Reparatie van medische apparaten

Gestart door Peter S, 28 oktober, 2021, 17:30:34

Vorige topic - Volgende topic

Peter S

Hallo,
In Tongelre, Eindhoven zijn we onlangs gestart met een Repair Café.
De eerste 2 dagen een groot succes.
Bij de nababbel ontstond een discussie of je medische apparaten wel zou moeten accepteren.
Als bv een bloeddrukmeter na reparatie niet meer de juiste waarde aangeeft, kan dat verstrekkende gevolgen hebben.
Hoe ligt dit in andere Repair Cafés ?

repaircafegoor

Ik denk als je een reparatie uitvoert op dergelijke apparatuur, je de klant er op moet wijzen dat ze deze wel even moeten gaan ijken   bij de huisarts of vergelijkbare apparatuur.  Je wil als repaircafe niet verantwoordelijk zijn voor een medische misser, maar is het is zonde als er geen reparatie wordt gedaan als dat mogelijk is. ADVIES AAN KLANT: VERIFIEER DE GEMETEN WAARDEN MET SOORTGELIJKE APPARATUUR OF BIJ DE HUISARTS

Drambuie

Ik zie niet in waarom deze gedachtegang alleen voor Medische apparaten zou gelden.
Bij het 'repareren' van een waterkoker door de gesmolten thermische zekering te overbruggen (dit heb ik letterlijk zien gebeuren bij een Repair Café) zijn ook (verbrande) mensen levens in het spel.
Bij elke reparatie wordt bij ons in Breda nagegaan of het apparaat nog wel veilig is en het na reparatie tenminste nog even veilig is en daarbij is ook het onveilige gebruik door de eigenaar inbegrepen ;)!
Voor reparateurs blijft het altijd uiterst belangrijk de eigen grenzen te kennen en die dan ook nog te laten te laten bewaken door collega's.

Met een T-stukje (van aquarium luchtslang) kan eenvoudig twee bloeddruk meters parallel schakelen en de DRUKKEN(!) tijdens een meting vergelijken.
Twee achtereenvolgende metingen bij dezelfde persoon kunnen ook bij gebruik van één bloeddruk meter best verschillen dus ze vergelijken tijdens dezelfde meting verdient aanbeveling. Wil je de elektronica van de bloedrukmeter die de druk golven van de manchet omzet in een BOVEN- en ONDERWAARDE vergelijken, dan is een serie van 3 metingen om en om met de ene dan weer met de andere bloedrukmeter terwijl de proefpersoon dan minimaal 5 min rustig zit waarbij je per bloedrukmeter de (2x) drie WAARDEN per bloedrukmeter middelt en dan vergelijkt, de beste methode.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

repaircafegoor

Als je dergelijke essentiele beveiligingen op apparatuur gaat verwijderen, moet je je toch echt gaan afvragen of je wel bij een Repaircafe hoort te repareren.

Zoals jij de praktijken beschrijft van het overbruggen van thermische zekeringen etc etc, ben je als reparateur volgens mij zeer geschikt voor het winnen van een Darwin Award, of in beginsel schuldig aan dood door schuld bij een noodlottig ongeval.

Laten we er gezamenlijk voor waken dat dergelijke praktijken, binnen de RepairCafe's in de kiem gesmoord worden.


Drambuie

Sic erat scriptum of meer in 'doe-het-zelf-taal: 'Dat zeg ik toch! :)
Van iets dat stuk is leer je het meest.

hvm

Citaat van: Drambuie op 01 november, 2021, 17:59:00
Bij het 'repareren' van een waterkoker door de gesmolten thermische zekering te overbruggen (dit heb ik letterlijk zien gebeuren bij een Repair Café) zijn ook (verbrande) mensen levens in het spel.

"Niet aansprakelijk zijn" kan je alleen volhouden als je geen nalatig of verwijtbaar gedrag vertoont. Wat mij betreft onverantwoord, dit.

Citeer
Bij elke reparatie wordt bij ons in Breda nagegaan of het apparaat nog wel veilig is en het na reparatie tenminste nog even veilig is en daarbij is ook het onveilige gebruik door de eigenaar inbegrepen ;)!

Hoe stel je vast dat het veilig is? Isolatiemeting? Controle door een gediplomeerd persoon?

Citeer
Voor reparateurs blijft het altijd uiterst belangrijk de eigen grenzen te kennen en die dan ook nog te laten te laten bewaken door collega's.

Een cultuur van samenwerken, af en toe overleggen, en elkaar kunnen aanspreken werkt daarbij heel anders dan een "bemoei je met je eigen klus"-sfeer.


Citeer
Met een T-stukje (van aquarium luchtslang) kan eenvoudig twee bloeddruk meters parallel schakelen en de DRUKKEN(!) tijdens een meting vergelijken.
Twee achtereenvolgende metingen bij dezelfde persoon kunnen ook bij gebruik van één bloeddruk meter best verschillen dus ze vergelijken tijdens dezelfde meting verdient aanbeveling. Wil je de elektronica van de bloedrukmeter die de druk golven van de manchet omzet in een BOVEN- en ONDERWAARDE vergelijken, dan is een serie van 3 metingen om en om met de ene dan weer met de andere bloedrukmeter terwijl de proefpersoon dan minimaal 5 min rustig zit waarbij je per bloedrukmeter de (2x) drie WAARDEN per bloedrukmeter middelt en dan vergelijkt, de beste methode.

Persoonlijk denk ik dat dit hoog gegrepen is, voor de gemiddelde reparateur en de drukte (althans op onze locaties).  Ik geloof je direct, dat de werking goed te controleren is door iemand met verstand van zaken, maar als een reparateur al niet handig genoeg is om het apparaat goed te repareren, dan vraag ik me ook af of een controle zonder gedachtenfouten haalbaar is.

Als een medisch apparaat slecht functioneert, na reparatie, is de reparateur netto schadelijk bezig. Van een apparaat dat niet werkt weet je tenminste dat het niet in orde is.  Reparateurs horen zich bewust te zijn van het belang van duidelijkheid, hierover.  Op dezelfde manier raad ik ook aan om onveilige apparaten zo mogelijk onklaar te maken, om te voorkomen dat iemand toch probeert het ding te gebruiken. Eigenaren gaan daar meestal in mee, gelukkig.


Drambuie

- 'Onverantwoord' is ook mijn mening, wellicht had ik ook moeten vermelden dat ik ingegrepen heb bij deze reparateur van een ander Repair Café waar ik op bezoek was.
- PAT/Apparatentester (zie anders topics), maar ook met een goede multimeter en weten wat je doet kom je een heel eind.
Diploma's zijn van papier en brandgevaarlijk :) In de arbeidssituatie en de bedrijfswereld probeert men er de 'veiligheid' mee te reguleren en borgen, terwijl veiligheidsbewustzijn en -denken veel effectiever blijken te zijn.
- samenwerken, overleg, je eigen grenzen kennen en bewaken, maar ook die van je collega's; ook daar zitten we op dezelfde lijn.
- De een demonteert een espresso machine tot op onderdeelniveau de ander stopt! bij het nagaan of er bonen inzitten. Jouw grenzen, soms de beschikbare tijd en apparatuur en de hulp van collega's bepalen hoe ver je met repareren gaat.
- Een medische bloedrukmeter die niet de juiste waarde aangeeft is minder dodelijk dan een werkende waterkoker of lamp met een isolatiefout, ik maak geen onderscheid.
- Ik heb geen kniptang nodig om een eigenaar er van te overtuigen een apparaat naar de Wecycle bak te brengen, soms krijgen we apparaten met een afgeknipt snoer 'ter reparatie' aangeboden.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

hvm

Ik geloof ook niet zo in die papieren realiteit van verantwoordelijkheid bij een ander leggen, geen goede ervaringen mee :)

Ik ben ook niet zo van dat snoer afknippen, wel van het apparaat zo meegeven dat er geen ongelukken mee kunnen ontstaan. De eigenaar weet bij vertrek van de hoed en de rand, maar je weet niet wie er nog meer in huis leeft.