing mijns inziens niets te maken.
Ik ben dit probleem nog niet tegengekomen maar kijk maar eens mee bij Komtra.de:
https://komtra.de/forum/index.php/Board/24-DeLonghi-%E2%80%A2-Reparatur-%E2%80%A2-Wartung-%E2%80%A2-Pflege/?pageNo=3

Bij het forum komen de meest uiteenlopende storingen aan de orde. Ik zoek in ieder geval even voor je.
Piet

Deze koppeling of de dichtingen daarvan kunnen het probleem veroorzaken:
https://komtra.de/delonghi-ersatzteile/delonghi-ersatzteile/kupplung-milchkaraffe-delonghi-ecam-kaffeevollautomat.html

De melktuit heb ik al helemaal vervangen, daar ligt het niet aan..

Arjan

Citaat van: Piet van Dorssen op 14 september, 2024, 19:28:53En  hier nog een mogelijke aanwijzing:

heute Morgen noch einmal ausprobiert und die erste Milch kam bestens geschäumt raus, leider nur eine, die zweite war wieder nur heißer Dampf
Das deutet auf ein defektes Thermostat der Dampheizung hin. Mal während dem Dampfbezug mal direkt an der Dampfheizung messen, da muss die Spannung bis zum Schluß ununterbrochen anstehen.

Heeft deze machine wel een thermostaat op het thermoblock voor de stoomvoorziening?

"Vanochtend opnieuw geprobeerd en de eerste melk kwam er perfect opgeschuimd uit, helaas maar één, de tweede was gewoon weer hete stoom
Dit duidt op een defecte thermostaat van de stoomverwarmer. Terwijl de stoom wordt afgenomen, moet de spanning rechtstreeks op de stoomverwarmer blijven staan."

Dat klinkt als mijn probleem....nu nog even uitzoeken welk onderdeel (elen) dat zijn op mijn tekening en onderdelenlijst.

Piet

Kan je een foto posten waar de thermoblocks op staan?
Ik repareer alleen koffiemachines

Arjan

Hoi piet, de tekening met onderdelen had ik bij het topic geupload. Ik ben wat dat betreft een leek als het gaat om thermoblocks en sensor..nu denk ik het wel te snappen, maar geen idee welk onderdeel dan defect kan zijn. Misschien vanuit de tekening, en nummer kijken waarom het gaat?

Piet

Arjan,

Aangezien het melkopschuimen wel even werkt en daarna niet. En na het opnieuw opstarten van de machine hetzelfde gebeurt ga ik niet uit van een verstopping c.q. verkalking.
Deze machine heeft volgens de tekening geen thermostaat maar wel NTC sensoren die op het stoom, thermoblock zitten. Het gaat hier om de onderdelen 90, en 94. Ik zou die onderdelen vervangen zonder 100% te weten of dat de echte en enige oorzaak is. Bij dit soort storingen moet je vaak wat, logische, onderdelen vervangen.
De NTC sensoren kan je bestellen bij Partsnl.nl
Groet en succes,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

Henk 2 leerdam

Citaat van: Arjan op 14 september, 2024, 15:30:06DELONGHI MILK CLEAN melkreiniger oplossing kende ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het meer doet dan afwasmiddel, schoonmaakazijn en vaatwastabletten.


Schoonmaakazijn doet wèl degelijk veel meer dan vaatwasser tabletten, afwasmiddel en Delonghi milk clean.

Het is bij uitstek geschikt om rubber delen zoals o-ringen, klepjes, pompjes en dergelijke te slopen.
Schoonmaakazijn is een doorgaans 15 tot 20% oplossing van het azijnzuur. Vele malen sterker dan tafel azijn, dat een hooguit 3 procentige oplossing bevat. De uiterst korte koolstofketen van 2 atomen van dit zuur, is slechts één atoom langer dan het mierenzuur.

Niet voor niets schrijven fabrikanten van espresso apparaten hun middelen voor die doorgaans bestaan uit zuren met langere ketens zoals melkzuur C3 of citroenzuur C6.

De klachten die u beschrijft doen mij denken aan een probleem in het aanzuig mechanisme van de melk.
Wellicht dat daarom in het verleden de vervanging van het melkkannetje een oplossing bood.

Zie ik op de onderdelen tekening bij stijgpijp nummer 10 een o-ring? Controleer dan of deze geen valse lucht aantrekt of vervang hem sowieso. En verder in onderdeel 9 wellicht nog rubber onderdelen die aangetast kunnen zijn?
(En hoe is het met de aansluiting aan de espressomachine? en in de machine?)

suc6
Henk2
RC Leerdam




Arjan

Citaat van: Henk 2 leerdam op 16 september, 2024, 18:54:39
Citaat van: Arjan op 14 september, 2024, 15:30:06DELONGHI MILK CLEAN melkreiniger oplossing kende ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het meer doet dan afwasmiddel, schoonmaakazijn en vaatwastabletten.


Schoonmaakazijn doet wèl degelijk veel meer dan vaatwasser tabletten, afwasmiddel en Delonghi milk clean.

Het is bij uitstek geschikt om rubber delen zoals o-ringen, klepjes, pompjes en dergelijke te slopen.
Schoonmaakazijn is een doorgaans 15 tot 20% oplossing van het azijnzuur. Vele malen sterker dan tafel azijn, dat een hooguit 3 procentige oplossing bevat. De uiterst korte koolstofketen van 2 atomen van dit zuur, is slechts één atoom langer dan het mierenzuur.

Niet voor niets schrijven fabrikanten van espresso apparaten hun middelen voor die doorgaans bestaan uit zuren met langere ketens zoals melkzuur C3 of citroenzuur C6.

De klachten die u beschrijft doen mij denken aan een probleem in het aanzuig mechanisme van de melk.
Wellicht dat daarom in het verleden de vervanging van het melkkannetje een oplossing bood.

Zie ik op de onderdelen tekening bij stijgpijp nummer 10 een o-ring? Controleer dan of deze geen valse lucht aantrekt of vervang hem sowieso. En verder in onderdeel 9 wellicht nog rubber onderdelen die aangetast kunnen zijn?
(En hoe is het met de aansluiting aan de espressomachine? en in de machine?)

suc6
Henk2
RC Leerdam




Hallo Henk, bedankt voor de informatie betreffende schoonmaakazijn.
Aanzuigmechanisme van de melk heb ik ook aan zitten denken..ik spoel ook elkeer keer de kop en daarna doet ie het weer even...frustrerend.

Er zit geen 0-ring in de stijgpijp en het stijgpijpje zelf sluit volgens mij altijd goed aan, maar deze kan ik natuurlijk vervangen door een nieuwe (kost ook de wereld niet).
Er zit inderdaad nog een ingenieus rubber element in onderdeel 9...die is natuurlijk niet los te bestellen, maar die verdenk ik inderdaad van de oorzaak.

Piet kwam met het vervangen van de NTC sensoren op het thermoblock en het thermoblock wellicht zelf ook.. ik heb gisteren de temperatuur gemeten van het thermoblock en die verwarmt elke keer netjes , en bij 170/180 graden gaat ie stoom geven, waardoor de melk in het kannetje gaat. Ook als het dus mis gaat, dan is de temperatuur bijna bij de 170..

We gaan het eens bekijken, melkkannetje is besteld en nieuw pijpje...
Als iemand weet of ik het rubber onderdeeltje in onderdeel 9, de kop van het melkkannetje los kan bestellen ergens..graag!!

Arjan

Hoi Piet, bedankt voor de informatie over de onderdelen, ik begrijp de machine alweer een stukje beter nu.
90 en 94 ga ik dan ook bestellen; ik zit alleen nog even te kijken hoe ik dan 90 moet bevestigen,

Arjan

Nou even een update:

Na het meten van temperatuur bij de verschillende stadia denk ik toch niet dat het aan de NTC sensoren ligt.
Ik heb eerst toch een nieuw melkkannetje besteld want de oplossing zit altijd in het afspoelen van het kannetje als ik weer stoom krijg, dat wil zeggen de kop van het kannetje. En ja...Hij doet het gewoon weer....
Dus deze ga ik alleen afspoelen met gewoon water en wellicht met het juiste delonghi spul..

Verder heb ik nog even alle leidingen nagekeken en de o-ringen; deze heb ik ingevet met FDA goedgekeurd orapi CT609 smeer vet (voedselveilig).

De machine doet het weer en na een grondige schoonmaakbeurt van ook de kop heb ik weer heerlijke koffie.

Dus ik denk dat toch het rubber onderdeeltje in het melkkannetje slijt na verloop van tijd...en die kan ik niet apart bestellen bij Delonghi..tenminste niet dat ik weet.

Mocht iemand dat wel weten, dan hou ik mij aanbevolen.

Ik ben weer een stuk deskundiger op het gebied van koffiemachines en deze gaat hopelijk nog even mee; wel vast een spaarpotje voor een nieuwe machine aan het aanleggen... of in ieder geval voor een melkkannetje.

Bedankt voor jullie inbreng!



Bert

Dan heb je toch het verkeerde vet gebruikt.
O-ringen dien je in te smeren met siliconenvet, ook wel kranenvet genoemd. En is ook goedgekeurd voor waterleidingen.
Bepaalde rubber soorten van O-ringen zijn niet bestendig tegen vet en verteren daardoor snel.

Siliconenvet beschermt juist deze vetgevoelige 0-ringen.
Groetjes,


Bert