-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - ddenhamer

#1
Dag Kees,

Als je me een PB stuurt, kan ik hem hopelijk rechtstreeks aan je sturen.

Dirk
#2
Bij mijn weten bestaan er ook 'metaal-lijmen'. Ik weet niet hoe sterk die zijn, heb geen ervaring.

Dirk
#3
Dag Henk,


Dat is inderdaad het model waar ik het over had.
Inmiddels heb ik geleerd dat er verschillende modellen zetgroepen zijn.
In mijn geval was het deze:

(ca Eu 120,00)

Advies van Melitta was om de zetgroep eruit te halen en daarna gelijktijdig de knoppen voor 1 en 2 kopjes in gedrukt te houden en ja de machine reset zich zelf zonder de zetgroep.

Het apparaat blijkt ge-reset te kunnen worden; daar herinnerde ik me nog iets van, maar het is niet door hem helemaal uit en daarna weer in te schakelen, wat ik geprobeerd heb.
Maar [ik citeer Melitta zelf, afbeeldingen zijn niet meegekomen]
Controleert u a.u.b. het volgende bij de zetgroep van uw toestel:
position_hub
Staat het puntje tegenover het pijltje?
Als dat het geval is, dan is de zetgroep niet vergrendeld en kunt u met kracht de zetgroep uit het toestel halen. Neem de hendel vast, daar waar hij is vastgeschroefd aan de zetgroep. Maakt u daarbij een "scheppende" beweging, u drukt de zetgroep omlaag en trekt deze naar u toe. Nadat u de zetgroep uit het toestel heeft kunnen halen, dient u deze goed af te spoelen om alle koffieresten te verwijderen. Voordat u de zetgroep terugplaatst, kunt u de aandrijfas resetten om er zeker van te zijn dat deze in de juiste positie staat. U doet dit als volgt: drukt u tegelijk op de toets voor cid:image005.jpg@01D3F670.3499A190 en blijft u deze ingedrukt houden. De aandrijfas gaat dan draaien. U laat pas los als het geluid gestopt is. Daarna kunt u de zetgroep terugplaatsen.
Als het puntje niet tegenover het pijltje staat, probeert u dan de hendel weer naar beneden te draaien.
Als dat is gelukt, zet u het toestel weer aan. Bij het opwarmen draait de as in de zetgroep en moet het puntje uiteindelijk tegenover het pijltje komen te staan. Het toestel is dan klaar voor gebruik (aan/uit symbool en boontjes op het display).
Lukt het niet om de hendel naar beneden te draaien, terwijl het puntje niet tegenover het pijltje staat, dan is het iets lastiger om het probleem op te lossen.
Duwt u de zetgroep goed naar binnen, als de as gaat draaien, nadat u het toestel heeft aangezet. De beste plek is links onder, bij de 90º hoek.
Indien dit niet lukt, dan kunt u proberen om door middel van een grote 'platte' schroevendraaier, die u als hefboom onder de zetgroep gebruikt, de zetgroep los te maken.
Plaats de 'kop' van de schroevendraaier net onder de zetgroep en lift deze een klein beetje op terwijl u de hendel naar boven draait en de groep er uit 'zachtjes' uittrekt.
[einde citaat]

Een andere reactie noemde
Hij zit ongetwijfeld ergens geblokkeerd. De functie van die hendel is overigens om de zetgroep vast te zetten. Als het niet lukt hem los te krijgen zou je kunnen de hendel eraf te schroeven en dan het "rolletje" met het veertje handmatig naar voren te trekken in de hoop dat de zetgroep daarmee ook los komt.
Wat minder rigoureus maar wellicht ook het overwegen waard is het om de knop aan/uit samen met de my coffee toets in te drukken; dat staat ook in de gebruiksaanwijzing om de zetgroep te kalibreren, maar drukt ook de zetgroep wat naar buiten; dat moet je dan wel even met z'n tweeën doen, een persoon die de aan/uit en "my coffee" toets tegelijk indrukt en een 2-e die als je dat doet aan de zetgroep morrelt, met de hendel in een stand zover als het kan met de "klok mee".


Nog een andere reactie:
Advies van Melitta was om de zetgroep eruit te halen en daarna gelijktijdig de knoppen voor 1 en 2 kopjes in gedrukt te houden en ja de machine reset zich zelf zonder de zetgroep.

Dirk

#4
Beste mensen,

Ik had gisteren het bovengenoemde espressomachine onderhanden met een gebrek dat ik lang geleden eerder aan de hand had: de zetgroep was niet meer uit de vergrendelde stand te krijgen. De bezoeker wist niet hoe dat zo gekomen was.
Uiteindelijk heb ik die met geweld verwijderd, uiteraard nadat ik de bezoeker erop gewezen had dat het apparaat er mogelijk niet op vooruit zou gaan.
Een nieuwe zetgroep vond ik naderhand in Engeland, waar ze er 100 pond voor wilden hebben ...

Zijn er hier mensen die een vergelijkbare ervaring en de oplossing hebben?
Vergelijkbare modellen zijn er van verschillende merken en typenummers.

Dirk
#6
Misschien een beetje hulp:
- De Service Manual van de Nespresso Citiz

Service manual Nespresso

Ik heb ook een Service Manual (48 blz) van de Krups XN2140 en een model dat onder vijf verschillende merken en typenummers voorkomt:
- delonghi_en97w, ef347-c99 en ef348-d99
- krups_xn214010
- turmix_tx150
- magimix_m100
- auto_koenig_capri
 die kan ik je sturen als je me een PM stuurt met je prive-emailadres.

Dirk
#7
Reparatie verslagen / Sonos Play:1
24 december, 2023, 12:01:34
Naar de berichten op het internet te oordelen heeft de Sonos Play:1 een zwakke plek en krijgt dus een veelvoorkomende storing.

Jan Willem, een van onze repairders van RC Utrecht-Oost (de Wilg), heeft zich in de details verdiept en er daarna een gerepareerd.

In de bijlage zijn verslag met eervolle vermeldingen van zijn bronnen.

Dirk
#8
Reparatievragen / Re: Magnetron gaat na 23 uit
20 december, 2023, 10:34:02
Mijn complimenten voor de bijdrage van Bertrand.

Dit bewijst waarom ik nooit magnetrons aanpak en aan alle deelnemers hier krachtig aanraad om alleen aan magnetrons te werken als je heel zeker weet wat je doet.
Ik heb het hier al eerder aangegeven, maar ik doe het nogmaals: Magnetrons kunnen gevaarlijke tot dodelijke schokken geven, ook als de stekker niet in het stopcontact zit.

Dirk
#9
Niet door mij, maar door Bas (RC Utrecht de Bieb):

[ik citeer]
"Eerst de pomp, toen een ingebrand schakelrelais op de printplaat en tot slot de waarschijnlijke oorzaak van dat alles: verstopte toevoerslang van reservoir naar strijkijzer.
Hij doet het weer!"
[einde citaat]

Vermoedelijk typenummer: GC78xx

Dirk
#10
Reparatievragen / Re: Rolstoel-as vervangen
05 november, 2023, 09:58:32
(rood hoofd)

Gisteren is ze weer langsgekomen bij een ander RC waar ik ook 'werk' om de omtrekken precies te laten opmeten met een schuifmaat, die ik de vorige keer niet bij de hand had.
Wat blijkt: er is nauwelijk verschil (0,1 mm) in diameter, zoals ik dacht.
We hebben -betrekkelijk- eenvoudig de oude as door de nieuwe vervangen.
De kunstof klemmen konden -niet verbazend- het minimale verschil goed compenseren.
Ze was heel blij.

Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk



#11
Reparatievragen / Rolstoel-as vervangen
29 oktober, 2023, 11:28:40
Collega's,

Een van onze bezoekers rijdt in een rolstoel, die is voorbereid op een elektrische aandrijving op de achterwielen. Zij gebruikt echter een elektrische 'aanhaak'-aandrijving, die aan de voorzijde wordt gekoppeld. De as tussen de achterwielen is aan het verslijten en zij heeft een nieuwe as gekocht die ze geplaatst wil hebben.
Die nieuwe as is niet geschikt voor elektrische aandrijving (en dat is ook de bedoeling).
De (grijze delen van de) huidige as zijn dikker dan de nieuwe en de (kunststof) asklemmen zijn dus te ruim/te groot voor de nieuwe as.

Als oplossing denk ik aan kunststof (rubber of PU) vulbussen, waarmee het verschil kan worden overbrugd, maar ik sta open voor andere suggesties.

Foto's (rolstoel ligt 'op zijn rug', dus 'van voren' gefotografeerd):



Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht. Eventuele vragen, opmerkingen en/of suggesties verneem ik graag.

Dirk
#12
In grote trekken hanteer ik dezelfde uitgangspunten als Drambuie/Alex.

Dirk (Utrecht-Oost, Utrecht-Merwede, Utrecht-Votulast, Utrecht-Uithof, Utrecht-de Bieb)
#13
Beste meneer Van Bemmel,

Ik heb ervaring opgedaan met tandriemen (zo heet het in het jargon, in het Engels 'timing belts') van vergelijkbare machines.
Als u de oude riem nog hebt, kunt u de lengte opmeten en het aantal tanden daarvan afleiden. Let ook op de vorm van de tanden, die bestaat ook in verschillende vormen: trapezoidal, curvilinear of modified curvilinear.
In het beste geval staat op de buitenzijde van de oude riem een typeaanduiding zoals bijvoorbeeld "STB [materiaal] 60 [nominale breedte] S3M [tandafstand] 144 [aantal tanden]".

In mijn geval van een AFK BM2 bakmachine zochten vond ik een 8-3M-540 (dus 540 mm lang (=180 tanden) en) 8 mm breed, 3M is de hth-tandafstand. De originele snaar 537 mm met (dus) 179 tanden stond te strak en is daardoor kapot gegaan; het is mogelijk dat bij de uwe hetzelfde euvel zich heeft voorgedaan.

Ik neem aan u hiermee voldoende te hebben ingelicht. Als u wilt, heb ik aanvullende info op PDF, die ik kan sturen als u mij een persoonlijk bericht stuurt.

Dirk
#14
Dag Henk,

Vergewis je ervan dat mogelijk de originele printplaat en/of accu en/of het Battery Management System 'dedicated' kunnen zijn.
Dwz dat er een vingerafdruk/code op/in een van de drie of alledrie staat, die alleen met de originele fiets werkt/werken.

Dirk

#15
Beste collega's,

Sommige vrijwilligers maken 'woon-werk'- en/of parkeer-kosten voor hun werk bij ons RepairCafe.
Ik vind dat ze niet (per se) hoeven toeleggen op hun werk voor ons.

Ik heb daarvoor na digitale raadpleging van de belastingdienst een concept-regeling opgesteld; die er zo uitziet:

[ik citeer]
2023 februari 18
Concept-vergoedingsregeling vrijwilligers RepairCafe xxx

Vrijwilligers van het RepairCafe xxx kunnen op verzoek een vergoeding krijgen voor de volgende kosten:

* Reiskosten "woon-werk"
- bij gebruik van het openbaar vervoer: belastingvrij op voorwaarde van overhandiging van een bewijs van de werkelijk gemaakte kosten.
- bij gebruik van andere wijzen van vervoer: Eu 0,21 belastingvrij per kilometer op basis van de meting van www.anwb.nl/verkeer/routeplanner.
* Parkeerkosten: op voorwaarde van overhandiging van het betaalbewijs. Deze vergoeding is maximaal Eu 10,00 per dag.
[einde citaat]

Hoe gaan jullie hiermee om?
Eventuele vragen, opmerkingen en/of suggesties verneem ik graag!

Dirk
#16
Dag Lucca,

De werkwijze die u beschrijft is een van de mogelijke.

Als het gaat om het voorkomen van mogelijk zinloze wachttijd/'verwachtingsmanagement':
Een andere werkwijze, die sommige van 'mijn' RepairCafes hanteren, is die van een tweesporen-systeem:
een online-reserveringssysteem naast binnenlopers.
Klanten kunnen op het internet hun beoogde reparatie aanmelden met,indien mogelijk, vermelding van het merk en typenummer en een beschrijving van het gebrek (bij voorkeur specifieker dan "hij doet het niet" ;-)).
https://repaircafe-utrecht.nl/event/repair-cafe-utrecht-oost-10/
Zo kunnen reparateurs indien gewenst zich voorbereiden: hoe te demonteren, zoeken op veel voorkomende gebreken en dergelijke.
Bovendien kunnen bezoekers kiezen uit een aantal tijdvakken, zodat niet iedereen bij de start komt, dat scheelt ook drukte bij het inschrijven.
We vragen iedereen bij de inschrijving of ze gereserveerd hebben.
Zo niet, dan vertellen we dat het kan lijken alsof ze rechts worden ingehaald, maar dat dat gebeurt door mensen die gereserveerd hebben en tegen het einde van de middag zeggen we tegen binnenlopers dat het mogelijk is dat ze niet meer aan de beurt komen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk
#17
Dag Bert,

Het is een kopie van het bericht dat hij aan de consumentenbond heeft gestuurd en bedoelde ik vooral ter kennisgeving aan de forumleden.

Ik neem aan dat ik je/jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Vriendelijke groeten van

Dirk
#18
Beste mensen,

Omdat ik het met hem eens ben, citeer ik een bericht van onze oprichter en erelid aan de consumentenbond:

[ik citeer]
Ik lees met stijgende verbazing het artikel van Daphne van den Berg op pagina 28 "Repareren moet makkelijker en goedkoper worden"

Lijkt een zorgvuldig artikel, maar tot mijn grote verbazing geen woord over de enorme bijdrage die de Repair Café's leveren: aan de inderdaad soms moeizame reparatie van allerlei artikelen,
aan de bewustwording van de mogelijkheden van reparatie, aan verzamelen en verspreiden van gegevens over mogelijkheden van reparatie.
Dit is voor de Consumentenbond een gemiste kans om de betekenis en het nut van de Repair Café's te onderschrijven.

[einde citaat]

Dirk
#19
Ik gebruik als zoektermen vaak 'disassembly' en/of 'repair'.

Dirk
#20
Misschien handig om te weten:
[ik citeer de leverancier]
Een mast + vlag wordt in een lange doos van 16x16x160cm verpakt.
De parasolvoet is apart verpakt in een doos van 50x50x20cm.

Het is inderdaad ook mogelijk alle delen van de beachflag los te bestellen, of zonder mast en/of voet.

Enkel het doek van de beachflag los kost in dit geval €37,50.
Deze wordt gewoon in een standaard doosje van ongeveer 40x30x20cm verstuurd en weegt 100-200gram.

De lengte van de totale beachflags komt dus door de mastset. De parasolvoet is altijd los verpakt.
[einde citaat]

Inclusief verzendkosten en BTW komt de prijs voor de hele set op Eu 125,24.

Dirk