Senseo hd7810 veel water terug in de tank

Gestart door prismaster, 11 maart, 2024, 18:45:31

Vorige topic - Volgende topic

prismaster

Wie heeft een idee voor mij waar ik moet zoeken bij onderstaand probleem?
Bij het pompen merk ik dat er maar weinig water in het koffie kopje komt. Ik zie veel water via de 3wegklep terugstromen in de watertank. De 3wegklep heb ik vervangen net als de pomp. Heeft allemaal niet geholpen.
Wat zou ik nog meer kunnen onderzoeken? Hoor graag de oplossing.

Bert

Ik denk dat je het richting padhouder moet zoeken.
Een mogelijke verstopping.
Groetjes,


Bert

prismaster

Ook zonder de path houder gebeurt dat.
Ik weet ook niet precies hoe dat 3-wegventiel precies werkt.

Drambuie

Als er nog veel kalkgruis in de boiler zat kan dat in de nieuwe driewegklep terecht komen en deze weer open houden.

Driewegklep testen met een flinke injectiespuit (zonder naald) en een slangetje:

Bij geringe(!) druk op de boileraansluiting druppelt er water uit de zij-uitgang. (Nodig om het uitzettende het water van de opwarmende boiler een uitweg terug in de tank te geven zonder dat deze al naar de koffiepad gaat.)
Voer je de druk op (alsof de pomp werkt) dan moet de zij-uitgang naar het overloopje sluiten en komt het water uit de bovenuitloop naar de koffiepadruimte.

Zet je druk op de bovenaansluiting dan moet deze dicht blijven (dit is puur een éenrichtingsventiel dat alleen opengaat als de druk van uit boiler door de pomp oploopt en het moet voorkomen dat de koffie vanuit de padruimte terug de boiler in loopt als de pomp klaar is.)

Als de pomp goed is en de (juist gemonteerde) driewegklep ook, dan blijft de druk te laag en kan dat alleen verklaard worden door een lek in de verbindingen tussen pomp, boiler en driewegklep of in de boiler zelf, maar dat merk je snel genoeg.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

prismaster

Dank je voor de heldere uitleg van het 3weg ventiel.
De vervangen pomp was overigens niet een nieuwe. Zou dus best kunnen dat de pomp onvoldoende druk levert. Dat begrijp ik uit de uitleg. Heb nu een nieuwe pomp besteld. Zal mij benieuwen. Ik laat het weten.

prismaster

Een nieuwe pomp heeft mijn probleem opgelost. Pompen buiten de machine getest en de nieuwe geeft een veel krachtigere straal. Pomp was dus duidelijk versleten.
Dank voor het meedenken. De uitleg van de 3wegklep zette mij op de gedachte van de verminderde pompdruk.
Met 20 euro heb ik weer een senseo werkend.