Repair Café

Repair Café => Reparatievragen => Topic gestart door: Henkw op 23 februari, 2025, 20:23:08

Titel: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Henkw op 23 februari, 2025, 20:23:08
Beste Repaircollega's ik ben Henk en repareer al 10 jaar koffiemachines in Repaircafé Spijkenisse.
Nu ben ik bezig met reparatie van een koffiemachine van het merk Delonghi Compact.
In deze koffiemachine zijn de twee RVS-drukveren van het mechanisch ventiel in meerdere stukken gebroken en dienen vervangen te worden.
Dit is overig de tweede keer dat ik dergelijke schade aan een Delonghi koffiemachine aantref. In September jl. had ik dergelijke reparatie. Toen had ik de drukveren uit een afgeschreven apparaat gebruikt. Heeft iemand dezelfde ervaring met deze reparatie?
Zie bijlagen
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Bert op 23 februari, 2025, 20:34:32
Als je een foto van het typeplaatje plaatst dan kunnen we met je meekijken of er onderdelen te koop zijn.
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Henk 2 leerdam op 23 februari, 2025, 20:48:24
Jammer dat je geen type nummer vermeldt.

Soms is een serie veren gewoon mislukt.
Ik denk dat delonghi iets heeft uit te leggen.
In de consumentengids van november 2024 staat duidelijk wat de consument mag verwachten na de garantieperiode ook na twee jaar.
Sinds het in werking treden van het nieuwe consumenten recht moeten we daar als repair café attent op zijn.
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Henkw op 23 februari, 2025, 23:28:11
Type Ecam 23.120.SB
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Henk 2 leerdam op 24 februari, 2025, 11:39:56
Beste naamgenoot,

Dank voor het snel naleveren van het type nummer. Daar kunnen we dan wat mee!

Met het type nummer zonder ".SB " vind je hier (onder de handleiding) een forum met de problemen die anderen al hebben gehad/opgelost.
https://www.gebruikershandleiding.com/DeLonghi-ECAM-23.120/handleiding-5-562563.html

In het venster "zoeken in het forum" kan je dan het trefwoord van de klacht invullen.
Bijvoorbeeld bij "resetten" zie ik die vraag op 17 juni 2020 met 56 adhesie betuigingen en een antwoord zonder adhesie betuigingen.....De wens om te resetten zal niet voor niets ontstaan zijn.....
Helaas levert "veer" of "veren" (nog) niets op, maar kan je met de klacht omschrijving van de klant nog medestanders met dezelfde problematiek vinden.

In elk geval is het zinvol je eigen ervaring ook op dit forum te melden.

Soms brengen fabrikanten (nagenoeg) hetzelfde apparaat uit onder een ander nummer zodat de lijst klachten niet te lang wordt. Dan moet je even zoeken onder een soortgelijk nummer, dat voor of na het bewuste type uitgebracht is.

Ik heb overigens al diverse Delonghi's onderhand gehad maar nog geen gebroken veer aangetroffen.
Jouw ervaring prent ik wel in m'n geheugen.

suc6
Henk2


Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Bert op 24 februari, 2025, 13:32:10
Misschien dat je hier wat aan onderdelen kunt vinden.

https://komtra.de/delonghi-ersatzteile/delonghi-ersatzteile-ecam-23.120.sb-kaffeevollautomat/ventil-schalter.html?page=categorie&ag=995202&cat=1445
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Piet op 24 februari, 2025, 18:01:00
Dag Henk,
Deze veren zitten standaard in 10-tallen DeLonghi modellen maar zijn niet los verkrijgbaar. Morgen zal ik voor je kijken wat ik heb liggen aan onderdelen uit geslachte machines. Daar zit bijna zeker wel wat bij.
Groet,
Piet
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Henkw op 24 februari, 2025, 22:08:50
Dat zou geweldig zijn Piet. Anders kost het de eigenaar een nieuwe onderdeel terwijl het ventiel verder nog in orde is. Ik hou contact.
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Piet op 26 februari, 2025, 09:02:47
Henk, gevonden. Zet je je adres in een PB?
Titel: Re: Delonghi koffiemachine
Bericht door: Henkw op 28 februari, 2025, 18:51:57
Dankzij dit geweldige forum heb ik een koffiemachine kunnen repareren zonder een nieuw onderdeel te installeren, waarvan slechts een kleiner onderdeel defect was.
Dit kleiner onderdeel 2 RVS-veren zijn niet los verkrijgbaar.
Dit geeft aan dat het zeker zin heeft om eerst  op dit forum te vragen, alvorens nieuw aan te schaffen.
Namens de gelukkige eigenaar wil ik jullie bedanken en in het bijzonder Hans en Piet.