Koffiemachine Jura E8

Gestart door Bertrand, 09 februari, 2024, 09:04:31

Vorige topic - Volgende topic

Bertrand

Beste collega's,
Ik heb deze keer een probleempje met mijn eigen koffiemachine Jura E8.
Sedert enige tijd geeft ze regelmatig de melding "Bonenreservoir vullen " terwijl het reservoir helemaal nog niet leeg is.
Ik heb ze open gemaakt: er zit nergens één of andere sensor op het bonenreservoir dus dit wordt op een andere manier bepaald door de processor blijkbaar.

Het is ook zo dat die melding telkens vooraf wordt gegaan door een "misser" : er valt dan een kleine hoeveelheid vers gemalen en niet gebruikte koffie in de residubak.
Ik vermoed dat die melding gegenereerd wordt op basis van de stand van de duwer in de zetgroep? ( encoder of pulsgever op de zetgroepmotor? )

Geen of te weinig koffie is een andere positie bij het persen dacht ik?
Ik verdacht eerst de koffiemolen : de uitgang zat half dicht door aangekoekte koffie, maar na grondige reiniging blijft het probleem bestaan.

Dus het loopt volgens mij mis bij het maalproces: Er komt niet voldoende koffie uit de koffiemolen.
De maalschijven zien er volgens mij nog OK uit maar ik heb geen goede referentie. ( machine heeft er ongeveer 15.000 koppen op zitten ) .
Bij wijze van proef heb ik eens een ander merk bonen geprobeerd en tot mijn verbazing blijft ze (voorlopig) goed werken nu.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Zou het domweg kunnen te wijten zijn aan de kwaliteit van de bonen?
Andere ideeën?

Groeten Bertrand

Henk 2 leerdam

Grondige reiniging van de molen, vooral ook het gedeelte achter de maal schijven, is zeker geen luxe na het gebruik van erg vette bonen.

In combinatie met een te fijne maalgraad kan er dan te weinig gemalen koffie in de zetgroep aankomen.

Henk2Leerdam

Piet van Dorssen

Inderdaad, de melding komt omdat er te weinig weerstand in het maalwerk wordt waargenomen.

Dus, maalwerk goed reinigen en zoals Henk zegt ook de uitloop waar de gemalen koffie in de zetgroep komt.
Soms verhardt de gemalen koffie daar door vocht (langere tijd stilstaan) of mogelijk door vette bonen.

Bertrand

Bedankt voor de tips. Reinigen had ik wel degelijk gedaan, molen is volledig uit elkaar geweest en gereinigd maar probleem bleef aanwezig. Pas met een ander merk bonen blijft de melding ( voorlopig toch ) weg. 15.000 koppen : is dit veel? Ik heb geen idee hoelang maalschijven meegaan? Ik vroeg mij af als versleten maalschijven ook dergelijk fenemeen kunnen geven: bonen malen te traag, draaien wat te lang rond waardoor te weinig koffie in de voorziene tijdspanne met melding als gevolg.
Wat denken jullie?

Piet van Dorssen

Jura gebruikt metalen maalschijven en die slijten nauwelijks. Maalschijven zijn volgens mij wel te koop voor rond €25.
Hoe vaak is er geprobeerd om koffie te zetten na het reinigen van het maalwerk met de oorspronkelijke bonen?
Of zijn er gelijk na het reinigen andere bonen in gedaan?
Een schoon maalwerk moet altijd één of twee keer malen voordat zo'n melding weg is.
Ik zou het nog een paar keer proberen met de "vette" bonen om zeker te zijn dat het daar aan ligt.

Bertrand

Dag Piet, blij te horen dat die metalen maalschijven nauwelijks slijten. Intussen is er bijna een halve kilo bonen zonder problemen doorgegaan. Daarna ga ik terug eens proberen met het merk die problemen gaf. ( van de lokale koffiebranderij die n.b. ook Jura machines verkoopt ). Als het probleem terug opduikt dan is het zeker gelinkt aan de bonen en dan is dit toch een interessante case.