Krups XN3005 demontage

Gestart door Piet van Dorssen, 14 februari, 2020, 17:24:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet van Dorssen

Wie kan mij advies geven een XN3005 Pixie te demonteren? Een apparaat van een klant doet helemaal niets. Geen ledjes die gaan branden. Er moet dus gezocht worden in de electronica en daarvoor moet de hele unit uit het huis worden gehaald. De linker zijplaat heb ik met enige moeite los kunnen krijgen maar de brouwunit, pomp en electrische gedeelte zouden als geheel los gemaakt moeten worden. Helaas zonder resultaat tot nu toe. Aan de onderkant van de electrische module zit een bevestigingsclip die goed is te openen. Het probleem is de brouwunit die muurvast zit.
Wie heeft ervaring en kan helpen?
Op internet staat een hele goede demontagebeschrijving van een iets ouder apparaat. Alleen de beschrijving over de demontage van het bionnenwerk geldt niet voor de nieuwere XN3005.

Piet, Lelystad

Bert

Piet,
zou deze handleiding je kunnen helpen?

http://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=277.msg507#msg507

Zoek anders eens op You tube met de door jou opgegeven tekst, dan zijn er verschillende hits die je verder zou kunnen helpen.
Groetjes,


Bert

Piet van Dorssen

Bert, dank voor de reactie. Dit is mij bekend. Van dit specifieke apparaat staan geen Youtube filmpjes op internet. Ik weet nu van de klant dat ik de XN3005 als studieobject mag gebruiken.
Dus ga ik wat meer kracht uitoefenen. Als hij uit elkaar is zal ik wel een verhaaltje schrijven over de demontage.

Maar misschien is er nog een mede-reparateur die dit apparaat kent en gedemonteerd heeft.
Dat zou mooi zijn zodat de kennis kan worden gedeeld.
Piet

Piet van Dorssen

Het is gelukt!
Met een tang de "lever arm" (waar de handel aan gemonteerd word) volledig horizontaal gezet. Daar bleef hij dus op vast zitten. Daarna met een grote schroevendraaier de hele brouwunit voorzichtig los gewrikt.
De flowmeter verwijderd en geopend. Geen vervuiling aangetroffen. Bij andere goedwerkende flowmeters hoor je het wieltje draaien als je blaast op de opening waar de slang van het reservoir op komt. Dat is nu niet het geval. Onzeker of de flowmeter defect is. Aan de print is verder niets te zien. De schakelaar heb ik doorgemeten en lijkt te functioneren. Dat zou kunnen betekenen dat de print een defect heeft en vervangen moet worden. Waarschijnlijk niet de moeite waard gezien de altijd hoge kosten voor een vervangende print.
Ik laat nog weten hoe dit afloopt.

Piet van Dorssen

Toch nog een vraag:
Wie weet hoe ik de brouwunit verder demonteer? Zie bijgaande foto.

Drambuie

Mogelijk mosterd na de maaltijd:
Google maar op 'NESPRESSO PIXIE C SERVICE MANUAL'  ???
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Dank, ik heb een uitstekende service manual, echter die wijkt op een paar punten af.

Drambuie

De twee lagers van het het thermoblok kan je van hun as omhoog trekken en verwijderen. (één is er goed zichtbaar op je foto)
In uitgetrokken stand kan je het thermoblok dan naar beneden uit de zetgroepkap verwijderen.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Bedoel je aan de linkerzijde? Ik heb dat al voorzichtig  geprobeerd maar dan ga ik wat meer kracht zetten.

Drambuie

Excuses, het was ook al weer een tijd geleden; De lagers zelf kan je verwijderen in ingeschoven en ook nog licht ingedrukte stand!
Zie foto!
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Drambuie

Dit onderdeel kan je aan beide zijden in zijn geheel omhoog trekken terwijl je de zetgroep in ingeschoven stand ook nog iets indrukt. 
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Dank, het is gelukt!
De kop van de brouwunit zit op een veer. Door de zetgroep in te drukken komt er ruimte om de lagers te verwijderen. Bij montage geldt hetzelfde: eerst de zetgroep indrukken en daarna de lagers terugplaatsen.
Met dank aan Drambuie. Is toch een goede whisky likeur?

Bert

Citaat van: Drambuie op 16 februari, 2020, 12:43:30
Mogelijk mosterd na de maaltijd:
Google maar op 'NESPRESSO PIXIE C SERVICE MANUAL'  ???

Dat was een goede tip Alex, geweldig

Zeer goede servicedocumentatie gevonden.

Bedankt
Groetjes,


Bert