Wat repareren we wél en níet?

Gestart door Edjekadetje, 16 oktober, 2023, 16:55:52

Vorige topic - Volgende topic

Edjekadetje

Hoi allemaal!

Werkend op RepairCafé Abcoude wordt ik zo nu en dan geconfronteerd met reparatieverzoeken waar ik zo mijn vraagtekens bij zet.
Natuurlijk hou ik mij daar als vrijwilliger het liefst verre van, maar het volgende zou ik graag ter discussie stellen en hoop op bruikbare feedback.


Een paar voorbeelden:
1.
De klant biedt een huishoudelijk apparaat aan dat zodanig flink vervuild is, dat openmaken eigenlijk geen optie is zonder er een gigantische vieze boel van te maken.

2.
Een vaak terugkerende klant komt met een oude prul (meestal een electronisch apparaatje) met een laag stof erop en tijdens reparatie blijkt hij het er niet voor over te hebben dat er bv nieuwe onderdelen in moeten en bedankt vervolgens voor de moeite.
Telkens heeft hij weer iets bij zich en telkens moeten andere klanten op hem wachten terwijl een monteur met hem bezig is.

3.
Fietsen; in de regel plakken wij geen banden. Iets wat kapot is of met de verlichting is te goed te doen, maar ons standpunt is dat je ófwel aan een handige buurman/kennis/familielid vraagt of de band geplakt kan worden, óf je gaat ermee naar de lokale fietsenwinkel.
Wij zien dat mensen dat te duur vinden en hiermee maar naar RepairCafé gaan.
(Dit wordt tevens ingegeven doordat veel fietsenwinkels eigen klanten steeds vaker voorrang geven en 'vreemde' fietsen op de wachtlijst komen)

Ik vind het elke keer weer kicken als ik iets gerepareerd heb en de klant met een grote smile weer naar huis gaat. Ik ben niet de persoon om 'nee' te verkopen, maar ik worstel een beetje met die makkelijke lui die met smerige apparaten komen of liever geen geld uit willen geven.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Groet, Ed
Met handige groet,
Ed uit Abcoude

Drambuie

De echte opportunisten die met (als 'defect' door de kringloop verkochte spullen, niet eigen spullen, of te zeer vervuilde spullen komen of overduidelijk op het woord 'Gratis' afkomen zetten wij meestal eerst zelf aan het werk (samen repareren!) door ze het apparaat schoon te laten maken of het zelf te demonteren of onder begeleiding zelf de fietsband te laten plakken. Als we 'onderdeels-kosten' verwachten, geven wij dat aan en als dat een probleem is beginnen we er niet aan op stoppen wij met repareren.
Onze huisregels geven de ruimte reparaties te weigeren, zelfs zonder opgaaf van reden, maar bij deze mensen leggen we die redenen, zeker als het 'recidivisten' zijn, uitdrukkelijk wel uit'.
Slechts twee maal is het tot nu toe nodig geweest om als coördinator iemand separaat de doelstellingen van het Repair café nog eens uit te leggen en aan te geven dat betrokkene niet welkom is en niet geholpen zal worden als die doelstellingen niet gerespecteerd worden.
(Sommige reparateurs mensen hebben moeite 'nee' te verkopen en geven pas er naar gevraagd bij de nabespreking aan dat ze moeite met bepaalde bezoekers hebben waarbij de coördinator deze mensen bij een volgend bezoek terzijde neemt).
Realiseer je wel dat sommige mensen slechts van het Repair Café horen 'dat je er gratis spullen kan laten repareren'.
Het is daarom belangrijk dat er bij de ontvangst iets van de achtergrond en doelstellingen van het Repair Café uitgelegd wordt.
Leidend voor ons is dat wij het leuk (blijven) vinden om te doen.
Succes, Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

ddenhamer

In grote trekken hanteer ik dezelfde uitgangspunten als Drambuie/Alex.

Dirk (Utrecht-Oost, Utrecht-Merwede, Utrecht-Votulast, Utrecht-Uithof, Utrecht-de Bieb)

Edjekadetje

Citaat van: Edjekadetje op 16 oktober, 2023, 16:55:52(Sommige reparateurs mensen hebben moeite 'nee' te verkopen en geven pas er naar gevraagd bij de nabespreking aan dat ze moeite met bepaalde bezoekers hebben waarbij de coördinator deze mensen bij een volgend bezoek terzijde neemt).
Realiseer je wel dat sommige mensen slechts van het Repair Café horen 'dat je er gratis spullen kan laten repareren'.
Het is daarom belangrijk dat er bij de ontvangst iets van de achtergrond en doelstellingen van het Repair Café uitgelegd wordt.
Leidend voor ons is dat wij het leuk (blijven) vinden om te doen.
Succes, Alex


Hoi Alex!
Hartelijk dank voor je mening hierin.
Het gebeurd inderdaad dat mensen met kringloop spulletjes aan komen zetten.
Ik vraag sowieso altijd als eerste "wanneer is hij er mee uitgescheden, wanneer deed hij het voor het laatst?"
Vaak is er dan twijfel, want óf ze weten niet meer wanneer het was omdat het al zó lang geleden is, ófwel het was al stuk toen het in bezit kwam. Vaak volgt dan een ontwijkend antwoord.

Wat ons gebeurd is dat na de RC sessie tijdens de gezamenlijke lunch de ergernissen en vraagtekens naar voren komen.
Het is exact zoals je stelt, we zijn terughoudend om 'nee' te verkopen.
Ik heb de laatste keer toen dit ook gebeurde duidelijk gemaakt dat we best ergens voor mogen staan en ietsje assertiever mogen zijn.

Het duidelijk maken van de huisregels cq richtlijn hoe wij handelen mag best beter gecommuniceerd worden en dat wij niet langer een soort afvoerputje zijn voor de mensen die een betaalde reparatie er niet voor over hebben.

Wij vinden het bovenal erg leuk werk om te doen en dat moet zo blijven.
Dankjewel Alex voor je feedback! Gaan we zéker wat mee doen.

Ed
Met handige groet,
Ed uit Abcoude

Bert

Natuurlijk is iemand met een lekke band welkom, want we kunnen tenslotte niet in iemands portemonnee kijken.
Maar we gaan dat natuurlijk niet zelf doen.
De persoon in kwestie moet het zelf doen, onder onze leiding.
Dan leert hij/zij ervan en kan het de volgende keer zelf.

Als er vieze spullen ter reparatie aangeboden worden, dan verzoek ik ze vriendelijk, om dit thuis schoon te maken en de volgende keer weer met een schoon apparaat terug te komen.

Van de week nog iemand met een frituurpan, die twee keer zo groot was vanwege de vettigheid, nou de groeten.
Groetjes,


Bert

Edjekadetje

Citaat van: Bert op 18 oktober, 2023, 10:56:57Natuurlijk is iemand met een lekke band welkom, want we kunnen tenslotte niet in iemands portemonnee kijken.
Maar we gaan dat natuurlijk niet zelf doen.
De persoon in kwestie moet het zelf doen, onder onze leiding.
Dan leert hij/zij ervan en kan het de volgende keer zelf.


Hoi Bert,
Dit is ook een goede insteek en bovendien educatief.
Voor de rest erg herkenbaar wat je verder opnoemt.
Dank voor je reactie.

Het lijkt mij verstandig om onze leiding bij bovenstaand gedachtengoed te betrekken.
Wellicht geld dat ook voor andere afdelingen in het land.
Tot zover iedereen bedankt voor het delen van je mening.
Met handige groet,
Ed uit Abcoude