Koffiemachine Krups EA873

Gestart door Wido, 15 december, 2023, 23:29:11

Vorige topic - Volgende topic

Wido

Bij ons Repaircafe Leusden werd deze machine vorige week aangeboden.

Hij heeft als REF: EA873810/700-4020. Ik neem dus aan bouwjaar 2020 (vind ik ook op de ULKA pomp).

Ziet er  als nieuw uit.
Probleem: Start op met de melding Bezig met spoelen... en de balk onder brandt rood.

Maar er gebeurt niets.
In het display zit dus een printplaat met een processor en ook een CR2032 lithium cel.

Meestal helpt het door deze batterij te verwijderen en dan opnieuw op te starten, zodat deze processor gereset wordt.
Natuurlijk eerst de boel stroomloos en checken of alle spanningen op de stuurprintplaat verdwenen zijn voordat je weer iets aansluit.

Maar dat helpt hier niet.

In diverse reviews komt deze melding ook vaker naar voren, maar niemand heeft een oplossing.

Iemand ideeën?

Groet, Wido.

Bertrand

Misschien is er iets mis met de voedingsspanning(en) voor die print.
Kan je achterhalen hoe die aangemaakt worden?
Een schema zal je wel niet hebben.
Bij dergelijke machines zit er meestal een HF geschakelde voeding op de print, maar misschien is het zelfs een eenvoudig systeem met wat dioden en condensatoren, dus zonder galvanische scheiding.

Heb je een foto van die printkaart?

Bert

Graag een foto van het typeplaatje met alle gegevens.
Groetjes,


Bert

Wido

Heb de X2 c's eerst gecheckt, de zwarte linksboven is 1 microFarad (X2) en de gele ontstoor c over de 230V was gezakt naar.22, ipv .33, dus die heb ik maar vervangen, maar die heeft zeker geen effect verder op de werking.

Hoogstens kun je concluderen dat in de 3 jaar dat deze machine oud is er vrij veel pieken op het net langsgekomen zijn.

Achter de brugcel komt 310 Volt DC tevoorschijn, achter de secondaire spoel komt 5V en 30V.

Wat die zwarte C doet ben ik nog niet achter.

Lijkt echt op een software storing.

Bertrand

Heb je al een factory reset geprobeerd?

Uit de manual :
De machine heeft een storing, de software is vastgelopen OF de machine heeft een defect.

Schakel het apparaat uit en haal de stekker uit het stopcontact, verwijder het filter, wacht één minuut en schakel het apparaat vervolgens opnieuw in.

Houd de AAN/UIT-knop ten minste drie seconden ingedrukt om de machine in te schakelen.

Wido

Natuurlijk.
Werkt niet.
Bijgaand foto's van het display printje.
De CR2032 cel heeft ruim 3 Volt, is dus ok.
Op deze print zit ook nog een 3V3 low drop regulator voor de processor op de achterkant.
Rene, De truc om de knoopcel eruit te halen en dan factory reset werkt ook niet.

Henk 2 leerdam

Citaat van: Wido op 15 december, 2023, 23:29:11Bezig met spoelen.

Beste Wido en anderen,

Ik bewonder jullie moed.
Op deze pagina's zie ik dat deze Krups meer (8) slachtoffers kent met exact dezelfde foutmelding.
Waarschijnlijk topje van ijsberg.
https://www.handleidi.ng/krups/intuition-preference-ea8738/handleiding?page=1

De meer gebruikte handleidingen site kent type nummer EA873 niet (meer?)!
https://www.gebruikershandleiding.com/Krups-EA815/handleiding-5-711474.html

Als het jullie lukt maak je waarschijnlijk heel veel mensen blij!

Wellicht mogen we er toch van uitgaan dat Krups een zichzelf respecterend bedrijf is en dan wel een work around wil verschaffen om dit probleem te tackelen.
Vraag het ze eens, dan kan je zien wat ze waard zijn. En of ze al klaar zijn voor het Right to Repair tijdperk.

Henk2 Leerdam

 

Bertrand

Als ik het goed begrijp heb je meteen na het aanleggen van de netspanning dat vast beeld zoals u beschreef.
Het is toch niet zo dat er eerst wat andere beelden komen en dat het proces telkens vastloopt op het zelfde punt?

Ervan uitgaande dat het niet zo is zou ik ook denken dat het misgaat met de processorkaart.
Wat kost een nieuwe processorkaart?

Als je niets te verliezen hebt, zou je eventueel de truuk met het opwarmen van de processorkaart kunnen proberen.
Als je dit nog nooit gedaan hebt : eerst even kijken op youtube naar enkele voorbeelden.
Ik heb dat al enkele malen met succes gedaan met TV-moederborden.

Het is nogal riskant maar soms lukt het.
Opwarmen met een verfstripper, langzaam en gelijkmatig de kaart opwarmen.

Met een IR-temperatuurmeter constant de temperatuur monitoren op de processor.
Niet boven 150 gr. gaan.
Als je te ver gaat kunnen er componenten loskomen of connectoren smelten en dan is het fataal.

Wido

Ik zal binnenkort de truc met verhitten gaan uitproberen.
Eerst overleg met de eigenaar!
Ik zal daar mijn hete lucht soldeerstation voor gebruiken, daarvan kan je de temperatuur van de luchtstroom instellen.
Blijft riskant.
Prijs van het bord zoek ik nog naar.
Misschien tegen beter weten in, zal ik ook nog een mail naar Krupps.nl proberen.
Gaat even duren, kerst en zo...
Dus even geduld graag,

mvg Wido-Leusden

Veng

Het zal wel door de manier van fotograferen komen dat de 5 elco's rechts op de print een beetje bol lijken te staan.
Staan ze echt een beetje bol, dan moeten ze zeker vervangen worden.
"Bolle elco's", een teken dat ze uitgedroogd zijn, komen immers vaak voor.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Wido

Staan niet bol.
Zou niet best zijn, na amper 3 jaar....

Bert

Citaat van: Wido op 23 december, 2023, 15:17:15Staan niet bol. Zou niet best zijn, na amper 3 jaar....

En toch komt het voor, helaas
Groetjes,


Bert

Piet van Dorssen

Als de machine opstart wordt eerst het thermoblok opgewarmd, daarna wordt er pas gespoeld.
Het lijkt mij dat er een probleem is met het thermoblock c.q. de thermische zekeringen.
Meet die eerst maar eens door om dat of te bevestigen of uit te sluiten.

Wido

Thermoblok: weerstand coffeeheater 37.7 ohm;
Steamheater 56.3 ohm;
Steam NTC: 135KOhm;
Coffee NTC: 130KOhm (bij omgevingstemp  19 gr C, machine lang uit);
Weerstand DC motortje voor tandwielkast: 92 Ohm;
Weerstand 230V Grindermotor: 145-163 Ohm afhankelijk van stand rotor natuurlijk.

m.a.w. de thermische weerstanden en NTC's en de motoren zijn ok.

Toch maar "even" verder uitgebouwd (wat een ramp om daar fatsoenlijk bij te komen.
(alles moet zowat uit elkaar) bracht niets nieuws.

Alle microswitches ook gecontroleerd op goede werking.

Wido

Vervolg:
Verder onderzocht de condensatoren op de stuurprintplaat: alles gemeten in de schakeling.
C44-parallel aan C19 =2100microF: C47 (4u7) hier ook parallel aan: ok.
C48-parallel aan C27, C35: 3x 220microF = 600microF: ok
C1 + C25:  2 x 10uF parallel =20uF: ok
C16 + C59: 2 x 1000uF parallel: ok
C47: 1uF 305V X2: ok. C28:.33uF 275V X2: was nog 240nF vv, ok nu.
Geen effect op werking helaas.

Ook heb ik de truc uitgehaald om de connectors van de stuurplaat 1 voor 1 los te halen en kijken wat voor melding, en of er wel een foutmelding komt: bij de NTC sensors en de waterdistributor kwam de melding "haal de stekker even uit het stopcontact".
Dus de processor reageerde daar in ieder geval wel op.

Henk 2: Ik ga nu eerst eens de klantenservice van Krups benaderen, helpt dat niet, gaan we pogen dieper in die organisatie lastige vragen te stellen.

Het opbakken van de processorplaat laat ik nog even achterwege, is m.i. ook zinloos want processor werkt wel.

Wido

De stuurkaart welke volgens mij de boosdoener is kun je kopen bij Meurs Electronika.
link: https://shop.meurselectronica.eu/nl/index.php?controller=search&s=MIS8030001735

Het dingetje kost daar €112.79  plus verzendkosten.

Ik ga met de eigenaar overleggen. 

Contact met de klantenservice van Krups Nespresso (=WMF ?? beluister de ijzeren Mien maar eens) leverde niets op, zij verwijzen je naar hun reparatieservice E-Care Reverse Logistics B.V.

Wordt misschien nog vervolgd.

Drambuie

Hallo Wido, ik volg je frustrerende reparatiezoektocht.

Ik heb hier al een tijd een eerder model van de EA8... serie staan, maar de stuurprint is helaas anders en dus geen donor voor jouw apparaat.

Mocht jouw eigenaar van reparatie afzien, dan ben ik wel geïnteresseerd in de maalgroep.
Die schijnt uitwisselbaar te zijn met mijn patiënt.
Het rotorvaantje dat onder de (metalen) maalstenen de gemalen koffie naar buiten moet persen naar de zetgroep is 'naar de vaantjes' en op geen enkele manier los te verkrijgen, en de eigenaar wilde niet meer in een complete zetgroep investeren.

Maar ga eerst voor succes bij jouw reparatie!

Alex van Doorn
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Henk 2 leerdam

Beste Alex,

? vaantje? 

Uit een Krups EA81* heb ik nog een veertje, op de foto in de rode  cirkel.
Met het rechte uiteinde moet hij koffie vegen over het metalen gootje van de molen dat bij de pijl nog net zichtbaar is.
Als je dat veertje zoekt kan ik je er dus aan helpen.

PS de stuur printplaat heeft nummer GSM 0296960

Drambuie

Wido, met 'rotorvaantje' bedoelde ik een soort kunststof schoepenrad dat onder de binnenste 'maalsteen' zit (daar waar de punt van de schroevendraaier naartoe wijst) en dat de gemalen koffie naar het gat in de maalhuisbodem (2e foto) duwt zodat het door de klontbreker (de draadjes op de 3e foto) in de zetgroep valt.
Het schoepenrad waarvan alle schoepen afgebroken waren, kan ik nu niet vinden/afbeelden. Is een keer uitgeleend voor 3-d printen maar dat werd niet sterk genoeg.

Jouw veertje ken ik niet en de uitgang van mijn maalgroep (EA7220 werd later EA8...)lijkt ook wat anders dan op jouw foto. Op de mijne kan ik geen partnummer vinden, alleen een stikker met testgegevens.

Op mijn printplaat (GSM-0 300 013) zitten veel minder componenten. 

Groet, Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.