Nespresso Magimix 11335-M400 MILK : waterlek

Gestart door Bertrand, 22 december, 2020, 11:46:41

Vorige topic - Volgende topic

Bertrand

Wie kan mij helpen?  Ik heb hier een koffiemachine Nespresso Magimix 11335-M400 MILK met een waterlek. Mijn probleem is al dadelijk bij de start : ik krijg de "kop" van de machine niet gedemonteerd. Rechts opzij zit een kleine draai-keuzeschakelaar gecombineerd met drukknop voor de instelling van melkschuim.
Ik kom er voorlopig niet uit hoe die te demonteren zonder schade. Trekken lukt niet, ik wil nog geen al te grote kracht zetten. Bij sommige knoppen moet je het dekseltje uitklikken en dan vind je daar een spanmoer maar hier zit een drukknopje in verwerkt. Het zal wel een dom trukje zijn maar misschien kan iemand mij op weg helpen.
met vriendelijke groeten
Bertrand

Drambuie

Bertrand,
Ik heb de gewoonte om eerst even te kijken of er een service manual te vinden is.
En ja hoor, door met Google te zoeken met "magimix m400 milk service manual" krijg ik als 6e hit: https://www.buyspares.es/images/mediator/1984/service%20manual%20-%20xn800%20640%20(red).pdf
En rond bladzijde 45 daarvan zie en lees je dan dat de kop open gaat door de machine van onderaf te openen, waardoor de kop van binnenuit los geschroefd kan worden. :)

Maria Montessori zei al : leer het mij zelf doen!
Groet, Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Bertrand

Hallo Alex,
Bedankt voor de reactie. Intussen had ik gisteren op een andere locatie ook een service manual gevonden en hoe je dat knopje moest demonteren. Dit is intussen gelukt. Nu heb ik de brouwunit gedemonteerd omdat daar vermoedelijk het lek vandaan komt. Eerst heb ik gepoogd om de beruchte D-ring er uit te halen. ( waar vind je die trouwens ??  niet overal te vinden .. ) ( Een gewone O-ring lijkt mij geen goed alternatief ) Dit is gelukt maar een van de twee minuuscule nokjes waarmee de zaak wordt samengehouden is afgebroken dus het zal toch een complete unit worden..
mvg Bertrand

Drambuie

Hallo Bertrand,

Als de originele D, U-ring niet beschadigd en slechts iets afgesleten is, kan je nog enkele jaren 'lifespan' toevoegen door enkele slagen teflon fitterstape onder in de groef waarin de ring ligt te leggen waardoor hij weer afsluit.

Het demonteren van de cuphouder uit de unit is inderdaad een delicate zaak, door de jaren en door het steeds heet worden is het plastic vaak bros geworden. ik vet het boogje en het nokje altijd in met siliconenvet en zoek voorzichtig kant voor kant met wigjes het punt dat het nokje vrijkomt (net voordat het de boogje of het nokje afbreken ;)).
Een afgebroken boogje heb ik een keer kunnen vervangen door een u vormig stukje roestvrij staaldraad, dat ik door gaatjes in de unit te boren plaatste en waarvan ik de uiteinden iets omboog om het op zijn plaats te houden. (Ik heb er helaas geen foto van gemaakt)
Voor een afgebroken nokje heb ik nog geen oplossing gevonden; vaak blijft de cuphouder door de geringe veeruitslag ook met één nokje voldoende op zijn plaats zitten.
Een onzichtbare oorzaak van lekkage zijn, ook door veroudering of het te hoog oplopen van de druk bij een niet doorboorde geheel plastic cup ('Nespresso tactiek') ontstane, micro haarscheurtjes in de rand van de cuphouder. deze zie je alleen aan de lek/spuitsporen er omheen of, door bij de gedemonteerde cuphouder de wand iets onder druk te zetten door er bijvoorbeeld een kurk aan de cupzijde in te drukken.
Door VOOR demontage met een tandartsspiegeltje en een kleine lichtbron door de ruimte van de verwijderde opvangbak tijdens het koffie zetten (met een cup!) goed te kijken kan je deze diagnose vaak al van te voren stellen. en kan je je de moeite van het plaatsen van een nieuwe u-ring besparen. (Lijmpogingen al dan niet met een cerclagedraad rond de cuphouder weerstonden de '19 bar' niet!)


Succes

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Bertrand

Deze week eindelijk de brouwunit ontvangen ( was tijdelijk niet leverbaar ) . Gemonteerd en het toestel werkte werkt weer zoals voorheen. Bedankt voor de hulp en reacties. Bertrand