Awel Claude,
Ik denk dat je een belangrijk onderwerp naar voren brengt.
Ik werk mee in een aantal Repair Cafés in Breda.
Los van de onveiligheid van de apparaten, die de mensen ter reparatie aanbieden, waar soms al, letterlijk!, haren rijzende reparaties of modificaties aan gedaan zijn, zie ik ook wel eens reparateurs "minder" veilig bezig.
Wel moet daarbij een onderscheid gemaakt worden tussen reparateurs, die weten wat ze doen en zich goed bewust zijn van de gevaren die (noodzakelijkerwijs) ontstaan bij het meten aan en repareren van (geopende) elektrische apparaten en die reparateurs, die in hun enthousiasme aan de gang gaan en hun beperkingen qua kennis van elektrische veiligheid niet kennen.
De locaties van de RC,s zijn allen voorzien van randaarde stopcontacten en zekeringsinstallaties met aardlekschakelaars (differentiaal-veiligheid schakelaars). Vaak wordt bij het testen van apparaten een lichtere dubbele afschakelende tussenzekering gebruikt om de "klap" te beperken en te voorkomen dat we opeens in het donker zitten.
Structureel (ook in een training) proberen we de reparateurs van het veiligheidsaspect te doordringen voor hen zelf en voor de meehelpende / meekijkende klant.
Eerst goed naar het verhaal van de klant luisteren: wat is het defect?, hoe is het ontslaan?, vloog thuis de zekering en/of de aardlekschakelaar eruit?, brandlucht of vonken? etc.
Daarna de ohmse weerstand van het (ingeschakelde) apparaat meten en evt. met een goede multimeter een lek naar de rand aarde. (ja, een megger is beter, maar het gaat mij ook om het zich er van bewust zijn!)
Apparaten met randaarde ook gebruiken in een stopcontact met randaarde.
Moet een apparaat toch onder spanning doorgemeten worden, dan in een (zo veel mogelijke) veilige setting op een isolerende ondergrond, zelf rubber zolen dragen en geen contact met geleidende aardpunten, alle vreemde handen er vanaf en liefst met één hand in de zak meten.
(Gelukkig zijn de op het chassis spanning dragende radio's en TV's aan het uitsterven en zien we deze bijna nooit in het RC.)
Zeker, bij voorkeur zou een scheidings-regel transformator aanwezig moeten zijn, het liefst één per werkplek, maar deze (veiligheids-)luxe valt helaas vaak buiten het budget van het Repair Café (net zoals een deel van het Belgische elektriciteitsnet nog buiten de veiligheidsnormen valt!)
Noch qua veiligheid, noch qua arbeidsomstandigheden zal een perfecte professionele situatie budgettair en binnen de “inloop-setting” van het Repair Café haalbaar zijn voor de particuliere(!) vrijwilligers. Tenzij een van deze vrijwilligers deze apparatuur uit een vorig (arbeids-)leven inbrengt of de vrijwilligers van het Repair Café er van kan overtuigen de donaties en/of subsidies hier aan te besteden.
De grootste veiligheid zal mijn inziens gehaald moeten worden uit (veiligheids-)kennis en bewustzijn bij de reparateurs zelf en het ook uitdragen en overgeven ervan naar elkaar en naar de klanten!
Daarnaast geldt voor elke reparateur in een Repair Café (niet alleen elektro): Blijf binnen het kader en de doelstellingen van het Repair Café en ken je eigen grenzen!
Groet, Drambuie
Overigens, onrustige kleine kinderen in het Repair Café sluiten we voor hun eigen veiligheid altijd op in een kooi van Faraday!