trucje met bakingsoda en superlijm

Gestart door Bert1966, 18 augustus, 2024, 13:14:30

Vorige topic - Volgende topic

Bert1966

Wij willen een kunststoftandwiel repareren met het trucje met  baking soda en superlijm (3 secondenlijm). Maar alle toe nu getesten lijmen zijn te dik, te hoge viscositeit. (Bizon, pattex, Uhu en Tec7 hebben we al geprobeerd zonder succes)
Wie weet een hele dunne superlijm ( dus met hele lage viscositeit)?

Bert

Toevallig heb ik van de week er ook nog mee zitten experimenteren en dat is wonderwel goed gelukt met de beugel van een dure headset.

Mijn ervaring is dat je niet te dik moet werken en echt in laagjes.
En wat ook haast niemand weet, deze superlijm is maar heel beperkt houdbaar, dus gebruik altijd een verse tube en bewaar het restant in de koelkast.
Er staan wel codes op, maar die zijn voor de gebruiker niet te ontcijferen.
Voor de superlijm is dat een jaar na productiedatum.
Dus een tube die al tijden in je kistje zit, werkt echt niet meer.
Heb de Pattex van de Action gebruikt en ging perfect.
Dat was gewoon zo dun als water.
De sluitende naden daar ging de lijm perfect in door de capillaire werking en de lijm drong ook door enkele millimeters heen in de baking soda. Het resultaat was Knoer Harde kunststof waar zelfs de slijptol aardig moeite mee had.

Omdat de headset zwart is staat een witte invulling dus niet, en de baking soda gemengd met grafietpoeder wat voor een paar euro bij de Gamma te koop is
Groetjes,


Bert

Bert

Ik weet niet of je dit filmpje kent, maar hier wordt de reparatie van een tandwiel uitstekend uitgelegd.

"Tandwielreparatie met kaarsvet
Baking Soda en seconden lijm
"
Groetjes,


Bert

Piet

Dit is mooi! Biedt ongekende mogelijkheden.
Dank voor het delen Bert!
Groet,
Piet
Ik repareer alleen koffiemachines

Bert

Wat is de gemiddelde houdbaarheid van cyanoacrylaatlijm?
Bron: https://www.gluegun.com/blogs/adhesive-reviews/what-average-shelf-life-cyanoacrylate-glue

Wist u dat Cyanoacrylaatlijm twee keer door dezelfde wetenschapper is ontdekt?
Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontdekte Dr. Harry Coover de extreme hechtingscapaciteiten van lijm. Omdat het echter niet relevant was voor zijn project op dat moment met betrekking tot doorzichtige plastic wapenlocaties voor geweren, negeerde hij de bevindingen.
Bijna 10 jaar later, nu werkzaam bij Eastman Kodak , probeerde een van zijn projectleiders de formule uit op een jet canopy-project. Deze keer erkende Dr. Coover officieel het commerciële potentieel van de lijm.

Tegenwoordig wordt cyanoacrylaatlijm in veel industrieën gebruikt en is het te vinden in veel alledaagse producten. Ondanks de grote populariteit is er echter één aspect van cyanoacrylaatlijm waar consumenten zich zorgen over maken, en dat is de houdbaarheid.
Omdat de hechtingseigenschappen van de lijm na een bepaalde tijd kunnen verzwakken, kan dit een groot nadeel zijn voor consumenten. Om geld te besparen en afval te minimaliseren, volgen hier enkele tips om de houdbaarheid van uw cyanoacrylaatlijm te verbeteren

Hoe cyanoacrylaatlijmen werken

Chemisch gezien bestaat Cyanoacrylaat uit koolstof, zuurstof, waterstof en stikstof . De gescheiden moleculen van Cyanoacrylaat, monomeren genoemd, binden zich aan elkaar om polymeren te vormen.
Zodra de lijm wordt blootgesteld aan de vochtigheid in de lucht, begint deze uit te harden.
De monomeren van de substantie binden zich op atomair niveau, wat een vaste stof creëert.
Deze binding op atomair niveau betekent dat de lijm stolt in alle microscopische spleten in een object.
De moleculen vormen ongelooflijk sterke ketens, wat een plastic gaas creëert dat, wanneer het hard wordt, een ongelooflijke houdkracht heeft.
Eén vierkante inch kan ongeveer één ton gewicht dragen!

Nog een interessant ding om te onthouden, is dat je geen water hoeft toe te voegen om de lijm te laten werken, omdat het vocht in de lucht erg effectief is in het starten van het chemische proces, zodra je de lijmtube of -container opent.
Helaas verkort deze eigenschap ook de houdbaarheid van Cyanoacrylaat nadat je de container opent en de binnenkant blootstelt aan het vocht in de lucht.

Beste manier om cyanoacrylaatlijm te gebruiken
Verschillende soorten Cyanoacrylaat vereisen verschillende aanbrengtechnieken , dus het is belangrijk om de instructies van de fabrikant te lezen. Over het algemeen wilt u een schoon, glad oppervlak. Zodra u de lijm hebt aangebracht, oefent u ongeveer 30 seconden druk uit. De uithardingssnelheid varieert, dus laat de lijm na het aanbrengen uitharden gedurende de tijd die de fabrikant aanbeveelt.

Houdbaarheid: ongeopende verpakkingen
Nieuw geproduceerde, verzegelde tubes lijm kunnen tussen de 8 en 12 maanden meegaan. Zelfs als ze verzegeld zijn, zal er uiteindelijk vocht in sijpelen en het mengsel verpesten, waardoor het "zelfklevend" wordt.

U kunt de houdbaarheid verlengen tot de uiterste grens van 12 maanden als u ongeopende verpakkingen op een koele, donkere plaats bewaart, tussen de 50 en 70 graden Fahrenheit om condensatie te voorkomen.
U wilt ook voorkomen dat lijm bevriest, omdat het vocht zal bevriezen en condenseren, en besmetting nog waarschijnlijker kan maken.

Je hebt de optie om de lijm te koelen, maar je moet er altijd voor zorgen dat je de container opwarmt voor gebruik. Anders versnelt het openen van de container terwijl deze koud is het polymerisatieproces nog meer.
Houdbaarheid: Geopende verpakkingen
Een geopende verpakking is, mits u de buitenkant van de applicatietube schoonmaakt en deze goed bewaart, ongeveer 6 tot 8 weken houdbaar voordat het resterende cyanoacrylaat polymeriseert.

Testen
Wanneer u een verpakking cyanoacrylaat opent en u wilt deze hergebruiken, moet u deze altijd eerst testen om er zeker van te zijn dat de lijm niet minder sterk is geworden.

Andere manieren om de houdbaarheid te verlengen
Hoe droger de lucht, hoe langer uw Cyanoacrylaat meegaat. Als cyclische bedrijven bijvoorbeeld de keuze hebben, gebruik Cyanoacrylaat dan in de wintermaanden. De lijm gaat dan langer mee vanwege de koude, droge winterlucht.

Andere dingen die u kunt doen om de houdbaarheid te verlengen zijn:
•  Bewaar uw lijm met droge silicapacks om het vocht uit de atmosfeer in de buurt van de cyanoacrylaatverpakkingen te absorberen.
•    Het verstoppen of opnieuw afdichten van de openingen vertraagt de zelfpolymerisatie. Alles wat u kunt doen om vocht uit de containeropening te houden, zal helpen.
•    Als u slechts een kleine hoeveelheid lijm voor uw producten gebruikt, kunt u de opening weer dichtmaken met behulp van de bijgeleverde speld.
•    Door de verpakkingen tussen gebruik af te vegen, kunt u ook de kans op vochtverontreiniging minimaliseren.
Veiligheidsoverwegingen

Let op dat u uw Cyanoacrylaat niet samen met katoen, wol of leer bewaart, nadat u de verpakking hebt geopend. Als deze materialen op de een of andere manier doordrenkt raken met Cyanoacrylaat, ontstaat er een zeer intense exotherme reactie , of zelfs brand. Dit kan een goede manier zijn om een vuur te starten in het bos bij gebrek aan lucifers, maar het kan een ramp veroorzaken in een productie- of assemblagefabriek!
Laatste gedachten
Het is erg belangrijk om de houdbaarheid van Cyanoacrylaat te kennen bij het vaststellen van herbestelpunten voor uw bedrijf. De juiste opslagtechnieken kunnen uw bedrijf geld besparen en afval minimaliseren.

Groetjes,


Bert

Bert

Hoe oud is deze lijm?
Net zoals het verhaal hierboven is de lijm te dik en werkt dus voor geen meter.
Is deze code op de zijkant een productiedatum of houdbaarheidsdatum OID?
Omdat de codering niet voor iedereen duidelijk is wordt vaak gewoon oude meuk verkocht.

Afbeelding1.png

Bison: Deze verpakking is van dag 319 (16 november) van 2021.
Van het getal 1319 is het eerste cijfer, het jaar (2021) en de rest is de zoveelste dag van dat jaar.
Groetjes,


Bert

Bert1966

Ik ben eruit, Ik heb lijm gekocht van Starbond, verkrijgbaar ik diverse diktes. Ik heb de dunste gekocht en heb goed resultaat behaald. Ik moest een tandwiel repareren met een hele fijne vertanding. Wat gelukt is. Door de wat "dikkere" lijm kreeg ik klontervorming tussen de tanden. De lijm trok de korreltjes naar zich toe.
Misschien hier nog een tip. Om de lijm langer houdbaar te maken smeer de binnenkant van de dop in met vaseline (dat doe ik met een spuitje), hierdoor ontstaat er een betere afdichting.

Bert

Ik wist niet dat er verschillende diktes te koop waren.
Wel dat lijm verdikt als het ouder is.
Groetjes,


Bert