Senseo HD 7853 pomp blijft werken

Gestart door peter60, 19 december, 2022, 18:18:35

Vorige topic - Volgende topic

peter60

Beetje geschiedenis ivm het toestel:
Ik heb het toestel defect gekregen, gedemonteerd waarbij bleek dat de pomp defect was, spoel onderbroken, ook ontdekt dat de vlotter in het reservoir bleef hangen. Dus mijn gedacht, vlotter magneetje en pomp vervangen en klaar is kees, helaas....
Als ik de stekker in het stopcontact steek begint direct de pomp te werken, toestel in- of uitgeschakeld met of zonder reservoir, de pomp werkt tot ik het stopcontact terug uit trek. Resetten geeft ook geen resultaat.
Ik heb met veel interesse de "Reparatie handleiding Senseo" op deze site gelezen, maar dit probleem komt er niet in voor.
Ik verdenk de triac op de stuurprint, heeft iemand dit al voor gehad?

Bert

Peter, dat zou natuurlijk heel goed kunnen, want een triac is gewoon de schakelaar die de pomp aan stuurt.
En als de pomp defect was, dan lijkt het me plausibel dat de triac hierbij ook overleden is.
Groetjes,


Bert

Drambuie

Kijk de drie druktoetsjes op de print na, als deze continu geleiden doordat er vocht in gekomen is zou dit de oorzaak kunnen zijn. 
Van iets dat stuk is leer je het meest.

peter60

Toestel verder opengedaan en, de smd triac?, Q12 die de pomp aanstuurt is verbrand en geeft continu 220 door als ik de stekker in het stopcontact steek. Er staat helaas geen enkele markering op en een schema is ook niet te vinden. Welk component kan ik hier in zetten?
Foto's op volgende link
senseo HD7853

Bert

In een van de schema's die ik heb wordt gesproken van een BT 131. Maar helaas weet ik niet voor welk type.
Zou je dit kunnen helpen?
Groetjes,


Bert

peter60

Volgens een topic op circuitsonline zou er een W521 108W6E in zitten?
Zie volgende link onderaan de pagina: circuitsonline

peter60

Triac Q11 en Q12 is een ACS108 6S S041, ik heb er een foto van kunnen nemen zodat met de juiste lichtinval het type nr af te lezen is.
Zie foto met volgende link.
Triac Q11 en Q12

peter60

Ander vraagje:
Bij het demonteren van de senseo zijn er 2 keramische busjes uit gevallen, zie foto op volgende link: keramische busjes
Wie kan mij zeggen waar deze vandaan komen of moeten geplaatst worden?

peter60

2de poging aangezien de link blijkbaar niet werkt:
Bij het demonteren van de senseo zijn er 2 keramische busjes uit gevallen, zie foto.
keramische busjes
Wie kan mij zeggen waar deze vandaan komen of moeten geplaatst worden?

Henk 2 leerdam

Beste Peter,

Vooropgesteld dit, ik kan me niet voorstellen dat die keramische busjes uit en Senseo komen.
Dergelijke busjes zijn uitstekend geschikt als isolatie op plekken die heet kunnen worden en een geleider daar te isoleren, waar de meeste kunsstoffen het niet lang zouden uithouden.
In oude strijkbouten kan ik me herinneren dat ze zelfs als kralen kettingen werden geregen om de geleiders (220V), die het verwarmingselement in gingen.
Ze zouden ook ingezet kunnen worden als afstand busjes om print platen geïsoleerd vast zetten op een chassis.
Tegenwoordig zijn er al heel geschikte kunststoffen die bijvoorbeeld bij de ingang van de boilers van koffie machines worden aangebracht om de 230 volt op voldoende afstand van de behuizing te houden. Bij oude Senseo's waren die nog wel wit. Bij de nieuwere zien we wel roodbruine Siliconen. Ook de NTC wordt met een hulsje op zijn plek in de boiler gehouden.

Ben benieuwd nog eens van je te horen wat de ontknoping was.

Hartelijke groet,
Henk 2 Leerdam

peter60

Senseo is hersteld.
Triac Q12, ACS108 6S S041, pomp, ULKA HF, en magneetje in tank vervangen. Het verroeste magneetje in de tank blokkeerde de vlotter in de tank en was waarschijnlijk de oorzaak van dit defect.
@ Henk 2 leerdam, de keramische busjes die ik gevonden had zijn waarschijnlijk uit een stoomstrijkijzer dat ik daarvoor open gedaan had, maar niet rendabel was om te herstellen.
Bedankt aan iedereen om mee te denken
nb: de herstelling heeft zolang op zich laten wachten omdat ik 2 magneetjes en 2 Triac's op Ali heb besteld, 1,80 euro verzending inbegrepen.