Hall sensor deksel HD7860

Gestart door Piet van Dorssen, 17 mei, 2021, 12:58:07

Vorige topic - Volgende topic

Piet van Dorssen

Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Na het opwarmen van de boiler en het kiezen van een een- of tweekops koffie knippert de middelste toets een paar keer. Dit is de indicatie dat de Hall sensor van de klep niet werkt.
Als ik er een magneet tegenaan houd wordt de pomp wel aangestuurd en begint te lopen.
Ik heb het deksel uit elkaar gehaald maar zie geen magneet die de Hall sensor moet aansturen. De Hall sensor zelf werkt dus wel. Voor de zekerheid heb ik hem vervangen maar daar wordt het probleem niet mee opgelost.
Groet,
Piet
RC Lelystad

Piet van Dorssen

De magneet is inmiddels gevonden, hij was licht verroest. Vervangen door een nieuwe maar daar was het probleem niet mee opgelost.
Om de machine weer werkend te krijgen heb ik een magneetje op de Hall sensor geplakt.
Blijft natuurlijk de vraag waarom een nieuwe magneet in de deksel de Hall sensor niet aanspreekt.
Piet

Bert

Zou het met de polariteit van de magneet te maken hebben?
Dat de electronica bijv. alleen regeert op positieve logica?
Groetjes,


Bert

Drambuie

Sommige Hall-sensoren zijn gevoelig voor polariteit! (omdraaien?)
Gezien de aard van de functie (controle of het deksel juist gesloten is) zal de Hall-sensor alleen reageren als de magneet precies in de juiste positie zit, anders zou hij ook bij een bijna gesloten deksel ten onrechte het signaal geven "deksel gesloten". (kortom de positie van sensor en magneet is kritisch!)
De nieuwe magneet kan te zwak zijn en/of de vervangende Hall-sensor minder gevoelig.

Jouw oplossing zou bij ons het Repair Café niet mogen verlaten. Je schakelt een beveiliging uit! Lekkend water/koffie en elektra gaan niet goed samen!
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Wel behoorlijk laat maar toch een reactie. Helemaal eens met de opmerking dat mijn oplossing niet veilig is. De Senseo is inmiddels behoorlijk gerepareerd met een magneet op de juiste plaats. Dat bleek inderdaad het probleem te zijn.