Hallo Raymond,
Deze thermische zekeringen (thermofuses) zijn éénmalig en onderbreken bij een bepaalde temperatuur.
Ze doen hun beveiligend werk doordat er een waspropje in zit met een samenstelling waarvan smeltpunt (eigenlijk smelttraject) ligt rond de waarde die er op staat. In vaste vorm houdt het waspropje een veer tegen die het contact onderbreekt zodra de was vloeibaar wordt en de veer niet meer tegen gehouden wordt. Ze zitten gemonteerd tegen of vlak in de buurt van het thermoblok, de boiler of het verwarmingselement van een apparaat om in te grijpen als deze te heet worden als de temperatuurregeling (elektronisch of met een clixon) niet goed (meer) werkt of omdat iets droog staat te koken.
Soms gaan ze spontaan stuk zonder dat er iets defect is, maar meestal worden ze dan 'iets geholpen' door de volgende situaties: (1) je M100 staat dagen aaneen aan zonder dat hij gebruikt wordt: het water in het thermoblok verdampt deels waardoor er minder water is om de warmte te bufferen en te verdelen als de verwarming aan staat waardoor de temperatuur dan te ver doorschiet. (2) Dit doet zich ook voor als je thermoblok erg vol zit met kalk waardoor er ook minder water in zit.
Dat je de zekering niet kan vinden komt doordat 167 graden een minder gangbare waarde is en je ten onrechte aanneemt dat het een 5A thermozekering moet zijn (die combinatie komt bijna niet voor). De M100 is, naar ik meen, 1260 Watt dus zou 5A wel erg krap zijn. 10A ligt meer voor de hand. De Ampere aanduiding op de zekeringen is de maximale stroom die ze kunnen uitschakelen zonder dat ze zelf in brand vliegen op uit elkaar klappen. (Dus de enige eis is dat die waarde ruim boven de maximale stroom door de zekering ligt.)
In plaats van 167 kan je de waarde 172 graden en 10A prima gebruiken en die is zeker verkrijgbaar en heeft ook dezelfde afmetingen (ca 8 cm.) (zie de scan!)
De lagere waarde van 157 graden zou ik niet nemen, want dan vliegt hij er waarschijnlijk zo weer uit.
De kleuren zijn niet gestandaardiseerd en wisselen per de fabrikant. Je kan dus alleen op de waarde in tekst op de zekering zelf af gaan!
Je zal je er wel van moeten overtuigen dat de temperatuurregeling in orde is. (Apparaat proberen met een nieuwe zekering of tijdelijk overbruggen terwijl je er bij blijft, de temperatuur kan meten en kan ingrijpen!!) Het blijvend 'repareren' door de zekering te overbruggen is uit den boze omdat je het apparaat onveilig en brandgevaarlijk maakt!
Montage: kijk goed waar en hoe de zekering gemonteerd zat en waar het geïsoleerde (korte) pootje zat en waar het lange pootje dat aan het zekeringhuis vast zit. (hier staat dus spanning op dus de zekering en de draden moeten weer geïsoleerd gemonteerd worden) De zekering wordt weer met isolatie erom op de zelfde plek tegen het thermoblok geklemd.
De draden verbind je met klembusjes, die je vaak nieuw mee kan bestellen, of je gebruikt de oude die je voorzichtig open gewrikt hebt.
Solderen is een slechte optie omdat de veel hogere warmte/temperatuur van gesmolten soldeer door de draden naar het zekeringhuis geleid wordt en de wasprop al doet smelten

. Sommige mensen voeren deze soldeerwarmte af door de draad tussen het te solderen einde en het zekeringhuis met een flinke tang vast te pakken, maar klembusjes, mits goed aangeknepen, blijft de enige goede en veilige optie.
Succes.
Alex
Repair Cafés Breda