Analoge radio: FM-aansluiting omvormen voor digitale radio ontvanger?

Gestart door Sarah, 07 september, 2021, 22:01:39

Vorige topic - Volgende topic

Sarah

Hallo,

Ik heb hele goede analoge wekkerradio (Yamaha TSX-130) die behalve de FM antenne aansluiting (waar nu de coax radiokabel in zit) geen enkele andere ingangen/uitgangen heeft.
Graag zou ik deze radio zo aanpassen dat ik hem kan blijven gebruiken als het analoge signaal stopt begin oktober 2021.
Een losse FM antenne is geen oplossing want ik heb erg slechte FM ontvangst in de slaapkamer (geprobeerd en geeft vrijwel uitsluitend een ruis).

Ik had heel optimistisch de digitale radio ontvanger van Ziggo besteld, maar toen bleek dat deze alleen met tulpkabels (rood-wit) aangesloten kan worden, welke aansluiting niet op mijn radio zit. Ik heb deze ontvanger inmiddels retour gestuurd, maar bedacht daarna dat hij misschien toch met omvormers/adapters/kabels of zelfgeknutselde connecties op de de FM antenne aansluiting aangesloten zou kunnen worden.
Weet iemand of dat mogelijk is? Bijvoorbeeld met een omvormer (tulp naar coaxiaal? Of werkt dat niet zo?) En zo ja welke omvormer of zelf-geknutselde connectie heb ik dan nodig? Ik raakte verstrikt in de termen en heb geen verstand van wat wel en niet op elkaar aangesloten kan worden voor het gewenste resultaat.

Een nieuwe dab+ radio kopen vind ik zonde, want mijn Yamahaatje geeft een fantastisch geluid en heeft de perfecte knopjes, daarom wil ik 'm graag door het digitale tijdperk heensleuren.
Wie weet een creatieve oplossing?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties. 

ddenhamer

Dag Sarah,

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik denk niet dat kan wat je wil, omdat digitaal heel iets anders is dan 'ether'.
Wat je misschien wel kunt proberen (ik kan niet goed zien of je dat al geprobeerd hebt) is om de FM-antenne niet in, maar buiten de slaapkamer op te stellen.

Dirk

Bert

Sarah,
dat zal helaas niet lukken, alleen een FM antenne op een hoog punt met eventueel een antenneversterker zal je nog kunnen helpen.

Maar voor hoe lang nog?

Want DAB+ is er al weer behoorlijk lang (28 jaar) en de techniek gaat verder en juist op dit gebied razend snel.

FM gebruikt n.l. veel meer bandbreedte dan DAB+ en de vraag naar frekwenties voor allerlei radio- en dataverbindingen stijgt exponentieel.

Helaas het is niet anders.
Groetjes,


Bert

Sarah

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Dat ik nu zeker weet dat een digitale ontvanger aansluiten geen optie is scheelt me een hoop zoekwerk en waarschijnlijk een hoop onnodige uitgaven.

Ik ga nu experimenteren met een betere FM antenne, en zal ook zeker gaan kijken hoe ik deze buiten de slaapkamer kan opstellen.
Van Willem, een repaircafe-vrijwilliger van het allerallereerste uur, kreeg ik inmiddels de tip om een di-polaire antenne uit te proberen.

Genoeg opties dus en tegen de tijd dat FM afgedankt wordt heb ik een nieuwe DAB+ bij elkaar gespaard.

Sarah

Bert

Groetjes,


Bert