Onderdeel Krups XN3005 PIXIE gezocht

Gestart door Drambuie, 29 oktober, 2018, 14:28:35

Vorige topic - Volgende topic

Drambuie

Gezocht: Voor een Krups XN3006 10 (Nespresso) Pixie (gelijk aan: Magimix M110. DeLonghi EN125, Nespresso EF 280 / C60 en EF 281 / D60) de kunststoffen cuphouder (nummer 3 in de tekening) die deel uitmaakt van de brouwunit en het thermoblok, die slecht als combinatie (3 en 4) te koop zijn (art MS-0067949) voor een prijs variërende tussen een halve en driekwart Pixie!
En ja..., het gaat om de Pixie waarvan Nespresso bij de introductie in 2011 trots(!) vermeldde dat het apparaat slechts 10 schroeven bevat (8 voor de verwisselbare sierplaten en 2 voor de beugel) en dat het apparaat voor het overige bij fabricage volledig elkaar geklikt wordt en dus voor ons (bijna) niet te openen is, laat staan repareerbaar. >:(
De huidige cuphouder vertoont bij de wel erg dunne rand haarscheuren (pijlen) waardoor het hete water naar buiten spuit (in plaats van door de cup geperst te worden) en direct in de lekbak terecht komt.
Te dun/zwak kunststof (PA6/G5) waaruit met de jaren ook nog de weekmakers verdwijnen. (ja..., die apparaten moeten niet te lang meegaan!)
De cuphouder zelf is niet te repareren; lijm houdt niet bij 15-19 bar en er is geen ruimte voor een cerclagedraad.
Heeft iemand dit onderdeel of een donor?
Alex, Breda
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Drambuie

Inmiddels via MP een geschikte jonge donor gevonden met vaatproblemen (lekkende demper) en een hart dat er mee ophield (pomp doorgebrand) door ritme stoornissen (electronica/printplaat defect door vocht?).
Operaties(s) geslaagd door een nog goede cuphouder over te zetten; scheelt weer 50% afval! :)
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Goedemorgen,
Is de print van de gedoneerde machine nog beschikbaar? Ik heb een XN3005 met een defecte schakelaar.
Bijvoorbaat dank,
Piet
Repair Café Lelystad

Drambuie

Ja Piet,
Wie wat bewaart,die heeft wat :).
De schakelaar wordt naast handbediening ook elektromagnetisch uitgeschakeld.
Spoel en schakelaar zijn doorgemeten en de mechanisch bediening van de schakelaar werkt ook goed.
(Zie foto's)
Wat heb je precies nodig? Stuur maar een bericht.
Groet, Alex
Repair Cafés Breda
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Een mooi bericht. Ik ben niet zo'n electronicus. De schakelaar heb ik wel door kunnen meten. Op de spoel meet ik 104 Ohm maar heb geen idee of dat goed is.
Zou ik de hele print kunnen krijgen? Dan weet ik zeker  dat hij het weer doet.

Drambuie

Met mijn printplaat weet je zeker dat hij het niet doet! Ik schreef eerder al dat deze printplaat (mogelijk door vochtschade) defect is.
Ik mis (ook in je andere draadje) een beetje de systematiek van je foutzoeken: een volledig dood apparaat en dan de flowmeter onderzoeken?
Heb je een draadbreuk in het snoer uitgesloten?

De schakelaar verbindt en onderbreekt dubbelpolig de netspanning na binnenkomst op de print. Ca. 104 Ohm is de juiste waarde voor de spoel van de elektromagneet.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Het snoer heeft geen draadbreuk. Verder dacht ik dat een complete machine donor was van het eerder gezochte onderdeel en dat daar een goede print in zou zitten. En inderdaad de flowmeter heeft er niets mee te maken. Het was meer zoeken naar wat er defect zou kunnen zijn.
Kan ik de gedemonteerde printplaat onder spanning zetten en nog andere metingen verrichten? om te zien wat er defect is?

Drambuie

Ja dat kan, veilig achter een scheidingstransformator, maar dat zou ik niet zelf doen aangezien je schrijft dat je 'niet zo'n elektronicus' bent!
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Klopt helemaal. Ik heb slechts wat basiskennis. Dus toch maar zoeken naar een complete printplaat.

Drambuie

Achter op het thermoblok zitten 2 thermozekeringen waarvan er in ieder geval één in serie staat met de live (bruine draad) netspanningsaanvoer.
Als die onderbroken is, is het apparaat ook 'dood'!
Deze kan je 'off grid' nog wel controleren.
Soms onderbreekt zo'n zekering als het apparaat (lang?) staat op te warmen zonder water in het thermoblok.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Dit is het thermoblok. Sorry voor de vraag maar hoe meet ik precies?

Drambuie

Doorpiepen tussen de twee bruine pijlen en doorpiepen tussen de twee witte pijlen (moeten elk doorverbinden = 0 Ohm / zekeringen zijn 167 graden celcius)
Als je de centrale schroef los draait, komt het witte plastic deel los en zie je de zekeringen tegen het thermoblok zitten
(Hoeft echter niet voor het doormeten en dan moet je de triac ook weer van thermal paste voorzien; deze triac zit tegen het thermoblok geklemd en wordt daardoor 'gekoeld')
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Tussen de witte en tussen de bruine pijlen meet ik 0,1 Ohm (digitale meter). Met m'n analoge meter slaan ze bij beide uit naar 0 Ohm.

Drambuie

Zekeringen dus goed.
Volgende stap: Element van thermoblok stuk? Dan meet je oneindige weerstand tussen een witte en een bruine pijl. (moet ongeveer 50 Ohm zijn)
Element goed > Triac of voedingsgedeelte op de systeemprintplaat stuk! > beiden 'voer' voor een elektronica deskundige.

'Online Repair Café Breda' gaat sluiten ;)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Piet van Dorssen

Hartelijk dank voor alle hulp. Repair Café Lelystad gaat ook dicht.

Ik meet 46 Ohm.

Deze week een electronicaexpert naar laten kijken.

Piet van Dorssen

Toch nog een goed einde: de grote weerstand op de printplaat (ik dacht 40 Ohm) doorgemeten en deze bleek defect te zijn. Omdat we die weerstand niet hadden hebben we die vervangen door 2 weerstanden van 20 Ohm in serie te zetten. Toen werkte de print weer en de ledjes begonnen te knipperen.

Piet van Dorssen

Citaat van: Drambuie op 16 februari, 2020, 12:32:28
Ja Piet,
Wie wat bewaart,die heeft wat :).
De schakelaar wordt naast handbediening ook elektromagnetisch uitgeschakeld.
Spoel en schakelaar zijn doorgemeten en de mechanisch bediening van de schakelaar werkt ook goed.
(Zie foto's)
Wat heb je precies nodig? Stuur maar een bericht.
Groet, Alex
Repair Cafés Breda
Als de flowmeter beschikbaar is zou ik die graag willen hebben. De flowmeter op de printplaat heeft een afgebroken lipje en is niet meer te plaatsen. Verzendkosten zijn uiteraard voor onze rekening.

Drambuie

Citaat van: Drambuie op 16 februari, 2020, 12:32:28
Wat heb je precies nodig? Stuur maar een bericht.
Wordt verder per "persoonlijk bericht" (klikken op het envelopje onder de nickname) afgehandeld. ;)
Van iets dat stuk is leer je het meest.