Miele C3-motor: vervangende onderdelen gezocht

Gestart door hvm, 13 mei, 2024, 10:23:51

Vorige topic - Volgende topic

hvm

Ja, daarom wees ik naar Miele. Pootjes breken ook af in brandschone stofzuigers, dus wat mij betreft ontwerpfoutje.

Bert

Citaat van: hvm op 02 december, 2024, 22:30:59De keuze om wel/niet onderdelen te verkopen via de onderdelenhandel is inderdaad niet (alleen) aan Miele al vermoed ik dat Partsnl, fixpart e.a. niet bij fabrikanten kopen maar bij een tussenpartij die voor retailverpakkingen zorgt die zo het pakhuis in kunnen.

Parts.nl zit niet alleen in NL maar ook elders en is een onderdeel van Beekman dat een hele grote speler is en alle merken bedient.

https://www.beekman.nl/formules-merken

https://www.beekman.nl/winkels

Groetjes,

Bert

Bert

Citaat van: Tinus op 02 december, 2024, 10:25:27Ze sturen me kosteloos een sample op zodat de stofzuiger gerepareerd kan worden.

Dat is natuurlijk wel merkwaardig dat ze die onderdelen gratis leveren en zou natuurlijk best kunnen dat Miele daarmee een vinger in de pap heeft.
Groetjes,

Bert

hvm

Ach, die medewerker wil helpen en heeft de optie om iemand een gratis sample te sturen. Hoeft niet meer achter te zitten, misschien.

Luckyluc

Mijn miele stofzuiger model  c3 de motor trekt al pruttelend vonken en veroorzaakt een brandgeur. Mijn eerste reactie: de koolborstels zijn versleten, maar die blijken nog een lang leven aan te kunnen. Ik heb de koolstofsporen op de rotor verwijderd met scotchbright. Maar dat heeft geen bevredigend resultaat opgeleverd. Contactspray op de rotor en koolborstels geven geen beterschap. De diverse zuigstanden functioneren nog. Dus electronica blijkt nog intact. Heeft er iemand een tip om dit heuvel op te lossen  of is een nieuwe motor de enige oplossing , waarbij ik meteen de bedenking maak dat men een motor van 1500w aanbied waar mijn toestel 890w vermeld. (https://www.amazon.com.be/-/nl/reservemotor-vervangt-546-42-06933400-stofzuiger/dp/B0D2LHQ2DT/ref=asc_df_B0D2LHQ2DT/?tag=begogshpadd0d-21&linkCode=df0&hvadid=714390136744&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3497130746229558335&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1001228&hvtargid=pla-2304737559582&psc=1&mcid=1286fa99f92a35f49a6e43ebf4de05d4&gad_source=1

hvm

Beste Luc,

Je kan de motor openmaken om de koolborstels te bekijken. Mogelijk zijn de uiteinden beschadigd. Zie foto voor een indruk, maar er zijn ook YouTubefilmpjes en handleidingen voor te vinden,

Groet,
Hans

Drambuie

Hallo Luc,
Pruttelend geluid, minder zuigkracht, vonkenboog rond de collector en brandgeur kan op koolborstels die geen of slecht contact maken wijzen. (Versleten of vast in geleider).
Ik denk eerder aan een doorgebrande wikkeling of een kortsluiting tussen lamellen van de collector. Systematisch meten tussen steeds twee tegenover elkaar staande lamellen (evt. via koolborstels als die in orde zijn) maakt je hier wijzer.
Je kan de motor ook op gelijkstroom van een (flinke) labvoeding of accu laten draaien dan zie je in alle rust wat er gebeurt en in welke stand hij geen stroom pakt.

Als je hem door een motor met een hoger wattage vervangt heb je kans dat de originele zuigkrachtregeling (met name de Triac) dat niet aan kan, maar mogelijk zit dezelfde in alle C3- regelingen. De Triac zit overigens in het motorhuis en als die al in de nieuwe motor zit, zal het wel goed gaan.

Mvg, Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Henk 2 leerdam

Citaat van: Luckyluc op 21 februari, 2025, 12:06:21Mijn miele stofzuiger model  c3 de motor trekt al pruttelend vonken en veroorzaakt een brandgeur. Mijn eerste reactie: de koolborstels zijn versleten, maar die blijken nog een lang leven aan te kunnen.

Beste Luckyluc,

Die lange koolborstels zijn soms een nadeel. Eens had ik een dergelijk probleem bij de hand
Er zaten zandkorreltjes of dergelijke verontreinigingen in de schacht van de koolborstels.
Schoonmaken van schachten en koolstaafjes bleek de oplossing te bieden (markeer posities en standen van alle betrokken delen).
@ Alex, Hopelijk zijn inderdaad geen wikkelingen uitgevallen. En is de collector nog niet aan afdraaien toe met het bijbehorende inzagen van lamellen. Een therapie die tegenwoordig bij de oude ambachten markt thuis hoort.

Henk 2

Henk 2 leerdam

Beste Luckyluc,

Gisteren heb ik weer een Miele C3 gered.
Even lopen en dan stilvallen maar na enige tijd toch weer hervatten, maar langere intervallen dan ik verwachtte bij een defecte Klixon®.
En als de motor liep klonk het wat zweverig, geen stabiel toerental.
De vervuilde motor gedemonteerd en de koolborstels met hun geleide schachten uit de motor getrokken.
Koolborstels, hoewel nog met ruim voldoende lengte, bleven allebei onwrikbaar in de geleide schachten steken.
De veertjes waren niet meer bij machte de koolborstels naar voren te schuiven.
Het hele spul weer ontdaan van stof en zand.
En de motor loopt weer als een zonnetje.

Alex/ Drambuie wees er in zijn bijdrage van 21-02-2025 ook al op.

Graag vernemen we of en hoe je er in geslaagd bent, of waarom je opgaf.
Dat maakt forum bijdragen belangwekkender voor hen die oplossingen hopen te vinden.

Luckyluc we horen het graag.

Henk 2

Luckyluc

beste Henk 2 leerdam, Drambuie en Hvm, 
bedankt voor jullie reacties
sorry voor mijn late reactie, maar ik heb weinig gebruikservaring met fora, en door een stom toeval

(op mijn smartphone stond nog een link open naar dit forum en daardoor kwam ik te weten dat 4 antwoorden waren gekomen  en ik had via de mailverwittiging slechts 1 antwoord van Henk opgemerkt).

ik heb ettelijke malen de motor opengegooid, met perslucht alles stofvrij geblazen, de koolborstels gecontroleerd, alles loopt soepel, ten einde raad ben ik bij een buur met repaircafé vingers gegaan, waardoor ik ben overgegaan tot het uitmeten van de tegenover elkaar liggende lamellen (2,2Ohm) ook tussen de naburige lamellen.
Ondertussen had ik ook doordat de link die ik had meegestuurd ivm de 1500W ipv 890W een foute verwijzing was.
Zodoende kwam ik tot de conclusie, dat ik niet 45 maar 85 en meer € kwijt zou zijn voor een gerecupereerde 2de hands motor.
En dat ik geen aanwijsbare reden had, waarom mijn motor nog steeds een Harley probeert na te bootsen.
Toen heb ik de handdoek in de ring gegooid.

Toen ik vandaag Henks antwoord van gisteren 22:07:54 zag, ben ik nogmaals de ganse winkel gaan opengooien, om de drukkracht van de veertjes te controleren, ook niet de oorzaak.
ik hou de kapotte stofzuiger nog bij om hem binnen een 2tal weken mee te nemen, wanneer het lokaal Repaircafé een opendeurdag houdt.

hvm

Er komt altijd wel weer een betaalbare motor langs, is mijn ervaring.