vrijwilligersbijdragen nemen af

Gestart door arjen van der ende, 18 oktober, 2021, 22:22:25

Vorige topic - Volgende topic

arjen van der ende

we worden steeds meer geconfronteerd met een teruggang van de vrijwillige bijdragen van bezoekers. Geen geld bij me,  minimale bijdrage (soms zelfs 1 euro) We hebben nu ook mogelijk met QR code te betalen. Wij zouden bij binnenkomst bezoekers meer willen attenderen op de afhankelijkheid van de bijdragen en donaties, sterker willen vragen om bij succesvolle reparatie minimaal 7,50 euro te betalen (vooraf duidelijk maken)
Welke ervaringen hebben jullie met (terugloop) vrijwillige bijdragen, dan wel welke adviezen zouden jullie hebben

ddenhamer

Arjen,

Als repairder heb ik er niet veel zicht op, maar ik hoor weinig klachten van degene (X) die 'bij de kassa' zit, integendeel zelfs.
Wat heel goed werkt: X houdt de processen in de gaten en als een reparatie geslaagd is -klant blij-, sprint ze erop af en houdt de klant de fooienpot onder de neus (bij wijze van spreken dan). Het ijzer smeden als het heet is.
Het hangt natuurlijk ook af van de klandizie: misschien werk je in een buurt waar mensen het niet breed hebben.
Voorts: ik doe het vooral omdat ik het leuk vind, niet om geld te verdienen, al begrijp ik dat als de letterlijke kosten groter zijn dan de opbrengsten, dat het dan lastig wordt.
Tot slot nog: misschien kun je andere (subsidie-)inkomsten vinden, zoals bijvoorbeeld bij de gemeente: het is immers groen wat we doen...

Groeten van

Dirk

ddenhamer

Nog een aanvulling: probeer ook een ingang te vinden bij de provincie (die is vaak rijker dan de gemeente).

Dirk

Bert

Ach ja, we hebben een hobby en hebben daar plezier in om andere mensen een plezier te doen en onze vaardigheden op peil te houden.
En ja we hebben een fooienpotje, waar we wat verbruiksartikelen van kopen zoals isolatietape, tyraps, krimpkous en eens een stukje speciaal gereedschap zoals een Krupssleutel of een lange torx schroevendraaier voor de Senseo.
En het onderkomen is onder de vlag van een welzijnsstichting, dus daar zijn geen kosten aan.
We nemen ons eigen gereedschap mee, want dit werkt toch het fijnst.
Hoewel de stichting elke keer weer liep te zeuren om een administratie op te zetten van hoeveel klanten, hoeveel geslaagde reparaties en welke artikelen, Heb ik ze duidelijk te verstaan gegeven, dat we daar niet aan mee doen en lekker bezig zijn met techniek en de sociale contacten en niet met administratie.
Toen ze voor de tweede keer kwamen zeuren, heb ik ze duidelijk verteld als ze daar niet mee ophouden ik mijn spullen pak en niet meer terug kom.

Dat zijn hun functie waar proberen te maken is hun probleem, en niet het mijne.
We zijn geen bedrijf, die verantwoording af moet leggen.

Ook geen afspraken en zet maar neer, dan kom ik straks wel terug, dan wachten ze maar even. Goed voor de sociale contacten.

Vorige week nog een mevrouw, die met de fiets kwam en op de bagagedrager een stofzuiger mee had, die niets meer deed.

Hij was helemaal dood.

Met zo'n snoercassette. Ze vertelde dat haar hulp gesteld had dat hij stuk was.

Vaak is het een uitdaging om zo'n stofzuiger open te krijgen, maar deze gaf geen problemen.
Er zat een breuk in het snoer, maar waar?

Een capaciteitsmeting uitgevoerd en de breuk moest in de trommel zitten.

Dan komt het spannendste, de veer ontspannen en de cassette demonteren. Het snoer inkorten en weer afmonteren
De veer weer spannen en het snoer weer op de cassette wikkelen in de goede richting.
De blijheid, die deze mevrouw toonde, was voor mij veel meer waard als een betaling.
Want ik kreeg echt de indruk dat zij het echt niet breed had en een slapeloze nacht had gehad, hoe dit nu opgelost zou moeten worden.
Ze bedankte me wel 5 keer en straalde het uit, toen ze de stofzuiger weer op haar bagagedrager bond.
En daar werd ik dan ook weer gelukkig van.
En dat is het, waar je het voor doet.
Groetjes,


Bert

Paul Joosten

Helemaal mee eens Bert. Hoe het straks gaat lopen wanneer we binnenkort weer opengaan in Veendam na ruim twee jaar corona en verlies van locatie is even afwachten maar ons potje leverde voorheen ruim voldoende om eens wat kleine spulletjes of specifiek gereedschap aan te kopen.

Neemt niet weg dat we wel een aanvraag gaan indienen voor een eenmalige bijdrage om onze nieuwe locatie te kunnen optimaliseren (paar WCD's, verlichting, bergruimte etc) maar daar verwachten we geen probleem mee.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

sloterdijk-zuid

Ik vraag me af of de term fooienpot niet voor veel mensen duidt op een bedrag dat komt bovenop het al aanwezige salaris van het personeel. Wie weet een betere term?

Bert

Ik denk ook dat die term niet juist is.

Op onze pot staat de term "vrijwillige bijdrage in de onkosten" en daar kopen we dan ook kleine materialen en eens een stuk gereedschap mee.
Groetjes,


Bert