Repiet recycle Megger

Gestart door Repiet, 29 februari, 2016, 20:31:20

Vorige topic - Volgende topic

Repiet

We reclyclen graag. Uit oude onderdelen heb ik een Megger gefabriceerd.
Vandaag nog gebruikt bij een verwarmingselement, waar met een ohmmeter met 3 v meetspanning geen sluiting was en toch de aardlek aansprak.   

De uitgangsspanning is 450 V en de kortsluitstroom 40 mA.
Laat het weten als er navolging is

Bert

Dan meet je wel met een hoge spanning, maar is dit dan ook veilig?

Ik denk van niet, want een maximaalstroom van 40 mA kan in een ongunstig geval dodelijk zijn.

Dus niet doen!
Groetjes,


Bert

Repiet

Reactie Repiet   Wij gebruiken de Megger bij iedere Workshop. Als er een apparaat binnenkomt die thuis sluiting geeft dan meten we eerst met de megger.
Ook de storing is traceerbaar door de aardedraden te volgen en even los te maken . Vandaag nog een sluiting kunnen vinden in een element van een stoomstrijkijzer wat met een gewone meter niet te meten was.
Je moet wel weten wat je doet maar dat is met alles.

Bert

Ja Repiet, isolatieweerstand moet je niet met een ohmmeter meten maar met een megger, dat is helemaal correct.

De meting moet het hebben van de spanning die iets hoger moet zijn dan de bedrijfsspanning.

Meggers zijn er in diverse spanningen, 100 V, 250 V, 500 V en uiteraard de hoogspanningsinstrumenten.

Bij het meten dien je de eerst volgende spanning te nemen en dat is bij 230 V dus de 250 megger. Dus is de meetspanning toch wel wat aan de forse kant met zijn 450 Volt 

Een megger heeft dan wel een hoge spanning, maar nagenoeg geen vermogen. Voor de meting is dat ook niet nodig. Je krijgt van de spanning van een megger wel een optater als je die aanraakt, maar het is nooit onveilig.

Jij maakt jouw meetmethode wereldkundig in de hoop dat anderen jouw idee overnemen. Dat is op zich zelf prima, maar daar hoort dan wel een kritische noot bij, want anderen kennen deze gevaren waarschijnlijk niet. Dus vandaar.
Groetjes,


Bert

MarcelvdG

Kun je niet gewoon een paar flinke hoogspanningsweerstanden in serie met de uitgang zetten zodanig dat de kortsluitstroom maar een paar milliampere is? Dan kun je er nog steeds defecte isolatie mee opsporen en is het apparaat zelf niet levensgevaarlijk meer.

Bert

Marcel,
dat zou een optie kunnen zijn, als de voeding galvanisch gescheiden is van het lichtnet, maar dat vertelt de ontwerper niet.

Want met het draaien van de stekker zou dan de massa wel aan de 230 volt kunnen liggen.
Groetjes,


Bert

MarcelvdG

In het schema Megger1.pdf in de openingspost zie je toch duidelijk dat alles met trafo's gescheiden is van het lichtnet? (Je zou trouwens ook elke uitgangsklem van een weerstand kunnen voorzien.)

Bert

Ja nu zie ik het, alles zit hier 2 maal dicht tegen elkaar geplakt en het zijn niet de benamingen van de foto's maar linkjes, die had ik over het hoofd gezien.

Heb de tekening maar zichtbaar gemaakt
Groetjes,


Bert

Bert

Ja het is mij nu duidelijk en dan ga ik met Marcel mee, dat je in beide aansluitingen naar de uitgang een megohm weerstand zet die de stroom begrenst tot veilige waarde.

En transformator is geen garantie dat de windingen gescheiden zijn. In consumentenelektronica wordt daar nog al eens op bezuinigd en worden spaartrafo's toegepast. En die hebben een gemeenschappelijke aansluiting waardoor ze niet galvanisch gescheiden zijn. Maar dat is een kwestie van even ohms doormeten.

Je hebt in de uitgang 2 trafo's gebruikt om de 15 volt te delen, dat begrijp ik. Maar wat als je de meetspanning eens aftakt van 1 trafo, werkt het dan ook nog? Dan zou je tot een ideale meetspanning kunnen komen van rond de bedrijfsspanning.

Maar hoe weet jij of een apparaat ja dan nee aan de eisen voldoet?

Want niet elke gemeten waarde is reden tot afkeur.

Wij hielden altijd aan 1000 ohm per volt bedrijfsspanning met een minimum van 1 megohm.

Misschien dat dit een betere optie is.

Megger Banggood
Groetjes,


Bert