Melitta CAFFEO SOLO

Gestart door prismaster, 12 februari, 2021, 16:09:30

Vorige topic - Volgende topic

prismaster

Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met reparatie van een Melitta CAFFEO SOLO
Kun je daar nog iets mee. Het apparaat gaat niet verwarmen.

Bert

Groetjes,


Bert

Bert

Nee, helaas geen ervaring met dit specifieke type.

is het verwarmingselement goed?
Komt er een spanning vanuit de printkaart?
Dan de print inspecteren of relais of triac die moet schakelen funtioneert.
Groetjes,


Bert

Henk 2 leerdam

Beste collega Prismaster,

Wellicht mosterd naar de maaltijd het maar ik zie dit als nieuwkomer nu pas.

Met een kleine 20 volatomaten heb ik intussen ervaring opgedaan. Er zijn waanzinnig veel merken en typen in omloop die grote mate van overeenkomst vertonen. Wellicht was er ook een Melitta bij. Maar een defect verwarmingselement heb ik nog niet gezien.

Het verwarmingselement heet Thermoblock bij Komtra. Het onderdeel zelf niet op zijn website kunnen vinden. Misschien verkoopt hij het nooit als dat niet kapot gaat. Misschien vertikt Melitta (hoofdkantoor in Gorinchem) om het na te leveren. N.B. Zal niet de 1e keer zijn met een vitaal onderdeel van Melitta.
Het element doormeten kan toch geen kwaad. Meet dan ook de thermische beveiliging door.

Dit soort vol automaten zitten ook vol van logica waarbij, als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, geen stap verder wordt gezet.
Slechts één keer was de electronica misleid door een defecte microswitch die de positie van de aandrijfas van de brouwunit doorgeeft.
Alle andere keren zat de fout in de waterloop.

Heb je de flow meter al getest?  Doorblazen helpt. Die controleert of er voldoende water is doorgegeven om naar de volgende stap te gaan.

Als de flow meter goed draait kan het zijn dat verderop een ventiel geblokkeerd is. Als eerste denk ik aan het kogel klepje in de zetgroep (Brüheinheit), vaak niet meer dan een glazen kogeltje zoals de knop van een speld, LET OP KAN VASTGEKOEKT ZITTEN. Ook bijbehorend conische veertje goed schoonmaken en het kanaaltje waar die delen uit komen.

Pompen hebben soms moeite met zelf aan zuigen, na een vakantie periode, en die help je op onderstaande manier een handje.
Dan grijp ik naar een katheter spuit 60 ml en probeer water geforceerd door te drukken vanaf het slangetje na de flow meter. Als je een verloopstukje (zie foto, de witte komt uit de voet van een oude monitor) op de katheter spuit maakt dat lijkt op de uitgang van het watertankje dan kun je de door pompproef ook doen met gesloten behuizing.

Dit zijn de meest gangbare knelpunten maar ook onderweg kan de doorstroming verhinderd worden.
Als het element goed is en nog geen spanning op de verwarming komt zul je meer los moeten schroeven en zou ik eerst verder zoeken in het watertraject. Ook uitloop tuitjes zijn wel eens de boosdoeners maar als het stoompijpje ook niets doet zijn die niet verdacht.

Suc6
Henk

Bob Dissel

Hallo Allemaal,

Ik ben werkzaam in zaandijk en koog aan de zaan als reperatuur en zit met een probleem van een Melitta Caffeo Bistro.
Eers wist ik niet wat er mis mee was, al snel bleek de machine hangen met een knipperend lampje van de residubak.

Ik dacht eerst even schoonmaken , tandwieltjes invetten
Daarna op fabrieksinstellingen terug stellen.(hielp miet)
Toen op serviceprogramma gezet(ontkalking)
Het volgende gebeurde...het pompje pomp heel kort en dan niks na ongeveer dertig seconden hetzelfde en dat gaat zo door.
Ik dacht mmmm..vreemd misschien de condensator, de twee van 470uF heb ik vervangen maar helaas......geen solaas.
Is er een collega met advies...

Hartelijke groeten,

Bob Dissel

Bob Dissel

K heb net het pompje kortgesloten via de nul en een tijdje laten lopen , programma loopt nu verder en is klaar.
Nu blijft het residubak-lampje continu knipperen en verder niks.
Wanneer ik de stekker eruit trek en er weer in stop dan hoor je heel kort het motortje van de brouwunit en stopt. Dan blijft het residubak-lampje knipperen.

Wat is de procedure bij stroomaanvang?? Ben benieuwd :D

Bert

Bij onze Duitse buren is er op hun forum veel te vinden Melitta CAFFEO SOLO
Misschien dat je hier wat vindt?
Groetjes,


Bert