Strijkstation Philips GC8220 stopt met stoom geven

Gestart door Veng, 27 februari, 2022, 19:42:21

Vorige topic - Volgende topic

Veng

Probleem:
Na 15 minuten stopt de GC8220 plotseling met stoom geven.
Hij gedraagt zich alsof hij tegen zijn temperatuurlimeit aanloopt en niet meer bij verwarmt waardoor de stoomproductie langzaam stilvalt. Na uit en weer inschakelen warmt hij dan weer direct op en is er weer even stoomproductie. Reset ik hem na het starten echter direct weer dan stoomt hij niet. Blijkbaar start je met het resetten een timer die de verwarmingsduur bepaalt en als je dat twee keer achter elkaar doet is hij zo heet dat hij dan niet meer wil stomen. Het lijkt erop dat de regeling hem uitschakelt als hij op zijn max. temperatuur zit.

Wat ik gedaan heb:
De stoomklep lijkt goed te werken (klikt hard genoeg bij activeren en blijft dat doen en is dan ook echt open)
De pomp lijkt goed te werken (na demontage zit er nog water in de boiler, maar ook zonder stomen valt de stoomproductie uit)
De boiler is brandschoon dus lijken er geen verstoppingen te zijn.

Ik dacht het eerst aan de NTC.
De NTC verloopt bij verwarmen met een soldeerbout van hoogohmig tot laag (precieze waarden heb ik niet opgeschreven maar gaat iets van een paar honderd kOhm naar een paar kOms) en lijkt goed maar ik weet niet of dat binnen de juiste grenzen gebeurt.
Ik heb gevonden (https://bit.ly/3oIPOhL) welke NTC er in zit (2322 633 5/7/8) maar daarvan blijken er meerdere varianten te zijn (https://bit.ly/3I1C2yp) waardoor het controleren nog moeilijker wordt want ik weet niet welke de originele nauwkeurigheid is.
Bij bovenvermeld gedrag zou je ook nog aan de overtempswitches kunnen denken maar dan zou ik verwachten dat de stoom vroeg of laat automatisch weer terug zou komen, niet dat je hem dan weer moet resetten.
Ik heb ook de servicedoc gevonden (https://bit.ly/34uuu8Q) maar die beschrijft niet de regeling en die is juist nodig om dit gedrag te begrijpen.
(Het schema stemt ook niet exact overeen met mijn uitvoering: maar één NTC en twéé overtemperatuurbeveiligingen)

Bovenstaande heb ik ook op Tweakers gepost maar ik heb tot nu toe nog geen reactie mogen ontvangen.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Drambuie

Vaak is de slang vanaf de pomp naar de stoomboiler (bijna geheel) met kalk verstopt, meestal (onzichtbaar) in het nippeltje waar hij op de boiler aangesloten zit (hoogste temperatuur, metalen oppervlak > meeste kalkaanslag!)

Als tijdens het stoomstrijken de temperatuur in de boiler te hoog wordt (door een lage waterstand) slaat de pomp aan om de boiler bij te vullen. Door de verstopping wordt TE LANGZAAM of geen koud water aangevoerd waardoor de boiler niet snel genoeg afkoelt en de de elektronica (dit met de NTC metend) ten onrechte denkt dat het water reservoir leeg is en dit eerst gevuld moet worden waarna het apparaat door op de resetknop te drukken weer ingeschakeld wordt.  Bij een al hete boiler gebeurt dit natuurlijk al veel sneller dan de genoemde 15 min.

Oplossing:
1) Snel: nippeltje inwendig met ijzerdraadje of ragertje mechanisch van de kalk ontdoen. (let op hiervoor moeten meestal de drukbestendige slangenklemmen losgemaakt en vervangen worden) Echter met een beetje geluk kan men soms met een ijzerdraadje via de boilerdop in het nippeltje komen.
2) Langzaam: citroenzuuroplossing (50 gr./L) of andere ontkalker vanuit reservoir beetje bij door het slangetje pompen en ook steeds er even in stil laten staan. (kan zonder de slang los te maken) Hoe? :met boilerdop open, kan het vaak al door blazen op de vulopening van het reservoir of door zuigen aan de (koude!) boileropening. anders (bij nog slechts een zeer nauwe opening in de nippel) moet men de pomp steeds even direct met 230 aansturen voor meer druk.

(De ideale 'oplossing' is eerst 1 en dan 2)

Succes!
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Veng

Bedankt voor je reactie.
Klinkt plausibel. Hoewel de boiler bij demontage niet leeg blijkt was me wel opgevallen dat er ook niet al te veel water in zat.
Wat nog een bedenking is is dat het niet zo is dat ik hoor dat hij probeert bij te vullen en dan afslaat. Ook als ik hem een moment laat stomen en er verder  niets mee doe maar gewoon wacht blijkt hij na 15 minuten niet meer te stomen.
Maar ik ga het nog eens goed testen.
Die klemmen maak ik idd liever niet los.
Mag schoonmaakazijn niet? Die heb ik nl voldoende staan. Anders haal ik wel ergens citroenzuur vandaan. Komt toch ook altijd van pas.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Drambuie

De boiler raakt normaal nooit helemaal leeg omdat er minimaal een bodempje water nodig is om de warmte van het element op de bodem van de boiler gelijkmatig te verdelen. (Bij 'droogkoken' brandt het element vrij snel door omdat het lokaal te heet wordt.)
Zolang er voldoende water in de boilers zit zal de (boiler/water-)temperatuur in evenwicht bij het (door de druk) verhoogde kookpunt blijven. Is er te weinig water dan schiet het opwarmen van met name van de metalen de boilerwand door. (de NTC zit vaak op die wand ter hoogte van het normale (hoge) waterniveau.)

Reden voor afslaan: te hoge temperatuur of niet dalen van de te hoge temperatuur bij koud water bijpompen.

Azijn kan, maar tast als het er lang mee in contact is de rubbers van ventielen en pompen aan. Citroenzuur en andere 'koffiemachine-ontkalker-zuren' zijn wat vriendelijker voor deze rubbers zeker als 'laten inwerken' op veel kalk noodzakelijk is.

Check nu eerst eens of er makkelijk water van de pomp in de open boiler komt.
naast de genoemde oorzaak van de dicht geslibde leiding naar de boiler zijn er nog ander oorzaken waardoor de pomp niet meer voldoende druk kan leveren om water tegen de stoomdruk in in de boiler te pompen: (Deze zijn moeilijk te beoordelen als je de pomp los test zonder die tegendruk.)

Oorzaken:
1) versleten (of door kalk vervuilde) 0-ringen in de plunjerpomp
2) Defecte diode die er voor zorgt dat de pomp normaal maar 50 slagen/ min maakt en genoeg tijd krijgt op zich na elke slag te vullen (Bij onderbroken diode doet de pomp niets? bij doorgeslagen (in beide richting geleidende) diode gaat de pomp te snel (100/min.) om effectief te pompen) (Deze diode zit of in het pomphuis of in de stuurschakeling)
3) het open blijven hangen van het overdrukventiel dat het teveel aan water dat de pomp naar de boiler probeert te pompen, waardoor de pompdruk te hoog oploopt, afvoert naar de watertank. (Dit ventiel zit aan de druk kant van de pomp en is op het terugvoerslangetje naar de watertank na, niet zichtbaar in de afbeeldingen van het Service manual.)
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Veng

Ik ga er mee aan de gang. Zal wel enkele dagen duren.
1) Eerst even luisteren wat de pomp doet.
2) Bij Kruidvat "HG Citroenzuur Koffiemachine Ontkalker" halen en dit gebruiken.
Daarna zie ik verder. Mss haal ik dan wel de klem bij de boiler los. Deze is een beetje vervormd dus moet ik hiermee voorzichtig zijn.
Kun je aangeven hoe groot dat gaatje van dat nippeltje ongeveer is. Dit ivm hoe dik het draadje mag zijn.
(Draadje niet meer nodig. Ik zie met een lampje dat ik daar niet bij kom omdat er een 90° bocht in zit.)

Extra info:
1) versleten (of door kalk vervuilde) 0-ringen in de plunjerpomp
Kan natuurlijk
2) Defecte diode die er voor zorgt dat de pomp normaal maar 50 slagen/ min maakt en genoeg tijd krijgt op zich na elke slag te vullen (Bij onderbroken diode doet de pomp niets? bij doorgeslagen (in beide richting geleidende) diode gaat de pomp te snel (100/min.) om effectief te pompen) (Deze diode zit of in het pomphuis of in de stuurschakeling)
Ik denk dat ik dit zou horen en gezien het gestaag dalen van het waterniveau tijdens het pompen lijkt hij goed te pompen.
3) het open blijven hangen van het overdrukventiel dat het teveel aan water dat de pomp naar de boiler probeert te pompen, waardoor de pompdruk te hoog oploopt, afvoert naar de watertank. (Dit ventiel zit aan de druk kant van de pomp en is op het terugvoerslangetje naar de watertank na, niet zichtbaar in de afbeeldingen van het Service manual.)
Na opwarmen blijft hij een behoorlijke poos goed stomen dus ik verwacht niet dat dat ventiel open blijft staan.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Veng

Ik heb de zaak eerst zorgvuldig ontkalkt met citroenzuur.
Als ik luister naar de geluiden tijdens het strijken lijkt alles ok: om de halve minuut gaat de pomp voor een seconde of vijf aan.
Ook kan er een kwartier normaal gestreken worden. Dan houdt het stomen plotseling op.
Het blijkt dat hij na een minuut of twee toch weer terugkomt. Hij zal dan wel weer sneller uitvallen maar dat hebben we niet getest.

Om te kijken of het aan het waterniveau in de boiler ligt heb ik die vanuit de vulopening verder gevuld me water. Dan doe het systeem niets meer. Geen goed idee dus en lijkt het waterniveau tijdens normaal bedrijf juist te zijn.
Omdat er een kwartier gewoon gestreken kan worden denk ik dat het boiler en watersysteem goed werken.
Dan blijft er voor mij maar één conclusie over: er gaat iets mis in de elektronica. Die wordt door zijn eigen dissipatie en omgevingstemperatuur langzaam opgewarmd tot een niveau waarbij iets niet meer goed functioneert.
Als het de temperatuurswitches op de boiler zouden zijn zou hij veel sneller moeten uitschakelen. Die zijn immers zo hard thermisch aan de boiler gekoppeld. Uit te sluiten valt het echter niet. Bv. als er één echt op het randje staat.
Dan zou het ook nog steeds de NTC kunnen zijn. Die is zo te zien niet zo hard aan de boiler gekoppeld.
Met meer info van het circuit zou ik mss iets kunnen vinden maar lokaliseren wordt zonder erg moeilijk.
Het systeem leent zich ook niet erg om als test een klein fannetje in de behuizing te plaatsen. De omhulling vol met koelgaten boren zal ook niet op prijs gesteld worden.
Het feit dat hij na een minuut of 2 weer gaat stomen bevestigt mss toch dat er ergens iets moet afkoelen om weer verder te kunnen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Veng

"Hij zal dan wel weer sneller uitvallen maar dat hebben we niet getest."
Ik heb nu wat verder getest op dit punt: Na het resetten geeft hij een beetje stoom en stopt dan weer. Hij pendelt dan blijkbaar tussen twee temperaturen.
Bij hogere temperatuur uitschakelen en zodra de temp weer een beetje gezakt is kan hij weer stomen. De "hysteresis" en tijdconstantes zijn echter  blijkbaar zo klein, dat hij niet echt op "stoom" kan komen. Vraag blijft wie de boosdoener is: control bord, NTC of overtempswitches.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Drambuie

Als je met 'overtempswitches' de 2 clixons bedoelt die in serie staan met het element: Deze zitten deze daar ter beveiliging tegen het te heet worden van het element en de boilerbodem. (Dit gebeurt eigenlijk alleen bij droogkoken en niet structureel in het kader van de temperatuurregeling!) Het kan zijn dat een van deze clixons defect is en te vroeg (bij een te lage temp al uitschakelt. Dit zou je in bedrijf kunnen meten mits in een veilige setting! of door de losse boiler leeg en open gelijkmatig op te warmen (bijv. in een goede oven met thermostaat).
Vervanging door een zelfde type (openings-temp staat er (in code?) op) sluit deze oorzaak ook uit en is wat eenvoudiger uit te voeren.

De temperatuur en daarmee de stoomdruk(=hoeveelheid stoom) wordt geregeld door de elektronica die als sensor de NTC heeft en de stoomhoeveelheid instelling om de max. temp te regelen. Mogelijk is er iets mis met de instelling van deze max temp (stoomhoeveelheid) en staat hij te hoog waardoor de clixon(s) geactiveerd worden.

Een te kleine hysteresis kan (ook) veroorzaakt worden door een te laag water niveau (te kleine buffer; temp schiet door bij opwarmen) of een te dicht bij het element geplaatste NTC (in plaats van de temperatuur van het water te regelen regel je de temperatuur van het element dat veel sneller de max bereikt!)

Dat het 'systeem niets meer doet als je de boiler handmatig (deels?) met water vult' verbaast mij (lijkt mij eerder een losse aansluiting bij het testen)

Zo op afstand zijn mijn ideeën uitgeput; gezien de leeftijd van het apparaat zou ik(!) het ook om veiligheidsredenen (verwarmen, stoom onder druk, etc.) er bij laten en zeker geen modificaties aanbrengen.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Bert

Citaat van: Veng op 02 maart, 2022, 20:26:03

Bij hogere temperatuur uitschakelen en zodra de temp weer een beetje gezakt is kan hij weer stomen. De "hysteresis" en tijdconstantes zijn echter  blijkbaar zo klein, dat hij niet echt op "stoom" kan komen. Vraag blijft wie de boosdoener is: control bord, NTC of overtempswitches.

2) Defecte diode die er voor zorgt dat de pomp normaal maar 50 slagen/ min maakt en genoeg tijd krijgt op zich na elke slag te vullen (Bij onderbroken diode doet de pomp niets? bij doorgeslagen (in beide richting geleidende) diode gaat de pomp te snel (100/min.) om effectief te pompen) (Deze diode zit of in het pomphuis of in de stuurschakeling)
Ik denk dat ik dit zou horen en gezien het gestaag dalen van het waterniveau tijdens het pompen lijkt hij goed te pompen.

Ik denk toch, dat hier richting pomp gezocht moet worden.
Want de werking van de pomp is toch net even anders als dat in dit draadje beschreven wordt.
De spoel zit gewonden om een weekijzeren kern die om het bovenste deel van het pomphuis geplaatst is.
De zuiger wordt door een veer naar beneden gedrukt.
Deze zuiger is dusdanig ingesteld dat hij een eigen trillingsfrequentie heeft van 50 Hz
Door de stroom via een diode te laten lopen wordt er 50 maal per seconde een stoot gegeven aan de zuiger. En krijgt daarna de veer de kans om in de tegengestelde richting de beweging in stand te houden. Omdat dan de stroom geblokkeerd wordt door de diode.
Ik vergelijk dit altijd maar met een tochtdeur, die zo mooi heen en weer kunnen veren. Als je die op het juiste tijdstip (het keerpunt) een zetje geeft, kun je met een minimum aan energie de deur in beweging houden en de uitslag maximaal houden.
Het systeem is dan in resonantie.
Dus nu terug naar de zuiger.
Als de eigen frequentie af gaat wijken van de aanstootfrequentie, dan zal de uitslag van de zuiger minder worden en daalt daarmee dus de opbrengst.
Het afnemen van de eigen trilling kan veroorzaakt worden door verkalking, lekkage of slijtage.
Als de diode stuk is dan, zal de beweging op het verkeerde moment weer een duw krijgen, waardoor de actie van de veer tegengewerkt wordt.
Het systeem zal dan nog wel trillen, maar met een ander geluid en de opbrengst van de pomp wordt minimaal.
Want daar lijkt het toch echt op, de voorraad water raakt op en de pomp kan de gevraagde hoeveelheid niet meer leveren en gaat dan, na verloop van tijd, pendelen op zijn maximaal beveiligingen.
Het toverwoord is hier: de pomp moet in resonantie zijn.
Dus pomp uit elkaar halen volledig reviseren of vervangen.

Om stoom te vormen moet de boiler niet vol zitten, want dan komt de temperatuur nooit boven de 100 graden. Er zal dus een afstemming moeten zijn tussen het vermogen van het element en de hoeveelheid doorstroming van toevoerwater.
Het helemaal vullen van de boiler kan zelfs levensgevaarlijk worden, omdat water niet samenpersbaar is en bij het ontploffen van de boiler het kokende water alle kanten uit zal vliegen.

Groetjes,


Bert

Veng

Het volgende had ik idd moeten vermelden: in elk geval is het in koude toestand, als de boiler helemaal leeg is, zeker goed want ik zie bij het pompen het waterniveau in het reservoir behoorlijk snel dalen. In warme toestand lijkt dat minder maar pompt hij ook korter. Het is dan moeilijker te zien.
Bij een vloerstomer heb ik idd de pomp moeten vervangen omdat hij in warme toestand niet meer werkte. Dat was echter wel aan het geluid te horen. Die pomp kon ik echter ook gemakkelijk op tafel testen.
De windingen van zo'n pomp zijn raqdun en de hele spoel trilt immers hevig. Echt een recept voor defecten.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Bert

Citaat van: Veng
want ik zie bij het pompen het waterniveau in het reservoir behoorlijk snel dalen. In warme toestand lijkt dat minder maar pompt hij ook korter. Het is dan moeilijker te zien.

Dat is natuurlijk heel goed te verklaren omdat een pomp bij het opbouwen van druk steeds minder zal verpompen.

Citaat van: Veng
Bij een vloerstomer heb ik idd de pomp moeten vervangen omdat hij in warme toestand niet meer werkte. Dat was echter wel aan het geluid te horen. Die pomp kon ik echter ook gemakkelijk op tafel testen.
Als je goed wilt testen, dan kan dat niet op tafel, want testen doe je onder bedrijfsomstandigheden, dus op tafel goedgekeurd, geeft helaas geen enkele garantie dat de pomp echt goed is.

Citaat van: Veng
De windingen van zo'n pomp zijn raqdun en de hele spoel trilt immers hevig. Echt een recept voor defecten.
Nou dat zal wel meevallen, want de draden kunnen dan wel ragdun lijken, meestal zijn de windingen geïmpregneerd met schellak en dus een stijve massa aan koperdraad. Vaak ook nog afgedekt door een omwikkeling. En als dat een probleem zou zijn dan deed de pomp helemaal niets meer en dat is dus niet het geval.
Groetjes,


Bert

Veng

Bedankt voor het meedenken:-)

"Dat is natuurlijk heel goed te verklaren omdat een pomp bij het opbouwen van druk steeds minder zal verpompen."
Idd. niet aan gedacht.

"dus op tafel goedgekeurd, geeft helaas geen enkele garantie dat de pomp echt goed is."
Eens, maar op tafel afgekeurd!! Maar dat ga ik bij deze pomp ook niet proberen.

"Nou dat zal wel meevallen, want de draden kunnen dan wel ragdun lijken, meestal zijn de windingen geïmpregneerd met schellak en dus een stijve massa aan koperdraad. Vaak ook nog afgedekt door een omwikkeling. En als dat een probleem zou zijn dan deed de pomp helemaal niets meer en dat is dus niet het geval."
Het hoeft/zal vaak geen draadbeuk te zijn. Los van de mechanica van de pomp zelf kan sluiting tussen windingen ook funest zijn lijkt me.

Ik heb ondertussen wel al weer veel geleerd:-)


Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Bert

Citaat van: Veng
Bedankt voor het meedenken:-)


Het hoeft/zal vaak geen draadbeuk te zijn. Los van de mechanica van de pomp zelf kan sluiting tussen windingen ook funest zijn lijkt me.

Ik heb ondertussen wel al weer veel geleerd:-)

Nou dat denk ik niet, want als de wikkelingen onderling sluiting hebben, dan zal de weerstand van de spoel afnemen, de stroom toenemen, de pomp krachtiger reageren, heet worden , meer sluitingen veroorzaken en en dan pas verbranden en uiteindelijk pas het leven laten.
Groetjes,


Bert

Veng

Volgens mij zie je wat over het hoofd: afhankelijk van hoe hard de sluiting tussen de windingen is en om hoeveel windingen het gaat zal er ook een soort korstluitstroom gaan lopen. Dat kan alleen maar tot verlies van veldsterkte leiden lijkt mij. Maar het is te lang geleden dat ik met die achterliggende theorie te maken kreeg. Ik zou me daar echt weer in moeten verdiepen.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Bert

Ik begrijp eigenlijk niet echt wat je allemaal voor beren op de weg ziet.
Ik kijk net in de onderdelen bij de pomp, die is zowat bomvrij in gekapseld met alleen twee faston stekkers naar buiten gebracht.
Ga de pomp maar reviseren of vervangen.
Groetjes,


Bert

Veng

"Ik begrijp eigenlijk niet echt wat je allemaal voor beren op de weg ziet."
Dat is toch niet zo moeilijk. Ik heb geen zin € 45 uit te geven aan een pomp en er later achter te komen dat dat niet de oorzaak is.

Ik vind het zonde om een heel apparaat weg te gooien als het met een kleine ingreep gerepareerd kan worden.
Het begint nu echter meer een hobby project te worden omdat de eigenaar vandaag een andere (goede Tefal machine voor € 25!) heeft gekocht. Een vrouw kan/wil niet eeuwig zonder strijkijzer. :D
Dat betekent dat ik ook niet veel meer wil investeren.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Bert

Als je een advies vraagt, kan ik ondanks mijn vakkennis, op afstand geen garantie geven dat dit 100% zeker is, als jij geen risico wilt lopen, dan lijkt het mij verstandig, dit apparaat gewoon naar de milieu straat te brengen.
Als je twijfelt over mijn advies, dan moet je zelf jouw je diagnose stellen, en die zal beslist niet 100% zeker zijn.
Groetjes,


Bert

Veng

Ik stel alle adviezen en suggesties op prijs en weeg ze zorgvuldig.
Zelf heb ik ook op verschillende momenten gedacht dat het de pomp moet zijn. Ik probeer er alleen meer aanwijzingen voor te vinden.
Iemand met ervaring met dit soort systemen zal er sneller het juiste gevoel bij hebben.
Mss dat ik de komende dagen, ter lering ende vermaak, toch die pomp eens ga bekijken.
Reviseren klinkt eenvoudig maar daar zal je toch de juiste onderdelen bij nodig hebben.

Onlangs de espresso van een kennis onderzocht. Uiteindelijk vond ik, toen ik het mechanisme een beetje begon te begrijpen, een beschadigd ringetje. Een ringetje uit mijn doosje was echter niet voldoende. Het moest echt de originele specs hebben.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Veng

Ik heb toch nog een kleine proef proberen te doen: het strijkstation weer ontmanteld en op zijn reservoir aangesloten. Omdat ik geen bruikbare drukmeter heb besloot ik een plastic zak om de uitloop te doen en te kijken of ik met mijn vingers gemakkelijk de druk zou kunnen weerstaan. Ik weet het, nieet een erg betrouwbare methode. Ik had niet het idee dat er erg veel druk was maar het was te proberen. De zaak weer afgemonteerd en getest. Ik denk wat stoomlekkage te horen. Dat zou dan op de plaats zijn waar ik de slang los heb gehad. Ik had de klem met een nijptang goed aangeknepen maar mss is toch de rubber inwendig wat beschadigd.
Dat is dan het einde van de tijd die ik er in wil investeren en gaat hij idd, naar de milieustraat (of MP voor onderdelen).
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)