Magnetron gaat na 23 uit

Gestart door Bert1966, 17 december, 2023, 05:28:58

Vorige topic - Volgende topic

Bert1966

Een grote inbouw magnetron gaat op hoog vermogen na 23 sec uit.
Op laag vermogen blijft de magnetron wel werken.
Ik heb diverse forums erop na geslagen en de magnetronbuis ohms-doorgemeten.
Tussen de 2 aansluitpinnen 0,8 ohm en van pin naar behuizing oneindig.
Dus conclusief: Inverterprint zal stuk zijn.
Deze vervangen en inderdaad de magnetron slaat ook bij hoog vermogen niet meer af.
Maar..... hij verwarmt niet.
Het kopje water wordt lauw, meer niet.
Ook na 3 min verwarmen met 900W.
Weet iemand hoe dit komt?

Veng

Ik heb geen specifieke kennis van magnetrons, maar dat hij niet meer uitvalt op hoog vermogen lijkt me logisch als hij toch al geen vermogen kan leveren.
Vraag is of je de juiste inverterprint hebt ontvangen.
Het komt zo vaak voor dat er revisies worden uitgevoerd.
In elk geval lijkt het daar mis te gaan.
Je zou de oude inverterprint weer eens terug kunnen zetten om te zien of de oude fout op dezelfde manier terugkomt.
Als dat zo is lijkt het zeker dat er iets hapert aan je nieuwe inverterprint.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-)

Bertrand

Uw meting op de magnetron zelf wijst niet op een defect, zijn normale waarden maar geven nog geen 100 % zekerheid op een goede magnetron.
Ik neem aan dat het hier een standaard magnetronoven betreft.

Het begrip "inverterprint" lijkt mij hier niet juist.
Je zal de stuurprint bedoelen.
Op die stuurkaart zit een relais die de primaire van de HS-transformator aanstuurt.
Secundair heeft deze een HS-wikkeling : deze HS wordt gelijkgericht ( Half wave doubler ) tot een negatieve spanning van ongeveer 2000 Volt.
Dit met behulp van een HS-condensator en een HS-diode.

Doe daar nooit metingen onder spanning met een gewoon meettoestel  !!!
Secundair is er ook een filament wikkeling, lage spanning.

Test : meet na de start als er wel degelijk 230 Volt op de primaire van de transormator komt, dan ben je alvast zeker dat de aansturing klopt.
De HS-condensator kan je ook nameten op afwijking.

De HV-diode kan je niet nameten met een gewone digitale meter, meetspanning is te laag.
Zoek even op youtube hoe je een testertje maakt hiervoor ( 9V batterij, weerstand en LED  ).

Meestal zit er ook nog een extra asymmetrische diode ( 2 diodes in oppositie )  in die je ook op dezelfde manier kan nameten.
Misschien kan je met deze tips wat verder.

In elk geval : WEES VOORZICHTIG bij metingen, die hoogspanning is absoluut levensgevaarlijk.

ddenhamer

Mijn complimenten voor de bijdrage van Bertrand.

Dit bewijst waarom ik nooit magnetrons aanpak en aan alle deelnemers hier krachtig aanraad om alleen aan magnetrons te werken als je heel zeker weet wat je doet.
Ik heb het hier al eerder aangegeven, maar ik doe het nogmaals: Magnetrons kunnen gevaarlijke tot dodelijke schokken geven, ook als de stekker niet in het stopcontact zit.

Dirk

ESW

Dit houdt in, dat je magnetron versleten is. Deze zal je moeten vervangen