Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - hvm

#1
Hoi Kees, als je het typenummer vermeldt kunnen we meezoeken naar handleidingen, filmpjes, enzovoort.

Groet,
Hans
#2
Misschien dat ik mee kan doen, de SMD-vaardigheden zijn wat roestig inmiddels :-)
#3
Mooi! Een foto van het speciale gereedschap, en hoe dat in de vlotter gaat, zou misschien nuttig zijn. Ikzelf overzie het nu nog niet, maar dat kan goed aan mij liggen :-)
#4
Bij "Wat maakt elektronica stuk" zou ook je eventueel ook "vervuiling" kunnen noemen:
- vuil dat vocht aantrekt (zout, suiker/zoet/melk, koffie, maar ook stof) en daardoor geleiding en corrossie
- vuil dat voor schade of slijtage zorgt (lekkende batterij, schurend kalk (pomp))

Bijgevoegde foto illustreert sheet 8 :-)



#5
Dankjewel Roland!
#6
Een De'Longhi Magnifica S (ECAM 22.110.SB uit 2015) met een rood driehoekje op het display.

Eerste constatering: grijze zetgroep liep erg stroef, dus uit elkaar, onderdelen schoongemaakt, o-ringen gecontroleerd en gesmeerd. Ding loopt weer soepel.

Tweede constatering: ingebouwde zetgroep bovenin de machine lekte, veel kalk en koffieprut. Uit de machine gehaald, gedemonteerd en schoongemaakt, gescheurde o-ring vervangen en de rest gesmeerd.

Het storingslampje bleef echter aangaan, kort na het inschakelen van de machine. Wat blijkt: de machine heeft een hallsensor in het transport waardoor bekend is hoeveel omwentelingen de motor maakt voordat de microschakelaar bovenin de machine aangeeft dat de bovenste positie van de zetgroep bereikt is. Als dat aantal in de praktijk niet klopt met wat de machine 'geleerd heeft', dan gaat dat lampje aan en stopt alles.

De restprocedure is als volgt: machine uitschakelen met de schakelaar achterop. De aan/uit-knop en de knop voor 1 kop espresso beide ingedrukt houden. Ze zitten boven elkaar op het bedieningspaneel.

Dan de machine inschakelen met de schakelaar aan de achterkant (of de stekker in het stopcontact, bij modellen onder schakelaar). Na een paar seconden stoppen de lampjes met knipperen en is de reset voltooid.

Foutlampje is nu weg en blijft weg, dus reparatie lijkt geslaagd.
#7
Dit is best een lastig probleem om op te lossen, als je niet goed weet hoe fijn de maling moet zijn. Het vreemde gerammel op momenten dat de pomp werkte zet je als reparateur totaal op het verkeerde spoor.
#8
Ik zou als dat kan nog eens testen met een andere pomp en dan kijken of het water er inderdaad langzamer uitkomt.

Verder is het een goed idee om vanaf de pomp de drukleiding te volgen. Kom je bij een ventiel uit, dan kan je nagaan of het water voor en na dat ventiel even snel stroomt. Misschien dat je de leiding dan even in een maatbeker oid moet hangen.

Ook het verwarmingsblok kan verstoppen door kalk. Soms helpt het om er iets doorheen te halen.

Als je in de buurt van Utrecht zit kan je langskomen voor een extra paar ogen. Geen garantie :)

#9
Kan het zijn dat de koffie fijner gemalen wordt dan voorheen? In dat geval loopt het water minder snel door en moet de pomp ook harder werken.
#10
Reparatievragen / Re: IR verwarming defect
01 juli, 2025, 17:59:22
Mijn telefooncamera heeft een macrostand, erg handig bij dit soort onderdelen. Misschien jouw telefoon ook? Ik heb ook een USB-microscoop, maar ik weet niet of je in de buurt van Utrecht zit?
#11
Hallo jbastiaan,

Ik ken deze machine niet, maar misschien dat https://www.youtube.com/watch?v=BT9vmuvi8g0 nuttige aanwijzingen biedt. Er zijn best veel reparatiefilmpjes over deze machine, met veelvoorkomende defecten.

je zegt 'te veel koffie'. Bedoel je dat je meer koffie in je kopje krijgt dan normaal? Een slechter werkende pomp, of een verstopping geeft minder water, zou je zeggen. Bijzonder :)

Groet,
Hans


#12
Bert was hier zeer actief en betrokken. Hij zal zeker gemist worden!

Ten aanzien van zijn vervanging: is het een idee om te kijken naar een (klein) groepje moderatoren zodat het niet (zwaar) op één persoon rust? Dat maakt vakanties mogelijk, en onderling overleg. Heb hier op andere fora goede ervaringen mee.

Groet,
Hans
#13
@Roland: Mogelijk is de sectie over thermisch lassen, zoals bij autobumpers, uit te breiden met de bekende lasapparaatjes?
#14
Hoi Monique,

Een foto (of meerdere) zou kunnen helpen. In principe zou het nieuwe maalsel het oude eruit moeten drukken, met hulp van de ronddraaiende plastic 'tandjes'. Als je in de buurt van Utrecht zit kan ik eventueel meekijken. Heb een aantal van deze machines gereviseerd en ken ze redelijk goed.

Groet,

Hans
#15
Ah, een losse blauwe draad toevallig?

Groet,
Hans
#16
Reparatieverslagen / Re: Miele c3 th-klixon.
10 april, 2025, 19:38:27
Ik weet dat Sensata (de fabrikant) af en toe deze klixons opstuurt naar reparateurs. Dat is erg vriendelijk, maar het lijkt me dat iemand daar "samples" verstuurt, omdat kleine verkoop geen optie is. Misschien moeten we navragen wat de minimale ordergrootte is, zodat we een flink aantal RC's van voorraad kunnen voorzien.


@Henk: Hier staat hij op de website vermeld: https://www.sensata.com/products/motor-protectors/3mp-motor-protector

Groet,
Hans
#17
Er komt altijd wel weer een betaalbare motor langs, is mijn ervaring.
#18
Beste Luc,

Je kan de motor openmaken om de koolborstels te bekijken. Mogelijk zijn de uiteinden beschadigd. Zie foto voor een indruk, maar er zijn ook YouTubefilmpjes en handleidingen voor te vinden,

Groet,
Hans
#19
Ging het goed, Peter? Jullie zijn nu een jaar verder :)
#20
Voorstellen nieuwe leden / Re: Voorstellen
19 februari, 2025, 15:19:04
Welkom Klaas-Jan!
Soms gaat het mis, inderdaad. Onder de streep blijft repareren erg voordelig.
Als ik zie wat er hier gerepareerd is, en wat er toch mis ging, dan blijft het een verstandige keuze. Elke reparatie is oefening voor de volgende, bovendien :-)

Groet,
Hans