unika/bolska kaassnijder

Gestart door daviddhaeyere, 13 mei, 2020, 17:12:57

Vorige topic - Volgende topic

daviddhaeyere

Op een unika/bolska kaassnijder zit een verwarmd mes, de aansluiting is een DIN 3polige kabel. Hoe / waar kan ik dit laten omvormen naar een gewone stekker?

PvdZ

Beste David......
De getoonde aansluiting lijkt (vrijwel zeker) op een DIN Audioplug – 3 polig / 180 graden aansluiting zoals deze vroeger veel bij audio apparaten werd gebruikt.
In dit geval is een dergelijke plug hier gebruikt voor de elektrische aansluiting naar het verwarmingselement van het mes.
Dit type pluggen is beslist niet geschikt voor 230V netspanning dus pas op met directe aansluiting tenzij je van vuurwerk houdt.
Ik heb het vermoeden dat je deze kaassnijder ergens vandaan hebt gehaald maar naar mijn idee ontbreekt de voeding waar de DIN contra connector aan gemonteerd zal zitten die het geheel compleet maakt.

Op het internet is helaas niet al te veel te vinden over specificaties van dit soort kaassnijders.

Ik ben er van overtuigd dat het verwarmingselement een laagspannings-element zal zijn en dat de voeding vanuit 230V via een adapter / voeding omgezet wordt in een laagspanning van 12V.
Ik heb wel een vervangingselement op internet gevonden van dit merk maar helaas ontbreken daar ook de specificaties.
Ook een adapter met snoer en zo te zien deze DIN connector geeft geen specificaties m.b.t. spanning en vermogen.

Ook heb ik nog een beschrijving van het apparaat gevonden met daarin een redelijke omschrijving en onderdeelnummers. Mogelijk dat dat bij een reparatie van pas kan komen.  Het P/N  50.90.42 is de 12V transformator.
https://docplayer.nl/24745577-Unika-k250-onverwarmd-kogelknop-unika-w250-verwarmd-kogelknop-unika-w300-verwarmd-kogelknop.html

Mogelijk dat het typeplaatje een vermelding heeft waar spanning, stroom en of vermogen staat aangegeven zodat we wat meer houvast krijgen m.b.t. de benodigde spanning en vermogen.

De gegevens die je m.b.t. de kaassnijder hebt gegeven zijn zeer beperkt.

Ik heb dan ook nog een paar aanvullende vragen die mij maar mogelijk ook jezelf al wat meer inzicht zal geven m.b.t. de kaassnijder.
•   Staat er ergens op de kaassnijder een typeplaatje met type en elektrische gegevens?
•   Heb je een losse voedingsadapter bij het apparaat?
•   Is er een temperatuurregelaar voor de mes-temperatuur bij dit type?
•   Ben je in de gelegenheid de weerstand te meten tussen de drie aansluitpennen in de DIN connector.  (1-2 / 1-3 / 2-3)? Ik verwacht een weerstand van < 10 ohm. Mocht het element defect blijken te zijn dan is mogelijk verder onderzoek niet meer nodig.

Link naar een mogelijke DIN 3P 180gr contra (als voorbeeld):

https://www.conrad.nl/p/lumberg-0122-03-din-connector-bus-recht-aantal-polen-3-zilver-1-stuks-733444

Links naar een voeding (als voorbeeld):

https://nl.boska.com/products/stekker-trafo-voor-kaassnijmachine-unika

https://www.norbertpiceu.be/nl/producten/tweedehands/kaassnijmachine-unika

Je zou het element even kunnen uitbouwen. Mogelijk staan daar de gegevens op aangegeven.  In een onderdelenlijst heb ik al wel gezien dat het een 12V systeem is.
Hier een link naar hoe het element er uit te halen is (uitgaande dat het een vergelijkbaar toestel is)
Op een van de foto's die je later stuurde zit er een inbus-sleuteltje aan de onderkant. Dit is vermoedelijk de maat inbus die nodig is om het element los te maken zoals in onderstaande YouTube filmpje is gedemonstreerd.

https://youtu.be/_SOZx8Df7XU

Als de ontbrekende adapter niet meer leverbaar is en bovendien erg kostbaar is zou ik persoonlijk kijken naar een oude 12V voeding die gebruikt wordt voor hallogeen verlichting. Deze zijn als transformator maar ook als elektronische geschakelde voeding verkrijgbaar. Blijft natuurlijk nog steeds de vraag van het benodigde vermogen.

Met vriendelijke groet. PvdZ.

daviddhaeyere

Beste, dank voor uw ruime uitleg. eerste keer dat ik ooit iets op een veilingsite heb gekocht en ik heb inderdaad niet naar de aansluiting gekeken. ik vind niet onmiddellijk een type plaatje van de elektriciteit.

Bert

Ik zou gewoon contact opnemen met de firma Boska, of zij toevallig nog zo'n voeding kunnen leveren

Om naar een alternatief te kunnen zoeken, zullen we toch wat meer gegevens van het verwarmingselement moeten hebben. De aansluitspanning in Volts en het vermogen in Watts
Groetjes,


Bert

Bert

Na wat zoekwerk blijkt  de voedingunit een transformator te zijn van 230 naar 12 volt.

Dus vrij simpel maar wel duur. En nergens op voorraad.

Dus het is zaak om er achter te komen hoeveel de voeding zou moeten leveren.
Meet eens met een multimeter de weerstand van het element
Met de weerstand kun je de stroom berekenen
De formule is: volts = ampere x ohms (U = I x R)
Ampere = volts gedeeld door ohms

Als je de stroom weet dan kun je ook het vermogen uitrekenen wat je nodig hebt.
De formule is: watts = volts x amperes (P = U x I)

Volts is 12 dus reken op deze uitkomst er 20 % bij en koop daar een voeding voor.



Als je weet hoeveel vermogen je nodig hebt, dan kun je gaan zoeken naar een geschakelde voeding van 12 v voor bijv. een laptop. Deze voedingen zijn relatief goedkoop.
De spanning van de unit is dan wel gelijkstroom, maar dat zal niet veel afwijken van een wisselstroomvoeding, omdat het een verwarmingselement is.

Deze voeding vond ik, deze zal waarschijnlijk zelfs te groot zijn maar kleinere zijn er volop.

https://www.onlinekabelshop.nl/voedingsadapter-12v-5a-60w-5-5mm-x-2-5mm-voor-o-a-monitoren-van-diverse-merken

Even een aanpassing maken voor de aansluiting of een framedeel op de kaassnijder plaatsen c.f. de stekker van de voedingunit.
Lukt je dat zelf niet dan is er vast wel een repaircafe in de buurt die dit voor je doen kan.

Groetjes,


Bert

PvdZ

Na verder onderzoek zijn de gegevens van het element voor de Boska Unika kaassnijder bekend:

Op het uitgebouwde element zijn de volgende gegevens af te lezen.
   PACROD
   UNIKA
   12V   50W
   CE


Aan de element kabel is een 3 polige 180 graden DIN (male) connector gemonteerd die vroeger veel in audio verbindingen gebruikt werden.
Het element is met twee draden met deze connector verbonden op pin-nummers 1 en 3.

Bij dit model is er geen temperatuurregeling voor de mes temperatuur. Na inschakelen van de verwarming is het mes na 15 tot 30 minuten op temperatuur.

Omdat de originele voeding ontbreekt en vrijwel niet meer leverbaar en bovendien erg kostbaar is moet een goed en veilig alternatief voor de voeding gevonden worden.
Het vermogen moet ruimschoots voldoende zijn voor het benodigde vermogen van 50W bij 12V.
De voedingsspanning mag gelijkspanning (DC) of wisselspanning (AC) zijn. De primaire spanning van de benodigde voeding moet 230V wisselspanning (AC) zijn.
De voorkeur is een elektronische voeding voor zijn efficiëntie en veelal kortsluitvastheid.

Prijsgunstige voedingen zijn o.a. elektronische halogeen voedingen van 12V waarbij het uitgangsvermogen vaak als min-max bereik is aangegeven.
In dit geval zou een veel voorkomende voeding van 12V / 30 – 105W prima passen.

Hoe nu aan te sluiten:
Er zijn zoals zo vaak meerdere mogelijkheden.

1.
Een passende voeding 230V naar 12V met aan een kant de 230V aansluiting en stekker en aan de 12V kant een snoer 2 x 0,75 mm2 naar een DIN contra 3 polig 180 graden connector naar aansluitpin 1 en 3.

2.
Eenzelfde passende voeding met aansluiting als bij 1. maar dan de bestaande DIN stekker lossolderen en deze draden rechtstreeks aan de 12V kant van de voeding aansluiten of verlengen met de benodigde extra kabellengte met een veilige en goede onderlinge verbinding. De draad aan het element is redelijk van lengte dus rechtstreeks aan de voeding is zeker een optie.


Welke voeding:
Ingangsspanning 230V AC (wisselspanning) met een passende netstekker.
Uitgangsspanning 12V  AC (wisselspanning) of DC (gelijkspanning).
Bij voorkeur een elektronische geschakelde voeding i.v.m. efficiëntie en kortsluitvastheid.
Dat kan een 12V elektronische halogeen voeding van 30-105W zijn of b.v. een andere 12V voeding van voldoende vermogen.
Let wel op de IPxx waarde als de voeding in b.v. vochtige ruimtes gebruikt gaat worden.
Uitgangsvermogen van de voeding adviseer ik minimaal 25% hoger te nemen als het element vermogen.

D.w.z.
Bij een 50W element dus ca. 65VA (5,5A/12V) voeding.

Succes.
Werk veilig en met plezier.
Groet.  PvdZ.