(Her)Start Repair Café Veendam, tips?

Gestart door Paul Joosten, 21 mei, 2022, 10:34:18

Vorige topic - Volgende topic

Paul Joosten

Dag allemaal,

Als een van een handjevol vrijwilligers probeer ik de herstart van Repair Café Veendam zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarbij vraag ik aan jullie, hopelijk meer ervaren vrijwilligers, om tips en suggesties die ons daarbij kunnen ondersteunen.

Voorgeschiedenis
Een paar jaar geleden startte Repair Café Veendam met bijeenkomsten in een ruimte in een voormalige brandweerkazerne, een middag in de maand. Met twee, korte tijd drie, 'technische' mensen, later aangevuld met een ervaren textiel naai-ster, konden we simpele problemen oplossen. Veel oude lampen, huishoudelijke apparaten, een enkele radio, de onvermijdelijke koffieapparaten en dergelijke konden weer aan tevreden 'klanten' meegegeven worden. Toen kwam corona, twee jaar dicht en inmiddels is de ruimte ook niet meer beschikbaar.

Nu, vlak voor de start
Na lang zoeken en diverse wisselingen in de begeleiding vanuit een welzijnsorganisatie van de gemeente, hebben we een nieuwe locatie, een letterlijk handjevol groepje vrijwilligers en staan we op het punt om weer open te gaan. We mogen een middag in de maand gebruik maken van een algemene ruimte in een buurthuis, er is boven ruimte om een bescheiden kast te plaatsen om onze spullen in op te ruimen. Er is nog wat gereedschap en een bescheiden bedragje uit de voormalige fooienpot. Nogal een uitdaging? We gaan gewoon beginnen en zien wel waar het schip strandt. Ons team bestaat nu uit twee vrijwilligers met de nodige ervaring met de naaimachine, twee techneuten (een voormalige radiohandelaar/reparateur en ondergetekende, oud-marineman en radiozendamateur met kluservaring) en iemand voor de receptie/administratie/koffie etc. met op de achtergrond als organisatoren twee medewerkers van gemeentelijke welzijnsorganisaties.

Vragen:
* Hoe kom je aan meer vrijwilligers? Vakbekwaamheid is een pre maar in dit stadium kunnen we niet al te kritisch zijn denk ik?
* Hoe kom je aan meer financiële middelen? Voor de hand ligt een aanvraag bij het potje Burgerinitiatief bij de gemeente maar daar hoort natuurlijk wel een begroting bij. Welke posten hebben jullie bij een dergelijke aanvraag opgebracht? Zelf denken we aan aanschaf van een basisset gereedschappen, grijpvoorraad onderdelen, aanpassingen aan de ruimte (veilige stroomvoorziening, goede verlichting, kastruimte), wat kantoorbenodigdheden en eventuele andere eenmalige kosten. Dan de zaalhuur (is gelukkig heel vriendelijk) en andere mogelijk periodiek terugkerende kosten. Wat zijn we nog vergeten? Andere 'bronnen'?
* Hoe kunnen we de ruimte het best inrichten? Het is een zaaltje met wat tafels en stoelen, maar een paar WCD's aan de wanden, niet al te beste verlichting. We moeten bij elk repaircafé de inrichting zelf aan onze wensen aanpassen en na afloop weer volledig opruimen.
* Hoe krijgen we meer bekendheid bij de potentiële 'klanten'? We hebben een Facebookpagina en sturen binnenkort een persbericht naar de lokale en regionale media. Wat hebben jullie nog meer ingezet?

Alle tips en suggesties zijn van harte welkom! Woon je toevallig in de buurt en heb je tijd op de eerste dinsdagmiddag van de maand? Nog meer welkom!

Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

ddenhamer

Dag Paul,

Ter overweging: Ook al vind ik het persoonlijk jammer dat het nodig is, maar in een aantal van de Utrechtse RC's waar ik 'werk', leggen we de 'klanten' het volgende voor:

[ik citeer]
Als u besluit gebruik te maken van onze hulp, gaat u akkoord met de volgende huisregels:

1 ) U biedt uw spullen op eigen risico ter reparatie aan.
2 ) Noch de organisatoren, noch onze vrijwilligers zijn aansprakelijk voor schade als gevolg van verstrekte reparatieadviezen of -instructies, voor schade aan de ter reparatie aangeboden voorwerpen, voor gevolgschade of voor andere schade die het gevolg is van onze activiteiten.
3 ) Wij geven geen garantie. Veel reparaties slagen, maar het komt ook voor dat een poging mislukt. Of een reparatie lijkt aanvankelijk geslaagd, maar het betreffende voorwerp blijkt na thuiskomst toch niet in orde te zijn.
4 ) U bent verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van uw spullen, als ze niet gerepareerd kunnen worden.
5 ) De door ons verrichte reparaties worden gratis verricht door deskundige vrijwilligers, maar schroom niet om zelf de handen uit de mouwen te steken. Schroeven losdraaien of een zoom lostornen bijvoorbeeld kan vrijwel iedereen. U kunt ook de reparatie zelf uitvoeren onder begeleiding van de repairder.
6 ) Om onze kosten te dekken stellen wij een vrijwillige bijdrage zeer op prijs.
7 ) U blijft tijdens de reparatie bij de repairder.
8 ) Voor nieuwe onderdelen, zoals stekkers, zekeringen, lampjes en batterijen betaalt u de kostprijs.
9 ) Repairders hebben het recht reparatie van bepaalde spullen te weigeren, bijvoorbeeld omdat ze inschatten dat de reparatie te ingewikkeld gaat worden.
10) Wij kennen twee soorten reparaties:
A) Met aanmelding via het internet vooraf. U krijgt van ons als antwoord een tijdvak waarin u iets ter reparatie kunt aanbieden.
B) Zonder aanmelding vooraf. In dit geval is het mogelijk dat u lang moet wachten. Het is zelfs mogelijk dat u niet geholpen wordt, bijvoorbeeld als u tien minuten voor sluitingstijd binnenkomt.
Internet-aanmeldingen hebben voorrang, dus het kan zijn dat iemand die een reservering heeft voorgaat, ook al is die later binnengekomen.
11) Wij werken met inschrijfformulieren. Bij binnenkomst ontvangt u een exemplaar van onze gastvrouw of -heer, met het verzoek slechts één reparatieverzoek erop in te vullen.
12) Wilt u meerdere spullen ter reparatie aanbieden, dan sluit u na de eerste reparatie weer achter aan in de rij om een nieuw formulier in te vullen voor de volgende reparatie. Zo houden we de wachttijd voor alle bezoekers acceptabel.
[einde citaat]

Ere wie ere toekomt: ik heb dit gebruikt met toestemming van RC Nieuwegein; een scan van hun aanmeldformulier voeg ik bij dit bericht. [bijlage]

Dirk

Paul Joosten

Dank Dirk, we hebben zelf ook al iets dergelijks, overgenomen uit de informatie die we indertijd van de landelijke club ontvingen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Bert

Ik vraag me trouwens wel af of een maandelijkse bijeenkomst zinvol is.
Want je gaat geen maand zitten wachten zonder koffie of zonder stofzuiger.
Dan heeft men allang een nieuwe gekocht.
Want dat merk ik nu ook.
Doordat de coronacrisis reparaties hebben tegengehouden, komt men nu reparaties aanbieden, terwijl men al een nieuwe gekocht heeft.
Dan ben je daar wel druk mee, in de wetenschap dat dit apparaat waarschijnlijk nooit meer gebruikt wordt.
En dat is wel zonde van mijn tijd.

Want daarmee hebben we de afvalberg niet verkleind, maar iets vertraagd, want bij de volgend opruimsessie gaat hij alsnog naar de stort.

Ook het in de vakantie maanden sluiten is dodelijk voor de hoeveelheid aanloop, want de mens wil regelmaat.
En beschikbaarheid.
En liefst zo snel mogelijk
Groetjes,


Bert

Paul Joosten

We hebben de jaren vlak voor corona ook dat schema aangehouden en daar nooit klachten over gehad. We hebben maar een paar vrijwilligers die allemaal ook nog veel andere bezigheden hebben dus meer zit er voorlopig helaas niet in. Mochten er meer vrijwilligers komen en meer reparatievragen dan we aan zouden kunnen is uitbreiding t.z.t. wel mogelijk. Eerst maar eens zien dat we op de nieuwe locatie, helaas niet erg centraal gelegen maar die zijn ook niet overal tegen een betaalbaar bedrag beschikbaar, de loop er weer in gaan krijgen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Bert

https://cfsd.org.uk/events/european-repair-cafe-webinar/

European Repair Café Webinar

30th June 2022
15.00 – 18.00 GMT+1 (16.00 – 19.00 Nederlandse zomertijd)
Online: Zoom

Organised by The Centre for Sustainable Design (®) at the Business School for the Creative Industries at the University for the Creative Arts


Background

Repair Cafes are grassroots, community-led approaches to extending the life of products through repair. The 1st Repair Café was established in 2009 in the Netherlands and since then the concept has expanded globally. The Repair Cafe Foundation highlight that there are now over 2360 Repair Cafes in the world, with new projects being set up daily. Due to the skilled nature of volunteers at Repair Cafes, significant repair rates are being achieved: a global study in 2016 indicated that repairers had achieved average 63% repair rates per session. Repair Cafes are reinforcing the importance of social and community dimensions, alongside the environmental benefits. As the concept of Circular Economy evolves, Repair Cafes are likely to play an increasingly important role at a local level.

Event objectives

The webinar will

Provide recent research on repair cafes
Give an opportunity to hear different European perspectives on Repair Cafés
Highlight practical issues associated with running Repair Cafes
Provide insights for those considering setting up a Repair Cafe
Agenda

Chaired by: Professor Martin Charter, Director and Chair, Board of Trustees, Farnham Repair Café – listen to podcast here, The Centre for Sustainable Design (®), Business School for the Creative Industries, University for the Creative Arts (UCA)

15.00  Introduction

Professor Martin Charter

15.05  Repair Cafés

Martine Postma, Founder, Repair Café Foundation

15.20  Global Repair Café Survey

Professor Wouter Spennick, Erasmus University

15.35  Q&A/Discussion

16.00  Panel

Kate Boursnell, Representative, Cambridge Repair Cafe Network, UK

Phoebe Brown, Director, Repair Cafe Wales, Wales

Tom Hansing, Research Associate, Foundation Anstiftung and Co-Coordinator, Network Repair-Initiatives, Germany

Jessika Richter, Board Member and Volunteer, Repair Café Malmö and Repair Café Lund, Sweden

16.30  Breakout Groups

Funding
Insurance
Recruiting volunteers and customers
3D printing spare parts
Getting young people involved
17.15 Report Back

17.40 Discussion

17.55 Summing Up

18.00 Close

Registration

The event is free of charge but you need to register via an email to Ros on rcarruthers@uca.ac.uk

Further information

For more information contact:
Ros Carruthers
The Centre for Sustainable Design ®
Business School for the Creative Industries
UCA
+44 (0) 1252 892772

Funding

Funding received from Research England 2019-20 QR Strategic Priorities Fund. Research England is part of UK Research and Innovation, a public body funded by the UK government. For more information visit www.ukri.org or re.ukri.org



Groetjes,


Bert

Paul Joosten

Lijkt me wel interessant Bert, alleen de tijd staat wat verwarrend. Zowel in Engeland als hier werken we nu met zomertijd, dat zou dus een uur later zijn dan aangegeven. Ik zal me aanmelden en dat nog even navragen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Bert

Hoi Paul,
ik dacht heb ik wat gemist?

Maar waar ik ook kijk op het net Londen zit op GMT en Amsterdam op GMT+1
Dus ik weet het niet, en lijkt het bericht goed te zijn.
Groetjes,


Bert

Paul Joosten

Klopt helemaal, behalve wanneer het zomertijd is! GMT verandert niet, lokale tijd gaat de klok dan een uur vooruit. Lokale tijd in Engeland is nu GMT+1 en hier GMT+2...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Bert

Ja ik zie het !
Ik dacht eerst dat je bedoelde dat we gelijke tijd hadden, maar het was gewoon een tikfout.
voor de duidelijkheid even aangepast.
Groetjes,


Bert

Paul Joosten

Ook op de site waar je de info vandaan hebt spreken ze over GMT en CET, dat zijn aanduidingen voor wintertijd. De verwarring is dus nog niet opgelost maar hopelijk komt er duidelijkheid van Ros wanneer die reageert op mijn aanmelding waarbij ik hier ook naar heb gevraagd. Ik vermoed dat lokale tijd BEDOELD wordt maar dat STAAT er dus niet...  :o
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Bert

Dan hoor ik het wel Paul, en zal het dan wijzigen.
Groetjes,


Bert

sloterdijk-zuid

Dag Veendam, ons repaircafé haalt naar schatting de helft van de klanten binnen met een bord voor de deur. Groeten uit Sloterdijk.

Paul Joosten

Dat deden we op onze oude locatie ook al, vooral om aan te geven dat we open zijn. Helaas zitten we nogal achteraf in een woonwijk. Hadden we wellicht liever anders gezien maar we zijn al blij dat we eindelijk weer een betaalbare locatie gevonden hebben!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Paul Joosten

Mochten jullie toevallig in de buurt zijn: iedereen is van harte welkom op de heropening a.s. dinsdag:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

Bert

Veel succes Paul,
maar even langs komen is me, met de huidige benzineprijzen, even iets te veel.  ;)
Groetjes,


Bert