Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Bert

Pagina's: [1] 2 3 4
1
Reparatievragen / Re: voorkOmen elektrische schok
« Gepost op: 21 september, 2020, 14:23:33 »
Ja Dirk,
die ken ik wel, dat waren de kleuren TV's daar stond ook zo'n 5000 Volt op de beeldbuis.
Zo had ik ook een collega radiomonteur die mijn TV wel zou repareren met de naaimachine schroevendraaier (houten heft) en een enorme klap kreeg en een aantal seconden versuft in de hoek bleef liggen. Gelukkig was hij niet dood. Maar de schrik zat er aardig in.

Gelukkig zijn die buizenbakken al aardig uitgestorven.

Maar ook 230 volt kan gewoon dodelijk zijn.
Want er zijn nog huizen genoeg waar geen aardlekschakelaars aanwezig zijn omdat dit pas verplicht werd in de huizen die na 1974 gebouwd zijn.
Maar daar nooit een verplichte inhaalslag voor gemaakt is.
Officieel moet dit pas als er grote veranderingen aan een installatie gebeuren.

Maar wie controleert dit nu alles gebeunhaasd kan worden?

Ik doe ook veel met de reparatie van witgoed.
De printkaarten zijn ook zulke sluipmoordenaars.
Het is dan z.g. maar laagspanning maar niet galvanisch gescheiden van het net.
Dat houdt in dat afhankelijk van de positie van de stekker in het wandcontact er op de printkaart zijkant waar de gemeenschappelijke sporen lopen, de z.g. nullijn er wel een spanning van 230 volt t.o.v. aarde staat en gezekerd is met 16 ampere.
Dat realiseert zich niemand, want het lijkt zo onschuldig.

Wat ook vaak voorkomt is dat startcondensatoren van koelkasten, vrieskasten en wasdrogers slechter worden en bij de wasdrogers bijv., dat het wasgoed niet meer, of slecht rond wil draaien.
Dat is goed meetbaar met een wat betere multimeter. Maar deze condensatoren slaan de energie op en dat gaat tot de top van de wisselstroom en dat ligt bij een spanning van 230 volt in de buurt van de 400 volt.
Hierbij moet je, zodra je hieraan sleutelt, de condensatoren kortsluiten met geisoleerd gereedschap en dan pas vervangen.
Want de piekspanningen van een condensator zijn vaak veel hoger als bedrijfsspanning.

En ook in de witgoed printen zitten in het voedingsdeel elco's die deze hoge spanning houden. Kijk maar naar de waarde die op deze elco's staan, dat is meestal 450 volt.


2
Reparatievragen / Re: voorkOmen elektrische schok
« Gepost op: 17 september, 2020, 13:01:09 »
Het is niet alleen de lading die op een condensator zou kunnen staan, maar ook de zeer hoge spanning die door de transformator wordt opgewekt en dan ook nog met een hoog vermogen.

Dus gewoon vingers weg van deze apparaten, zeker als je niet de uitrusting, veiligheidsmiddelen en kennis hebt die een hoogspanningsmonteur wel heeft.

Het is geen sterkstroomapparaat zoals alle huishoudelijke apparatuur, het is HOOGSPANNING!!!!!!!!

3
Reparatievragen / Re: Bosch TCA5309 koffiemachine - geen warm water en stoom
« Gepost op: 04 september, 2020, 23:54:30 »
Mooi om te horen Piet

4
Reparatievragen / Re: hittebestendig smeermiddel
« Gepost op: 03 september, 2020, 21:45:53 »
Siliconenspray werkt daar perfect voor.

Zie de toelichting https://nl.qwe.wiki/wiki/Silicone_oil

5
Reparatievragen / Re: Bosch TCA5309 koffiemachine - geen warm water en stoom
« Gepost op: 16 augustus, 2020, 07:28:18 »
Dit forum heb ik gevonden, misschien dat dit kan helpen?

Forum koffiemachines (Duits)

6
Reparatievragen / Re: Bosch TCA5309 koffiemachine - geen warm water en stoom
« Gepost op: 15 augustus, 2020, 23:49:36 »
Wat voor pomp zit daar in? Is dat zo'n standaard ding?

7
Zo doe je dat / Re: Foto's reparatie USB/lader poort Huawei tablet
« Gepost op: 12 augustus, 2020, 20:15:34 »
Ik ben er intussen wel achter, dat het solderen van SMD componenten, waar ook de USB poort toe behoort, een andere techniek van solderen vraagt.
Omdat de boutpunt relatief groot is t.o.v. de te solderen puntjes, is hiervoor de sleeptechniek uitstekend geschikt.
Het object moet ruim ingesmeerd zijn met een goede flux en het soldeer moet al op de bout zitten, hierdoor kun je snel langs de contacten gaan, waardoor de hitteoverdracht naar de component minimaal is.

Soldeerflux Mechanic type MCN-UV80  bestellen
Dit alles, in tegenstelling tot het werken met harskern soldeer, waar eerst de kern moest smelten, om de hars op de component te krijgen en daardoor de warmteontwikkeling voor de component te groot werd.

SMD solderen vraagt dus een andere aanpak en flux gebruik je hier nooit te veel, want dat sop je later, met een kwastje en een lapje met alcohol, gewoon weer weg.

Kijk eens goed naar dit filmpje en doe exact wat hier ook gedaan wordt. Snelheid is alles met een overvloed aan flux. SMD Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van SMD componenten

Onderzoek op Youtube en eigen beproevingen geven voor mij aan, dat er een wereld van verschil is tussen de diverse soorten. Waar de een voor geen meter vloeit en veel warmte nodig is, gaat de andere als een speer. Ik zweer intussen bij Soldeerflux Mechanic type MCN-UV80, het is dan misschien wel wat duurder, maar waar hebben we het over als je een reparatie zeer goed kunt volbrengen en daar zo rond de 3 a 400 euro mee bespaart?  Dan kan dat extra eurootje er best vanaf. Ruim opbrengen met een cocktail prikker en de restanten wegwassen met een kwast alcohol.

Want je koopt het maar eenmaal, want het blik van 50 gram, daar moet je heel wat voor solderen om hem leeg te krijgen. En er staat hier geen houdbaarheidsdatum op, terwijl de andere fluxen beperkt zijn tot een jaar, na fabricage.

8
Piet,
Zou dit document je op een idee kunnen brengen?

Bosch Espresso Apparaat Benvenuto Classic TCA5309

9
Reparatievragen / Re: unika/bolska kaassnijder
« Gepost op: 16 mei, 2020, 21:48:03 »
Na wat zoekwerk blijkt  de voedingunit een transformator te zijn van 230 naar 12 volt.

Dus vrij simpel maar wel duur. En nergens op voorraad.

Dus het is zaak om er achter te komen hoeveel de voeding zou moeten leveren.
Meet eens met een multimeter de weerstand van het element
Met de weerstand kun je de stroom berekenen
De formule is: volts = ampere x ohms (U = I x R)
Ampere = volts gedeeld door ohms

Als je de stroom weet dan kun je ook het vermogen uitrekenen wat je nodig hebt.
De formule is: watts = volts x amperes (P = U x I)

Volts is 12 dus reken op deze uitkomst er 20 % bij en koop daar een voeding voor.



Als je weet hoeveel vermogen je nodig hebt, dan kun je gaan zoeken naar een geschakelde voeding van 12 v voor bijv. een laptop. Deze voedingen zijn relatief goedkoop.
De spanning van de unit is dan wel gelijkstroom, maar dat zal niet veel afwijken van een wisselstroomvoeding, omdat het een verwarmingselement is.

Deze voeding vond ik, deze zal waarschijnlijk zelfs te groot zijn maar kleinere zijn er volop.

https://www.onlinekabelshop.nl/voedingsadapter-12v-5a-60w-5-5mm-x-2-5mm-voor-o-a-monitoren-van-diverse-merken

Even een aanpassing maken voor de aansluiting of een framedeel op de kaassnijder plaatsen c.f. de stekker van de voedingunit.
Lukt je dat zelf niet dan is er vast wel een repaircafe in de buurt die dit voor je doen kan.


10
Reparatievragen / Re: unika/bolska kaassnijder
« Gepost op: 16 mei, 2020, 20:59:09 »
Ik zou gewoon contact opnemen met de firma Boska, of zij toevallig nog zo'n voeding kunnen leveren

Om naar een alternatief te kunnen zoeken, zullen we toch wat meer gegevens van het verwarmingselement moeten hebben. De aansluitspanning in Volts en het vermogen in Watts

11
Reparatievragen / Re: Frifri wafelijzer (MP100A) defect
« Gepost op: 04 mei, 2020, 17:51:34 »
Ik begrijp het verhaal niet helemaal. Maar heb wel een site gevonden waar de elementen te koop worden aangeboden.

https://www.onderdelenwebshop.be/klein/wafelijzer/frifri/verwarmings-element-weerstand-110-volt-wafel-ijzer-nova-frifri.html

Ik heb de indruk dat je fout gemeten hebt. Want je mag nooit t.o.v. aarde meten, je zult over de elementen moeten meten. Je zult de elementen apart door moeten meten met een multimeter op ohms. Beide elementen zullen dezelfde waarde aan moeten geven. En wat doet de thermostaat? Die kan ook defect zijn.

Ook op dit element wordt aangegeven dat het geschikt is voor 110 volt. Maar ook in Belgie heeft men toch 220 volt of intussen 230 V?

Dan ga ik er van uit dat zowel de onder als de bovenplaat een element hebben en deze twee elementen in serie worden gezet

12
Reparatiehandleidingen / Re: Nespresso-reparatiehandleiding
« Gepost op: 23 april, 2020, 19:56:48 »
Roland, wat er fout is gegaan weet ik niet, maar ik had het document nog in mijn voorraad staan.

En heb hem daar maar weer neergezet, dus de link werkt weer.

13
Senseo / Re: Senseo 7870 e.v.
« Gepost op: 05 april, 2020, 07:28:34 »
Dat is mooi om te horen.

Is de storing beschreven in http://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=355.msg723#new
hier ook in meegenomen?

Hoe gaan jullie deze versie publiceren? Wordt hij ergens online gezet?

14
Zo doe je dat / Re: Veilig werken volgens NEN3140
« Gepost op: 04 april, 2020, 21:20:11 »
Net zoals Andre ook al stelde, zou ik voor de noodstop knoppen verbreekkontacten gebruiken en deze in serie zetten in de spoelaansluiting van relais 1

En het relais 2 verwijderen.

Als je alle noodstoppen in serie met de spoel schakelt, dan is het nooit mogelijk dat er spanning doorgezet kan worden als er ook maar 1 noodstop onderbroken is.

15
Als het probleem zichtbaar is zoals een bol dak of prut dan is het makkelijk zoeken

Moeilijker wordt het als dat niet zichtbaar is.
Dan zul je moeten meten.

Daarvoor heb je een multimeter nodig die ook capaciteit kan meten.

Als de capaciteit terug gelopen is dan geeft dat ook de meest vreemde storingen.

Om goed te meten moet de condensator wel uit de schakeling gesoldeerd worden.

17
Registratie van de tijdsduur dat componenten aan geschakeld staan

 

 
Naar aanleiding van vragen, die er gesteld werden bij storingen, werd mij duidelijk dat er behoefte is om bepaalde processen te kunnen bewaken.

Bijvoorbeeld: Hoe lang staat het verwarmingselement ingeschakeld of staat hij wel ingeschakeld?
Werkt er 1 element, of doen ze het samen?
Of wanneer draait de compressor van wasdroger, vrieskast of koelkast?

Wanneer en hoe lang draait de koelventilator van compressor?

Of wordt verwarmingselement, compressor of ventilator wel aangestuurd door de elektronica?

En hoe is nog het rendement  van de compressor van een vriezer of wasdroger?

Hoeveel tijd draait hij en hoeveel tijd staat hij stil?

Dat kan een indicatie zijn voor slijtage van de compressor, die zorgt dat de elektriciteitsrekening enorm stijgt, zonder dat je het merkt. 

Ja, natuurlijk zijn daar dure dataloggers voor.

Maar het kan ook veel goedkoper.

Zo heb ik een ontwerp gemaakt met een paar goedkope onderdelen, die uitstekend deze taak voor ons kan vervullen.
 
 

 Modificatie 12-03-20: Over het maakkontact van het klokrelais nog een drukknopje geplaatst, om de secondenwijzer op nul te kunnen stellen

Een relais  met dubbele omschakelcontacten wordt aangesloten op de te bewaken bron van compressor of verwarmingselement en het relais schakelt de voeding van het elektrisch uurwerkje, dat gaat lopen en de ingeschakelde tijdsduur aangeeft.

Noteer handmatig tijdstip van begin en einde van de meting. En vergelijk dit met de stand van het klokje.

Maar ook is het vaak interessant, dat je weet wanneer dit proces aanvangt, en ook wanneer het weer stopt.

Daarom is er dan ook een afschakelbaar audio alarm in het ontwerp mee genomen.
Deze gaat piepen, als de status aan-, of uit- verandert.

Dat accepteer je, door de schakelaar om te zetten  en zal het alarm weer wachten,  tot de status wederom verandert.

Het afschakelen van de audio met schakelaar S1 is er speciaal voor gemaakt, dat bij langzame processen, zoals dat van het ontdooi systeem  van een No-frost vriezer, de nachtrust niet verstoord wordt.

Tevens zijn er twee stekkerbussen naar buiten gebracht waar je een schakeling (die niet onder spanning staat) mee door kunt "piepen".

Het relais is in een voetje gemonteerd, zodat de relais snel gewisseld kunnen met de juiste spoel voor de te bewaken spanning.

Gebruiksaanwijzing:

Zet het relais met de juiste spoelspanning in het relais blok
sluit de contactbussen van de achterzijde aan op het te meten object.
Zet de klok op 00:00:00
Zet de schakelaar S1 op audio aan
Zet de schakelaar S2 op accept uit
Noteer de starttijd en eindtijd van de meting op een papiertje
Start het te meten apparaat
Zodra het element onder spanning komt gaat de zoemer piepen. De klok gaat lopen
Accepteer dit door de schakelaar accept te schakelen.
Zodra de te meten spanning op het element wegvalt zal wederom het alarm klinken en moet geaccepteerd worden.
De klok zal stoppen.

Het rekenen gaat het makkelijkst in minuten.

(Kloktijd in minuten / Meettijd in minuten) X 100% = percentage aangeschakelde tijd van element

De pieperaansluiting kan altijd gebruikt worden om circuits of componenten door te meten. Stand schakelaar S2 op accept uit

18
Reparatievragen / Re: Acer beamer geeft strepen
« Gepost op: 26 maart, 2020, 21:40:50 »
Hier vind ik wel wat voor de MAC

https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/support-product/2501?b=1&pn=EY.K2701.001


in het menu de softwarekeuze maken

19
Reparatievragen / Re: Acer beamer geeft strepen
« Gepost op: 23 maart, 2020, 10:57:33 »
Zou je een foto kunnen plaatsen van het machineplaatje, zodat ik alle gegevens beschikbaar heb?

20
Reparatievragen / Re: Acer beamer geeft strepen
« Gepost op: 22 maart, 2020, 21:19:16 »
https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/drivers

Misschien dat je niet de juiste updates hebt?

Pagina's: [1] 2 3 4