Magimix Maestria M400 Hendel gaat niet meer omhoog

Gestart door KuipersBest, 08 oktober, 2022, 17:04:10

Vorige topic - Volgende topic

KuipersBest

Van de koffiemachine Magimix Maestria gaat van het ene op het andere moment de hendel niet meer omhoog. Deze zit hartstikke vast. Al dagenlang. Ik heb op internet gezocht maar niets gevonden. Zelf het apparaat uit elkaar proberen te halen. Dat gaat gedeeltelijk goed; totdat de bovenste kap verwijderd moet worden..omdat de bovenste kap alleen verwijderd kan worden als de hendel omhoog staat; gaat dat nu nu juist niet. Zodat je niet kunt zien waarom de hendel vast zit. Ook van onder de kap proberen bij de cup te komen lukt niet omdat er een klep voor zit en je verder niets kunt zien.  Wie heeft dit ook meegemaakt en weet en oplossing. En durf de hendel niet met brute kracht (bijvoorbeeld een schroevendraaier) omhoog te drukken omdat dan wellicht de hendel zal breken. (N.B ik heb reeds geprobeerd de procedure m.b.t. ontkalken te doen, maar ook daarvoor moet de hendel eerst omhoog)
Ik hoop echt op de goede tip; omdat weggooien zonde is.
(En oh ja...de helpdesk bellen van het apparaat..haalt ook niets uit..uren in de wacht...)

zie ook: https://www.buyspares.es/images/mediator/1984/service%20manual%20-%20xn800%20640%20(red).pdf (hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe de machine te demonteren...maar...juist die bovenste kap gaat alleen open met de hendel omhoog...)

Bert

Groetjes,


Bert

KuipersBest


Bert

Groetjes,


Bert

KuipersBest

Beste Bert,
Nee, dat helpt me helaas niet verder.
Het punt is dat het demonteren niet gaat omdat de hendel niet meer omhoog gaat.
Bij het demonteren (stap voor stap uitgelegd in de bijlage die de betreffende link vermeld) gaat juiste dat allerlaatste (het verwijderen van de bovenste kap) niet om de hendel hartstikke vast zit.
Zelfs dit filmpje geeft geen oplossing..omdat juist die hendel het probleem is.
https://www.youtube.com/watch?v=DQxHHjXsG3E

Toch bedankt.

Bert

Nespresso Maestria EF 285 Service Manual
Deze heeft wat goed gedetailleerde tekeningen, en anders geeft het inspuiten met wat WD 40 een oplossing.
Bij kunststof onderdelen wat siliconenspray.
Groetjes,


Bert

KuipersBest


ddenhamer

Toch wel, al is het waarschijnlijk niet (helemaal) wat je zoekt: in dit soort gevallen (als alle andere pogingen hebben gefaald) pas ik steeds meer geweld toe NAdat ik daarvoor onder opgaaf van redenen "hij gaat er zeker niet op vooruit, maar ik wil graag weten waar het mis gaat en dat kan ik alleen als ik hem openbreek" toestemming heb gevraagd aan en gekregen van de 'klant'. Vaak is dan de reactie "hij is kapot, dus slechter kan het niet worden".

Het is weliswaar geen oplossing voor deze klant, maar wel voor andere klanten bij andere RCs als je daarna kunt herleiden wat er mis was en daarover hier verslag uitbrengt.

"Destruction is our delight" [Purcell, (Opera) Dido and Aeneas, Akte III] *wink*

Dirk

KuipersBest

dat zal het uiteindelijk wellicht gaan worden..toch wil ik nog heel even wachten tot misschien die ene goede tip van iemand die het hetzelfde heeft meegemaakt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige met dit probleem ben (geweest)

prismaster

Ik heb onlangs ook zo'n machine onder handen gehad met een ander soort klacht.
Dat de handle niet te bewegen is zit in het mechanisme van de Browunit.
Iets vormt een blokkade waardoor je inderdaad de kap er niet afkrijgt.
Er zit niets anders op dan toch met wat stoten en kracht beweging in dat mechanisme te krijgen.
Omdat het opeens is ontstaan zal een smeermiddel niet veel helpen.
Hoe dan ook, enige kracht via de handle sloopt hopelijk je browunit(en de blokkade) en misschien ook de handle.
Goeie nieuws is dat beide leverbaar zijn bij https://www.partsnl.nl/koffie-onderdelen
Apparaat is dit zeker nog waard.
Hoop dat het je lukt.
Ben Jonkers

KuipersBest

Opgelost!!
Dank je wel voor de laatste tip....niet zozeer dat dat de oplossing was..maar wel de aanzet om het nog eens te proberen. Het apparaat wederom in de handen genomen en met 'volle kracht' de hendel proberen naar boven te halen...en tot mijn verbazing ging dat vrij soepel... Een verkreukelde cup kwam tevoorschijn.
Ik denk dat een en ander door uitdroging/inkrimping van de cup de blokkade (of vacuüm toestand) heeft verholpen.
M.a.w. gewoon een week of 2 niets aan doen...en dan nog eens proberen. Ik heb inmiddels mijn eerste kop koffie weer gezet :).
Bedankt alleen voor het meedenken.