Reparatie LCD TV BackGround

Gestart door RepairCafeWoerden, 16 juni, 2023, 11:19:53

Vorige topic - Volgende topic

RepairCafeWoerden

Wij krijgen bij Repair Cafe Woerden best regelmatig een LCD TV Samsung of Sony binnen die dan niet meer aan gaat.
Wel nog een knipperende LED aan de voorkant maar verder niks.
Resetten helpt allemaal niks en er is op de print niks te zien geen bolle Elco's of een zekering of weerstand die uitgebrand is.

Nu is mijn eigen vermoeden dat het in deze gevallen de Back Ground verlichting is de LED strip in het scherm.
Maar wie heeft hier ervaring mee en hoe doen andere repair cafe's dit?
Ik kan best zo'n Led strip set kopen maar dat is best al prijzig 30 40 euro.
En als dat het dat dan niet is het toch erg zonde geld.
Ik weet ook niet of ik dit makkelijk kan testen weet niet wat voor spanning erop staat en hoeveel.
Ik gok iets van 24 volt of meer gelijkspanning.

Als dit defect is klopt het dat de gehele TV dan niet meer opstart?

Kortom een hoop vragen waarvan ik denk dat andere mensen ook weleens mee te maken hebben of gehad.

Bedankt.
RemcoS.




Drambuie

Mijn ervaring is dat bij een defecte backlight-(driver) de TV meestal wel kort opstart op om zich daarna meteen weer uit te schakelen.
Mijn ervaring is dat een elco ook slecht kan zijn zonder dat hij bol staat (Meten is weten: Voedingsspanningen en/of de uitgesoldeerde elco's)
Mijn ervaring is dat je met gericht zoeken op internet met Google en op Youtube met 'merk', 'type' en probleem (evt. in het Engels) veel tips vindt.
bijvoorbeeld: Rood lampje Samsung-tv knippert?

ChatGPT heb ik nog niet uitgeprobeerd :-)

Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Stein Somers

Ik zou denken dat als de TV uitvalt, het niet de LED-strips zijn maar de voeding ervan. Enkele video's over het vervangen van die LED strips gezien (bv. enkele "trashpicked samsung TV" bij Adrian's Digital Basement op youtube) en ik begin er niet aan.

Maar ik heb wel eens bij een dode TV waarin de interne zekering sprong (die misschien tegenwoordig een electronische zekering is), vele condensatoren doorgemeten op kortsluiting, gewoon in het circuit (zonder voeding natuurlijk), en een kleine keramische gevonden die de aandacht trok. Niemand heeft zo'n reserve bij, dus ik heb gewoon een van de pootjes doorgeknipt, bevestigd dat het de condensator zelf was die kortsloot, en de TV werkte gewoon weer. Trouwens EEVblog #1081 demonstreert hoe zo'n bypass condensatoren niet allemaal nodig zijn:

Paul Joosten

Niet nodig is wat anders dan overbodig. Dergelijke condensatoren zijn aangebracht om storing door elektromagnetische straling (hoogfrequente radiogolven) te voorkomen. Heb je een politiepost, zendamateur (zoals ikzelf, roepnaam PA5UL) of andere wat sterke zenders in de buurt dan kan dat zonder die condensatoren overlast geven. Hopelijk heeft de eigenaar die niet bij hem in de buurt...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1905-veendam

ESW

De led-strip is te repareren. De strip is verdeeld in 4 groepen. Je kan controleren met een universeelmeter,
in diode-weerstand meting, in sper en doorlaat. De ledslichten op. wanneer er een niet meer oplicht, moet je deze overbruggen. Omdat de sroom hoger zal zijn, is het raadzaam om in de lijn een zenerdiode te plaatsen. Hoe groot? Dit kan je als volgt bepalen:
-Sluit alles weer aan
-Zet spanning aan
-Alle leds gaan aan, behalve die overbrugd is
-Meet de spanning over de groepen. Een groep zal minder zijn
-Dit verschil(Spanning dc) is de spanning van de zenerdiode, die dan in het specifieke circuit moet komen.
Succes!

Bert

Groetjes,


Bert

Bertrand

Knipperende LED bij Samsung TV heb ik ook al eens gehad. TV wil niet opstarten. Leek een verloren zaak. Dit is een probleem met het moederbord. Moederbord eens goed opwarmen met een heteluchtblazer, warmte goed verdelen en continu meten met een IR-temperatuurmeter.
Teveel is fataal. Eerst zoveel mogelijk plastic onderdelen en connectoren verwijderen. Daarna startte de TV terug op maar na 6 maand was het probleem er terug. Is dus ergens een haarscheurtje in het moederbord. Tweede maal is het niet gelukt.
Wat betreft de LED-strips. Als die defect zijn zal de TV normaal gezien wel opstarten maar geen ( zichtbaar ) beeld geven. Je kan wel een beeld waarnemen door met een sterke zaklamp op het scherm te schijnen. Als je dan vaag een beeld kan zien is enkel de beacklight LED-strip of de voeding ervan defect. Led strips staan normaal in serie : één defect en geen enkele werkt nog. De totale spanning van alle LED-strips in serie is best hoog, 90 Volt meen ik mij te herinneren. De losse strips kan je voorzichtig testen met een aparte voeding met stroombegrenzing. Ik stel de stroombegrenzing erg laag in en dan de spanning verhogen tot de strip brandt, kan best zijn dat je tot 25 Volt moet gaan of meer.
Ik slechte ervaring met goedkope chinese vervang LED-strips, na een uurtje al defect.