Repair Café reparaties thuis

Gestart door MarianneStadkamerZwolle, 04 maart, 2024, 09:41:11

Vorige topic - Volgende topic

MarianneStadkamerZwolle

Zijn er reparateurs die soms reparaties mee naar huis nemen? En hoe werkt dat dan met eventuele aansprakelijkheid? Weet iemand dit?
De verzekering van repaircafe.org is hier niet helemaal duidelijk over. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of dit heeft uitgezocht.

Groeten
Marianne Elsjan of Wipper
Repair Café Stadkamer Zwolle

Drambuie

Bij ons in Breda gebeurt dat niet structureel onder de vlag van het Repair Café. Incidenteel wel met name voor eigen onderzoek en ter lering bij niet gelukte reparaties. Blijkt reparatie toch nog mogelijk dan wordt betrokkene ingelicht in wordt het bij voorkeur via een volgend Repair Café afgehandeld.

Als je het repareren in het Repair Café beschouwt als burenhulp/vriendendienst en je vraagt er geen vergoeding voor is je aansprakelijkheid beperkt (zie ook de, vanuit Repair Café Nederland/internationaal, voorgestelde huisregels) Je bent wel verantwoordelijk voor je handelen wat betreft grove nalatigheid. Je bent dus wel verantwoordelijk voor het kennen (en respecteren!) van je eigen (deskundigheids-)grenzen.
Dit geld ook voor het meenemen en thuis doen van reparaties, mits je daar geen vergoeding voor vraagt.
Als dit laatste dan gebeurt in het kader van en als verlengstuk van een Repair Café lijkt mij de verzekering ook van toepassing.
Het krijgen van fooien en ander "blijken van waardering of ondersteuning" verandert daar niets aan zolang deze vrijwillig(!) zijn.

Op het moment dat je in het Repair café of bij thuisreparaties een vergoeding vraagt begeef je je op glad ijs, want dan ga je een dienstverleningsovereenkomst aan met andere verantwoordelijkheden en juridische aansprakelijkheden, die mogelijk niet gedekt worden.

De meeste gemeentes kennen overigens ook een aansprakelijkheids- en/of schadeverzekering voor vrijwilligers in die gemeente.

Grijs gebied blijft nog steeds in hoeverre de aansprakelijkheid reikt voor (de kwaliteit en veiligheid van) donor onderdelen uit andere apparaten die in het Repair Café gebruikt worden. (Stokpaardje van de fabrikanten en dure professionele reparateurs.)
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Bert

Groetjes,


Bert