Rolstoel-as vervangen

Gestart door ddenhamer, 29 oktober, 2023, 11:28:40

Vorige topic - Volgende topic

ddenhamer

Collega's,

Een van onze bezoekers rijdt in een rolstoel, die is voorbereid op een elektrische aandrijving op de achterwielen. Zij gebruikt echter een elektrische 'aanhaak'-aandrijving, die aan de voorzijde wordt gekoppeld. De as tussen de achterwielen is aan het verslijten en zij heeft een nieuwe as gekocht die ze geplaatst wil hebben.
Die nieuwe as is niet geschikt voor elektrische aandrijving (en dat is ook de bedoeling).
De (grijze delen van de) huidige as zijn dikker dan de nieuwe en de (kunststof) asklemmen zijn dus te ruim/te groot voor de nieuwe as.

Als oplossing denk ik aan kunststof (rubber of PU) vulbussen, waarmee het verschil kan worden overbrugd, maar ik sta open voor andere suggesties.

Foto's (rolstoel ligt 'op zijn rug', dus 'van voren' gefotografeerd):



Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht. Eventuele vragen, opmerkingen en/of suggesties verneem ik graag.

Dirk

Bert

Ik zou als de as versleten is er weer een as inzetten die ook weer geschikt is voor hetzelfde doel.
En wel dezelfde maatvoering heeft.

Het opvullen van mispassingen lijkt me geen optie en zou ik beslist niet doen.
Want wie is er verantwoordelijk als er wat gebeurt?

De klant kan het dan wel willen, maar ik zou er niet voor gaan.
Groetjes,


Bert

ddenhamer

(rood hoofd)

Gisteren is ze weer langsgekomen bij een ander RC waar ik ook 'werk' om de omtrekken precies te laten opmeten met een schuifmaat, die ik de vorige keer niet bij de hand had.
Wat blijkt: er is nauwelijk verschil (0,1 mm) in diameter, zoals ik dacht.
We hebben -betrekkelijk- eenvoudig de oude as door de nieuwe vervangen.
De kunstof klemmen konden -niet verbazend- het minimale verschil goed compenseren.
Ze was heel blij.

Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk




Bert

Ach ja Dirk, we lijken net op mensen en maken zelfs in het repair cafe wel eens een foutje.
Gelukkig ging ze niet bij de pakken zitten en is het alsnog opgelost.
Groetjes,


Bert